true
به بهانه روز هنر انقلاب اسلامی گریزی زدهایم به کتاب «گرافیک انقلاب- هنر متعهد اجتماعی- دینی در ایران» از مرتضی گودرزی (دیباج) .
خواندن این کتاب موجب می شود مروری کنیم بر سبک متفاوت هنر انقلاب اسلامی ؛ سبکی که با گذشت سالها از پیدایش اولیه آن هنوز در آثار بعضی از هنرمندان ایران برجسته است . هنری که برخاسته از متن اجتماع است و اوضاع زمانه بر آن تاثیر می گذارد. سبکی که عناصر سیاسی اجتماعی و روانی ناشی از جریانات انقلاب ، ایدئولوژی و مجموعهای از ارزشهای اجتماعی در آن محرز است.
گودرزی دیباج در کنار حسین خسروجردی، علی رجبی، کاظم چلیپا، حبیب صادقی، ابوالفضل عالی، حسن یاقوتی، ناصر پلنگی، حمید شریفی، مصطفی ندرلو، ایرج اسکندری، علی وزیریان موجب رشدو شکوفایی هنر انقلاب شدند.خلق آثار متنوع از سوی این هنرمندان در کنار سایر جریانهای هنری کشور موجب ایجاد جایگاه ویژه این هنر در ایران پس از انقلاب اسلامی شد .
کتاب «گرافیک انقلاب» از تصاویری بهره گرفته است که برگرفته از ماهیت فرهنگ انقلاب و سهم فراوان ناگفته ها و نانوشته های هنر انقلاب در برابر حجم عظیم غفلت ها ،توهمات و ناآگاهی هاست .
دیباج تعریف جداگانه ای برای گرافیک انقلاب دارد و آنرا چنین توصیف میکند: «گرافیک انقلاب بیان زندگی جمعی و فردی جدید در دوره انقلاب و کولاژ فرهنگ و اعتقادات و زبان و تصویر است که در آن نژاد، زبان، آداب، باورها، هستیشناسیهای گوناگون از جای خود برداشته شده و در محیط و قالبی جدیدی عرضه شده است »
دیباج اساس گرافیک انقلاب را تلفیق عناصری میداند که آنها را با نظمی کنترل شده در کنار هم نشانده است و جمعیتی نهان از اعتقادات و کنشهای خزنده و پنهان و آشکاری در درون دارد که موجب می شود همه آنها را به فردیتی یکپارچه و یک صدا تبدیل کند . او تلاش کرده تا با دید واقع گرایانه تصاویر با کیفیتی شامل پوستر ،تمبر ،کاریکاتور و طرح روی اسکناس را تحلیل و تفسیر کند.
از جمله تصاویری که در کتاب آمده است تابلوی «جنگ سوم» اثر احمد آقا قلی زاده که در مسابقه «پلاکارد سیاسی شوروی» برنده جایزه ویژه شد .
در جای دیگر این کتاب به هنرمندان کاریکاتوریست اوایل انقلاب اشاره شده است که مجسمه آزادی، نماد بزرگ امریکا را بهانهای بر ارائه تصویری نظرها و باورهای خود قرارداده اند. کاریکاتوریست ها به انحناء مختلف با حذف و اضافه عناصر و دفرماسیون آنها آثار قابل توجهی را خلق کرده اند .به عنوان مثال طراح مجله اطلاعات هفتگی که سال ۱۳۶۴ به چاپ رسید مجسمه آزادی را در حالی که روی کتاب در دست او کلمه CIA نوشته شد؛ نشان میدهد و بر گردن اوجعبهای که امریکا با اسلحه در آن پناه گرفته است، تصویر می کند.
روزنامه اطلاعات نیز در سال ۱۳۶۰ طرحی را چاپ کرد که باز با نماد مجسمه آزادی است که در هیئت یک نظامی خونریز به تصویر کشیده شده است مشعلی که در دست مجسمه قرار دارد، روشن شده وآتش آن در حال سوزاندن سازمان ملل است. بر نشانههای این مجسمه وهم آلود اسلحه و بر دست دیگر آن قاره آفریقا است ….. اسلحه و نارنجک بر کمر او همگی حاکی از خوی نظامی و سلطه طلب امریکا است.
کتاب «گرافیک انقلاب- هنر متعهد اجتماعی- دینی در ایران» از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در ۳۰۰ صفحه منتشر شده است.
فروشگاه مرکزی: خیابان ولی عصر –نرسیده به چهارراه طالقانی-شماره ۴۴۲ ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر تلفن:۶۶۴۹۰۹۹۰
گودرزی دیباج در کنار حسین خسروجردی، علی رجبی، کاظم چلیپا، حبیب صادقی، ابوالفضل عالی، حسن یاقوتی، ناصر پلنگی، حمید شریفی، مصطفی ندرلو، ایرج اسکندری، علی وزیریان موجب رشدو شکوفایی هنر انقلاب شدند.خلق آثار متنوع از سوی این هنرمندان در کنار سایر جریانهای هنری کشور موجب ایجاد جایگاه ویژه این هنر در ایران پس از انقلاب اسلامی شد .
کتاب «گرافیک انقلاب» از تصاویری بهره گرفته است که برگرفته از ماهیت فرهنگ انقلاب و سهم فراوان ناگفته ها و نانوشته های هنر انقلاب در برابر حجم عظیم غفلت ها ،توهمات و ناآگاهی هاست .
دیباج تعریف جداگانه ای برای گرافیک انقلاب دارد و آنرا چنین توصیف میکند: «گرافیک انقلاب بیان زندگی جمعی و فردی جدید در دوره انقلاب و کولاژ فرهنگ و اعتقادات و زبان و تصویر است که در آن نژاد، زبان، آداب، باورها، هستیشناسیهای گوناگون از جای خود برداشته شده و در محیط و قالبی جدیدی عرضه شده است »
دیباج اساس گرافیک انقلاب را تلفیق عناصری میداند که آنها را با نظمی کنترل شده در کنار هم نشانده است و جمعیتی نهان از اعتقادات و کنشهای خزنده و پنهان و آشکاری در درون دارد که موجب می شود همه آنها را به فردیتی یکپارچه و یک صدا تبدیل کند . او تلاش کرده تا با دید واقع گرایانه تصاویر با کیفیتی شامل پوستر ،تمبر ،کاریکاتور و طرح روی اسکناس را تحلیل و تفسیر کند.
از جمله تصاویری که در کتاب آمده است تابلوی «جنگ سوم» اثر احمد آقا قلی زاده که در مسابقه «پلاکارد سیاسی شوروی» برنده جایزه ویژه شد .
در جای دیگر این کتاب به هنرمندان کاریکاتوریست اوایل انقلاب اشاره شده است که مجسمه آزادی، نماد بزرگ امریکا را بهانهای بر ارائه تصویری نظرها و باورهای خود قرارداده اند. کاریکاتوریست ها به انحناء مختلف با حذف و اضافه عناصر و دفرماسیون آنها آثار قابل توجهی را خلق کرده اند .به عنوان مثال طراح مجله اطلاعات هفتگی که سال ۱۳۶۴ به چاپ رسید مجسمه آزادی را در حالی که روی کتاب در دست او کلمه CIA نوشته شد؛ نشان میدهد و بر گردن اوجعبهای که امریکا با اسلحه در آن پناه گرفته است، تصویر می کند.
روزنامه اطلاعات نیز در سال ۱۳۶۰ طرحی را چاپ کرد که باز با نماد مجسمه آزادی است که در هیئت یک نظامی خونریز به تصویر کشیده شده است مشعلی که در دست مجسمه قرار دارد، روشن شده وآتش آن در حال سوزاندن سازمان ملل است. بر نشانههای این مجسمه وهم آلود اسلحه و بر دست دیگر آن قاره آفریقا است ….. اسلحه و نارنجک بر کمر او همگی حاکی از خوی نظامی و سلطه طلب امریکا است.
کتاب «گرافیک انقلاب- هنر متعهد اجتماعی- دینی در ایران» از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در ۳۰۰ صفحه منتشر شده است.
فروشگاه مرکزی: خیابان ولی عصر –نرسیده به چهارراه طالقانی-شماره ۴۴۲ ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر تلفن:۶۶۴۹۰۹۹۰
true
false
false
false