×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

در دومین روز از مجموعه سخنرانی های نخستین جشنواره مد ولباس فجر روز شنبه در جمع اساتید وطراحان این حوزه با موضوع نقش مد در تثبیت هنجارها سخنرانی کرد.

به گزارش ستاد خبری نخستین جشنواره مد ولباس فجر؛ در این جلسه سخنرانی، دکتر قاسمی کبریا استاددانشگاه ، جامعه شناس و محقق درجمع اصحاب رسانه و حاضران با اشاره به نقش مد در تثبیت هنجارها گفت: برای تشریح موضوع مد ولباس باید به تعریف دو واژه مد و هنجار بپردازیم. مد به معنای روش و سلیقه حاکم بر یک فرد و هنجار یعنی هر چیز هماهنگ با شرایط زیستی بنابراین باید بررسی کنیم مد درایجاد هنجار و ناهنجاری تأثیر دارد یا خیر.
وی درجمع حاضرین ادامه داد: اولین چیزی که در یک نگاه انسان ها را جلب می کند لباس فرد مقابل است و در واقع لباس نشانگر شخصیت فرد است و بر روابط وی تأثیر گذار است این موضوع تا جایی اهمیت دارد که زمانی که لباس فردی با موقعیت شخصی وی هماهنگ نیست شما به راحتی نمی توانید با وی ارتباط برقرار کنید و یا حتی به او اعتماد کنید بنابر این مد در ایجاد هنجار یا نا هنجاری موثر است.
قاسمی کبریا تصریح کرد: شخصیت انسان ها در کودکی شکل می گیرد و والدین اگر در این دوره در تربیت فرزندان خود دقت نکنند در آینده در برخورد با فرزندان خود دچار مشکل خواهند شد، با توجه به این که در چهار سال اول زندگی کودک، او دارای شخصیتی خود بین است و نسبت به همه اشیای اطراف خود حس مالکیت دارد، در چهار سال دوم یعنی سن چهار تا هشت سال دارای شخصیتی دگر بین هستند به این معنی که تلاش می کند تا از کارهای دیگران و به خصوص افراد بزرگ تر تقلید کند بنابر در صورتی که والدین فرزندان خود را تا سن هشت سالگی به طرز صحیحی تربیت کنند فرزندان وقتی به سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی برسند شخصیتی متعادل دارند و در هنگام خرید لباس تقلید کور کورانه نمی کنند و والدین نیز در برخورد خود با آنها به مشکل بر نمی خورند.
وی توضیح داد: ابعاد مد بسیار وسیع است و درهمه بخش ها از جمله غذا، لباس، آداب سخن گفتن و رفتار کردن رواج پیدا می کند مثلا اگرتغییرات را از عصر کشاورزی تا زمان حاضر یعنی عصر ارتباطات بررسی کنیم در می یابیم که ذائقه انسان ها تغییر یافته است به طوری که اغلب حتی در غذا خوردن نیز به دنبال کسب لذت هستند و کمتر به فواید آن توجه می کنند و حتی در روابط خانوادگی نیز کمتر یکدیگر را می بینند.
این روان شناس و استاد دانشگاه بیان کرد: مهم ترین نکته ای که در عصر حاضر باید به آن توجه داشت تغییر ذائقه هاست. در این مورد غربی ها به این موضوع اندیشیده اند و در همه وجوه زندگی انسان ها را به سمت لذت جویی و تغییر ذائقه سوق داده اند. نباید فکر کنیم که برگزاری جشنواره به تنهایی
می تواند سلیقه ها را تغییر دهد بلکه این بخش نیازمند راهکار جدی تر و اقدام فرهنگی است که در نهایت لذت ها در لباس به هنجار تبدیل شوند.
قاسمی کبریا خاطر نشان کرد: زنان، جوانان و نو جوانان به علت آمادگی روحی و روانی بیشتر در معرض خطر پذیرش الگوهای مد وارداتی و خارج ازفرهنگ اسلامی – ایرانی هستند زیرا که در قالب این مدها و الگوها به دنبال ابراز هویت فردی و نقش اجتماعی خویش هستند بنابراین مسئولین باید با ایجاد بستر مناسب و با تکیه بر اندوخته های اصیل فرهنگی و مدرن کردن آنها مطابق با نیاز نسل امروز در بین جوانان رضایتمندی ایجاد کرده و در نهایت با بستر سازی فرهنگی زمینه ترویج استفاده از لباس اسلامی – ایرانی را فراهم کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false