true
همیشه تحولات بازار خودرو برای ماشین بازها جالب بوده و حتی آنها که قدرت خرید خودروهای لوکس را ندارند، آمار آمد و رفت برندهای بزرگ به کشور میگیرند تا بدانند مایه دارها قرار است در خیابان با چه خودروهایی تردد کنند.
درحالى که برخى خبرها از احتمال خروج پورشه از ایران حکایت داشت ،اما مدیر بازاریابى این شرکت در ایران با اعلام تمدید قرارداد شرکت معین موتورز با پورشه آلمان تا پایان سال ،هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم خروج این شرکت از ایران را رد کرد ولی در هین حال زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد.
درحالى که برخى خبرها در روز گذشته از احتمال خروج پورشه از ایران حکایت داشت ،اما مدیر بازاریابى این شرکت در ایران با اعلام تمدید قرارداد شرکت معین موتورز با پورشه آلمان تا پایان سال ،هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم خروج این شرکت از ایران را رد کرد.به گزارش خبرنگار ابراراقتصادى ،رودابه صدیقى مدیر بخش روابط عمومى وبازاریابى پورشه ایران با اعلام این مطلب گفت:در شرایط فعلى ، تمام شرکت هاى خارجى به دلیل اعمال فشارهایى براى تحریم ایران براى ادامه فعالیت در کشور ،با مشکلات جدى مواجه شده اند اما شرکت پورشه در حال تلاش براى عبور از این بحران بوده و هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم براى ترک ایران را
تکذیب مى کند.وى با اشاره به این که قرارداد مرکز پورشه ایران با پورشه آلمان تا پایان سال تمدید شده است ،گفت: این شرکت همچنان به تعهدات فروش ،خدمات پس از فروش و فروش قطعات خود به مشتریان ایرانى پایبند بوده وهم اکنون نیز نیروهاى ما براى آموزش تیونینگ و سایر خدمات به مشتریان با شرکت مادر در حال تبادل اطلاعات هستند.صدیقى برنامه سال جارى پورشه در ایران را واردات حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو دانست و افزود:تا زمانى که دربازار ایران تقاضا براى این خودروها وجود داشته باشد ،واردات ادامه خواهد داشت.وى با اشاره به تاثیرگذارى اندک کاهش قیمت خودروهاى وارداتى بازار ایران بر روى محصولات پورشه ،گفت: قیمت فروش محصولات ما از سوى شرکت مادر در آلمان با احتساب درصد تعرفه و سود مشخص تعیین مى شود و ما امکان فروش محصولات به قیمت بالاتر یا پایین تر از آن را نخواهیم داشت.این درحالى است که ایسنا اعلام کرده بود که این شرکت قصد خروج از ایران را دارد.بر اساس گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۰ شرکت خودروسازى پورشه آلمان صدها دستگاه از خودروهاى خود را وارد بازار ایران کرد که واردات این میزان پورشه به کشور تاکنون بى سابقه بوده است.به نوعى پورشه در سال گذشته توانست جاى شرکتهایى مانند بى .ام .دبلیو و بنز را در بازار ایران بگیرد. این در حالى است که مدیر روابط عمومى این شرکت در نمایشگاه بین المللى خودروى نیویورک از توقف فروش محصولات این شرکت در بازار ایران خبر داد.اما نگاهى به آمار نشان مى دهد که خودروهاى لوکس و فوق لوکس وارداتى سهم بسیار ناچیزى در بازار خودروى ایران دارند، به طورى که حتى قطع واردات این خودروها هیچ تاثیرى بر بازار خودرو ایران نخواهد داشت. پیشتر نیز حجم واردات خودروهاى بى .ام.دبلیو و بنز به ایران کاهش یافته بود که این اتفاق تاثیر چندانى بر بازار خودروها در ایران نگذاشته بود.اخیرا نیز پژوسیتروئن، بزرگترین خودروساز فرانسه از توقف صادرات قطعاتش به ایران خبر داد و در پى این تصمیم یکى از کارخانه هاى پژو در فرانسه به تعطیلى کشیده شد. با این وجود رنو – دیگر خودروساز بزرگ فرانسه – بر ادامه حضورش در بازار و صنعت خودروسازى ایران تاکید کرده است.شرکت خودروسازى پورشه آلمان که در چند سال گذشته با بحران فروش و بدهى مواجه بوده، به شدت به دنبال حضور در بازار هاى نوظهور جهان است. زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد. طبق اخبار رسیده، نیسانی ها که برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسی های شهر نیویورک آمریکا شده اند، هم اکنون برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس، ظاهرا آمریکایی ها تهدید کرده اند این مناقصه زمانی معتبر بوده و به اجرا درخواهد آمد که نیسان قید ایران را بزند.
درحالى که برخى خبرها در روز گذشته از احتمال خروج پورشه از ایران حکایت داشت ،اما مدیر بازاریابى این شرکت در ایران با اعلام تمدید قرارداد شرکت معین موتورز با پورشه آلمان تا پایان سال ،هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم خروج این شرکت از ایران را رد کرد.به گزارش خبرنگار ابراراقتصادى ،رودابه صدیقى مدیر بخش روابط عمومى وبازاریابى پورشه ایران با اعلام این مطلب گفت:در شرایط فعلى ، تمام شرکت هاى خارجى به دلیل اعمال فشارهایى براى تحریم ایران براى ادامه فعالیت در کشور ،با مشکلات جدى مواجه شده اند اما شرکت پورشه در حال تلاش براى عبور از این بحران بوده و هرگونه اخبارى مبنى بر تصمیم براى ترک ایران را
تکذیب مى کند.وى با اشاره به این که قرارداد مرکز پورشه ایران با پورشه آلمان تا پایان سال تمدید شده است ،گفت: این شرکت همچنان به تعهدات فروش ،خدمات پس از فروش و فروش قطعات خود به مشتریان ایرانى پایبند بوده وهم اکنون نیز نیروهاى ما براى آموزش تیونینگ و سایر خدمات به مشتریان با شرکت مادر در حال تبادل اطلاعات هستند.صدیقى برنامه سال جارى پورشه در ایران را واردات حدود ۸۰۰ دستگاه خودرو دانست و افزود:تا زمانى که دربازار ایران تقاضا براى این خودروها وجود داشته باشد ،واردات ادامه خواهد داشت.وى با اشاره به تاثیرگذارى اندک کاهش قیمت خودروهاى وارداتى بازار ایران بر روى محصولات پورشه ،گفت: قیمت فروش محصولات ما از سوى شرکت مادر در آلمان با احتساب درصد تعرفه و سود مشخص تعیین مى شود و ما امکان فروش محصولات به قیمت بالاتر یا پایین تر از آن را نخواهیم داشت.این درحالى است که ایسنا اعلام کرده بود که این شرکت قصد خروج از ایران را دارد.بر اساس گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۰ شرکت خودروسازى پورشه آلمان صدها دستگاه از خودروهاى خود را وارد بازار ایران کرد که واردات این میزان پورشه به کشور تاکنون بى سابقه بوده است.به نوعى پورشه در سال گذشته توانست جاى شرکتهایى مانند بى .ام .دبلیو و بنز را در بازار ایران بگیرد. این در حالى است که مدیر روابط عمومى این شرکت در نمایشگاه بین المللى خودروى نیویورک از توقف فروش محصولات این شرکت در بازار ایران خبر داد.اما نگاهى به آمار نشان مى دهد که خودروهاى لوکس و فوق لوکس وارداتى سهم بسیار ناچیزى در بازار خودروى ایران دارند، به طورى که حتى قطع واردات این خودروها هیچ تاثیرى بر بازار خودرو ایران نخواهد داشت. پیشتر نیز حجم واردات خودروهاى بى .ام.دبلیو و بنز به ایران کاهش یافته بود که این اتفاق تاثیر چندانى بر بازار خودروها در ایران نگذاشته بود.اخیرا نیز پژوسیتروئن، بزرگترین خودروساز فرانسه از توقف صادرات قطعاتش به ایران خبر داد و در پى این تصمیم یکى از کارخانه هاى پژو در فرانسه به تعطیلى کشیده شد. با این وجود رنو – دیگر خودروساز بزرگ فرانسه – بر ادامه حضورش در بازار و صنعت خودروسازى ایران تاکید کرده است.شرکت خودروسازى پورشه آلمان که در چند سال گذشته با بحران فروش و بدهى مواجه بوده، به شدت به دنبال حضور در بازار هاى نوظهور جهان است. زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد. طبق اخبار رسیده، نیسانی ها که برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسی های شهر نیویورک آمریکا شده اند، هم اکنون برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس، ظاهرا آمریکایی ها تهدید کرده اند این مناقصه زمانی معتبر بوده و به اجرا درخواهد آمد که نیسان قید ایران را بزند.
هرچند بخش کوچکی از بازار خودرو ایران به نیسان وابسته است، اما از آنجا که چهار محصول لوکس پارس خودرو (ماکسیما، قشقایی، تینا و پیکاپ) تحت برند نیسان موتورز در این شرکت مونتاژ می شوند، رفتن نیسان با مشکلاتی همراه خواهد بود.
از آنجا که این چهار محصول داخلی سازی بسیار اندکی دارند، بسیار بعید است پارس خودرو بتواند پس از نیسان به مونتاژ آنها ادامه دهد؛ زیرا تامین قطعات از راه کشورهایی دیگر (با توجه به حجم بالای وابستگی) صرفه اقتصادی ندارد. این البته تنها مشکل سومین خودروساز کشور نیست؛ زیرا به تازگی شرکت رنو فرانسه نیز که نصف بیشتر محصولات لوکس پارس خودرو تحت برند آن تولید می شود، برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار گرفته است.
رنو شرکتی دولتی است و چون فرانسه سیاستی ضدایرانی دارد، این شرکت را برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران در منگنه گذاشته تا پاس از پژو، دومین خودروسازی فرانسوی نیز از ایران خارج شود.
رفتن رنو به معنای حذف تندر-۹۰ و مگان از خط تولید صنعت خودروسازی ایران و همچنین محروم شدن این صنعت از تکنولوژی های روز خواهد بود و سرمایه گذاری مالی و فنی انجام شده در چند سال اخیر توسط رنو نیز به باد می رود. رنو البته علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو نیز تندر-۹۰ را به تولید می رساند و رفتن این شرکت می تواند ایران خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
این البته در حالی است که ظاهرا رنویی ها با تحریم ایران مخالفت کرده و نمی خواهند قید بازار آن و سرمایه گذاری خود را بزنند. بنا به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی رنو فرانسه درخواست گروه ضدایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای را مبنی بر خروج از ایران رد کرده است. شرکت رنو در پاسخ به نامه این گروه آمریکایی اعلام کرده تحریم های بین المللی علیه ایران شامل صنعت خودرو نمی شوند و رنو همچنان به فعالیت هایش در ایران ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند و دید آیا رنویی ها روی حرف خود می ایستند و همچنان در ایران می مانند، یا اینکه مانند هموطن شان توزرد از آب درمی آیند و پارس خودرو و ایران خودرو را تنها می گذارند.
true
false
false
false