×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

نخستین جشنواره سرود و موسیقی شمسه با معرفی بهترین‌های خود به پایان رسید. در این دوره از جشنواره بیش از ۷ هزار نفر در قالب ۶۴۷ گروه در جشنواره سرود و موسیقی شمسه شرکت کردند.

علی مرداخانی اولین دبیر جشنواره سرود و موسیقی شمسه درباره روند این جشنواره گفت: شروع اولیه جشنواره شمسه به تیر ماه سال جاری برمی‌گردد، با فراخوان ستاد جشنواره شمسه ، ششصد و چهل گروه که حدود هفت هزار نفر را شامل می‌شد آثار خود را به جشنواره سرود و موسیقی ارسال کردند. در جریان انتخاب آثار ارسالی، ۱۸۲ اثر از سراسر تهران توسط هیات انتخاب برای اجرای صحنه ای و رقابت های دوره ای پذیرفته شد. گروه های مختلف در مناطق بیست و یک گانه تهران (یک منطقه غایب بود) به رقابتی فشرده و صمیمی و گسترده پرداختند.
مرداخانی در رابطه با داوری جشنواره سرود و موسیقی شمسه گفت: از میان گروه هایی که از مناطق مختلف تهران در دوره اول رقابت داشتند، هشت گروه به دلیل امتیاز بالا مستقیما به مرحله نهایی و سی و دو گروه دیگر به مرحله دوم رقابت ها راه یافتند که در این میان از هر گرایش مختلف ( شامل سرود مدارس، سرود بزرگسالان، گروه های مختلف همخوان کُر، موسیقی سنتی، تلفیقی ، پاپ و کلاسیک) در رده های اول تا سوم انتخاب شدند .
دبیرنخستین جشنواره سرود و موسیقی شمسه با اشاره به امکانات بیبشتر برای اجرای بهتر گروها به ضعف در اطلاع‌رسانی اشاره کرد: تقاضاها و درخواست هایی که از سوی گروه ها پس از اتمام مهلت مقرر، رسید نشان می دهد که در مرحله اطلاع رسانی، می بایست فراگیرتر و دقیق تر عمل می کردیم. به هر حال این نخستین تجربه به طور طبیعی نقایص و کمبودهایی داشته است که امیدواریم در برنامه های آتی جبران معافات شود.
از سوی دیگر مدیر موزه موسیقی به نکات دیگری در طول جشنواره اشاره دارد: فشردگی امور جشنواره به ویژه در حوزه‌هایی که با هنرمندان به تعداد زیاد و امکانات لازم مانند امکانات صوتی، تصویری، ساز و ادوات و دیگر ملزومات روبرو هستیم نشان دهنده ضرورت برنامه ریزی هر چه دقیق تر و امکان یابی بیشتر است.
اولین دوره جشنواره سرود و موسیقی شمسه به پایان رسید و این سوال مطرح است که آیا این جشنواره ادامه دار خواهد بود یا مانند جشنواره‌های دیگر در نیمه راه رها خواهد شد. علی مرادخانی در این باره تصریح کرد:از آنجا که جشنواره شمسه جشنواره ایست که اساسا توسط خود مردم اجرا و اداره می شود، حضور خانه های فرهنگ یا سرای محلات برای استقرار و پایداری گروه ها و پیوستگی فعالیت آنان ضرورتی تام دارد که امیدواریم با استحکام بیشتری که طبق برنامه های شهرداری محترم تهران در حوزه مدیریت های محله ای اعمال خواهد شد شاهد بروز این امکان باشیم.
مراد خانی در ادامه افزود: هم اکنون هنرمندان شمسه یک گروه بزرگ اجتماعی هستند که در هر لحظه و هر گونه که لازم باشد می توانند در عرصه های هنری شهرمان حاضر و فعال باشند. از شهرداری محترم تهران که در این برنامه سعی وافر نمود تا این مهم به انجام برسد تقاضا داریم که از این پس فعالیت های هنری و فر هنگی را با حضور هنرمندان شمسه پی گیرد تا بدین وسیله اعتماد متقابل حاصل شده استحکام و تداوم یابد.
نشان «شمسه» برگرفته از چهارحرف نخست واژه‌های «شهروند، محله، سرمایه اجتماعی و هویت» است که تحقق معنایی آن در فرایندی مشارکتی بنیان برگزاری آن شده است. آیین پایانی جشنواره شمسه در عصر روز جمعه پنجم اسفندماه با حضور هنرمندانی همچون همایون خرم، هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای، محمدرضا نوربخش، فرهنگ شریف،محمد سریر، رامبد صدی، شاهین فرهت، لوریس چکناواریان، و با حضور مسئولانی همچون محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی شهرداری تهران، رسول خادم رییسﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﻲ ﺷﻬﺮ‌ﺗﻬﺮان، عبادا… رمضانی مدیر کل امور فرهنگی شهرداری تهران، تعدادی از شهرداران مناطق مختلف، برخی از معاونین اجتماعی فرهنگی و مدیران فرهنگی مناطق شهرداری های تهران در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false