×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

در پروژه آزاد راه ضرری متوجه ما نیست. از عملکرد خود راضی هستیم. رضایت ما را جلب کنند تا با پروژه خداحافظی کنیم. برآورد هزینه ای آزاد راه از همان ابتدا اشتباه بود.
قطعات در حال مذاکره هستیم.

عباسعلی آب بر مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال در نشستی خبری با خبرنگاران به چرایی های تاخیر احداث آزاد راه تهران- شمال پاسخ داد.
وی عدم تامین منابع مالی را اولین دلیل تاخیر در راه اندازی آزاد راه تهران- شمال عنوان کرد و افزود: اعتبار مورد نیاز باید براساس برنامه زمان بندی شده تحویل داده شود.
مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال عدم صدور اصلاحیه ماده ۶۲ را از مشکلات منطقه یک آزاد راه عنوان کرد و گفت: ماده ۶۲ مجوز سازمان مدیریت است که طبق آن تأمین منابع مالی از محل بودجه کشور در بخش ارضی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: حدود دو سال است که ماده ۶۲ باید تصویب و ابلاغ شود، اما با وجود نامه‌های وزیر راه و شهرسازی به سازمان مدیریت هنوز این مسئله اجرایی نشده است؛ این قانون را باید سازمان مدیریت ابلاغ می‌کرد اما یک هفته پیش این مورد به وزارت راه ابلاغ شده است.
آب بر، مشکل دوم منطقه یک را عدم آزادسازی مسیر در بخش سولقان ذکر کرد و گفت: این املاک متعلق به دولت و منابع طبیعی بوده اما مردم آنجا را تصاحب کرده‌اند و تملک مطابق قانون برای وزارت راه امکان‌پذیر نیست؛ به همین خاطر اجرای قسمتی از تونل دراین مسیر با مشکل مواجه است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال خاطر نشان کرد که به تازگی مقرر شده که وزیر راه از اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی که هیئت‌وزیران به وی تفویض کرده‌اند، استفاده کرده و این مشکل را برطرف کند.
آب بر در پاسخ به این سوال که چرا راه اندازی پروژه آزاد راه تهران- شمال تا به این اندازه طولانی شده، گفت: دلایل آن کاملا مشخص است، تملک اراضی و کمبود اعتبار .
وی ضمن تاکید بر تامین اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه آزاد راه تهران- شمال گفت: ما حاضریم منطقه ۲ آزاد راه را ظرف سه سال و منطقه ۳ آزاد راه را نیز ظرف ۴ سال تحویل دهیم در صورتیکه این امر محقق نشد، جریمه سنگین از بابت تاخیر پرداخت خواهیم کرد.
مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال در عین حال گفت که باید اعتبار مورد نیاز مطابق زمان بندی مشخص به ما تحویل داده شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار موج که پرسید، آیا راه اندازی چنین آزاد راهی در کشورهای مشابه ایران نیز این مقدار زمان می برد و هزینه بر است، گفت: متاسفانه در ایران برای آنکه پروژه ها جذاب نشان داده شود، برآورد اولیه برای احداث آن با قیمت پایینی اعلام می شود.
آب بر تصریح کرد: برآورد هزینه ای پروژه آزاد راه تهران- شمال از همان ابتدا اشتباه بود.
مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال گفت: تمام اعتبار و پولهایی که برای احداث آزاد راه تهران- شمال تا کنون آورده شده، مشخص است، تا پایان سال ۹۰ نزدیک به هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در مورد نارضایتی وزارت راه و ترابری از عملکرد بنیاد مستضعفان در ساخت آزاد راه تهران- شمال گفت: ما از وزارت راه گلایه نداریم، ممکن است آنها از ما ناراضی باشند.
وی در واکنش به خبرنگاری که عنوان کرد، وزارت راه اعلام کرده که مقصر اصلی تاخیر طولانی مدت آزاد راه تهران – شمال شما هستید، گفت: نظر لطفشان است.
آب بر در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد خودتان در احداث آزاد راه رضایت دارید، گفت: بله بنده از عملکرد خود راضی هستم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احساس این را ندارید که با حضور در این پروژه ضرر می کنید، گفت: خیر، من این احساس را نداریم که ضرر می کنم.
مدیر عامل شرکت آزاد راه تهران- شمال با اشاره به شراکت ۵۰ درصدی در این پروژه با وزارت راه گفت: شریک من نمی تواند بدون رضایت، من را از این پروژه کنار بگذارد، مگر اینکه با من تفاهم کند، یعنی اینکه حساب و کتاب کنیم و رضایت بنده را جلب کند تا من از این پروژه خداحافظی کنم.
وی گفت: مسائل حقوقی باید در چارچوب مشخص رسیدگی شود، اینکه رضایت هست یا نیست، محل و جایگاهی ندارد
: آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران‌شمال در حالی کماکان شانزدهمین سال ساخت خود را می‌گذراند که مجریان امر تکمیل آن را مشروط به تأمین منابع مالی و تملک اراضی از سوی دولت عنوان می‌کنند.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، آزادراه تهران ـ شمال بخشی از کریدور شمال ـ جنوب است که ارتباط کشورهای آسیایی جنوب شرقی را با اروپا از طریق ایران و روسیه برقرار می‌کند.
توسعه صنعت گردشگری و ایجاد زمینه‌های توسعه پایدار در مناطق شمال کشور، از جمله اهداف احداث این آزادراه است.
بنابراین گزارش، آزادراه تهران ـ شمال با کوتاه‌تر کردن فاصله تهران ـ‌ چالوس از ۲۰۰ کیلومتر فعلی به ۱۲۱ کیلومتر زمان مسافرت را از ۴.۵ ساعت به ۱.۵ ساعت کاهش می‌دهد؛ طول مسیر ۱۲۰ کیلومتر و دارای ۲ خط رفت و برگشت و یک خط شانه توقف بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.
بنابراین گزارش، مسیر از ارتفاع ۱۳۵۰ متر از سطح دریا در تهران آغاز می‌شود و حداکثر ارتفاع از سطح دریا ۲۴۹۰ و حداقل ۵۰ متر است.
در طول این مسیر حدود ۴۵ کیلومتر تونل به صورت دوقلو شامل ۱۳۷ دستگاه وجود دارد.
بنابراین گزارش، آزادراه تهران ـ شمال به صورت مشارکتی و با تأمین منابع مالی ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان احداث می‌شود.
در همین راستا، بنیاد مستضعفان برای بازدید از مناطق چهارگانه این آزادراه، تور خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف برگزار کرد و به تشریح مناطق مختلف این آزادراه، میزان عملیات‌اجرایی و مشکلات پیش رو برای اجرا پرداخت.
 
* تحویل منطقه یک آزادراه تا پایان ۹۲ به شرط تأمین منابع و تملک اراضی
مدیر منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال در این بازدید اظهار داشت: این منطقه ۳۲ کیلومتری از سال ۸۱ تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
جلال عابدین افزود: پیمانکار قطعه یک آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی می‌کند.
وی ادامه داد: از ۲۹ کیلومتر تونل این منطقه ۲۲ کیلومتر آن احداث شده است؛ در این قطعه شرکت چینی ۸۰۰ نفر کارگر فعال دارد که ۶۰۰ نفر چینی و ۱۰۰ نفر ایرانی هستند.
عابدین اضافه کرد: اگر مشکل فاینانس و تحویل اراضی نداشته باشیم، این قطعه آزادراه انتهای سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه طبق قرارداد تملک اراضی برعهده وزارت راه و شهرسازی است گفت: ۳۵ درصد معارضان ملکی منطقه یک کماکان برطرف نشده است.
عابدین تصریح کرد: مشکل فاینانس این منطقه تا ۲ سال پیش برطرف نشده و ماده ۶۲ تمدید نشده بود، اما در شرف رفع این مشکل هستیم.
عابدین با بیان اینکه در منطقه یک ۲۹ تونل وجود دارد، گفت: در مناطق سولقان، سنگان و لانیز تا ۳۵ درصد تملک اراضی باقی مانده است.
عابدین با بیان اینکه قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری با چینی‌ها از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ شمسی) تا اردیبهشت امسال بود، گفت: این قرارداد با چینی‌ها باز باید تمدید شود.
وی در تشریح دلایل استفاده از چینی‌ها در این پروژه گفت: قیمت چینی‌ها کمتر بود، ضمن آنکه در راستای تأمین منابع مالی، از چینی‌ها استفاده کردیم.
عابدین خاطرنشان کرد: مشاور انگلیسی در این پروژه فعال بود که مهلت آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت چینی برای مشاوره هستیم.
عابدین تصریح کرد: در کیلومتر ۸۰۰ +۷  منطقه یک آزادراه ۴۰ متر از انتهای تونل به علت عدم آزادسازی اراضی و ساخت مسکن در منطقه پشت‌حصار ساخته نشده است.
عابدین با بیان اینکه این اراضی متعلق به منابع طبیعی است، گفت: در روستای پشت‌حصار، ۴۵ پلاک معارض داریم که ساخت این تونل را طی دو ماه اخیر متوقف کرده است.
مدیر منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال اضافه کرد: تونل سنگان به عنوان دومین تونل طویل این منطقه به طول ۵ کیلومتر تا سه ماه آینده لاین برگشت آن تکمیل می‌شود.
بنابراین گزارش، تونل تالون به طول تقریبی ۴۸۷۰ متر در منطقه یک آزادراه احداث می‌شود که تونل اکتشافی آن در شهریور ۸۴ حفاری شده است.
تونل‌های دوقلوی تالون به طول ۴۸۷۰ متر، بزرگترین تونل در منطقه یک است.
منطقه یک آزادراه از غرب رودخانه کن در انتهای غربی تهران و تقاطع بزرگراه شهید همت و آزادگان شروع می‌شود که تا منطقه دوآب شهرستانک ادامه دارد.
 
* حفاری تونل البرز در منطقه دو حدود ۳ سال زمان می‌خواهد
بنابراین گزارش منطقه دو این آزادراه از دوآب شهرستانک شروع شده و تا پل زنگوله ادامه دارد.
مدیر پروژه تونل البرز در منطقه دو، طی این بازدید به خبرنگاران گفت: احداث این تونل فعلاً یک ششم پیشرفت دارد، زیرا در اجرا با مشکل مواجه است؛ در این مسیر ۱۴۰ گسل وجود دارد، بنابراین اجرا به صورت دستی انجام می‌شود و حفاری به صورت انفجاری است.
صابر افرند اظهار داشت: تونل البرز با ارتفاع کمتر از تونل کندوان در حال احداث است، این تونل ۶۴۰۰ متری در مقطع با دست حفاری می‌شود زیرا بزرگترین گسل کندوان روی این تونل است.
وی اضافه کرد: قطعاً با تأمین منابع مالی ظرف ۳ سال آینده احداث این تونل به اتمام می‌رسد.
بنابراین گزارش، منطقه دو حدفاصل دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر است. در این منطقه تونل البرز گچ‌سر را به پل زنگوله ارتباط می‌دهد. مطالعات این مسیر انجام شده و مطالعه تونل رفت و برگشت آن به طول ۶۳۸۰ متر مشاور روسی انجام شده است.
 
* منطقه ۳ کماکان دست نخورده باقی مانده است
به گزارش فارس، منطقه ۳ آزادراه تهران ـ شمال حدفاصل پل زنگوله تا سه راهی دشت‌نظیر است؛ در این منطقه آزادراه از کیلومتر ۵۴ شروع و تا کیلومتر ۱۰۳ به موازات جاده موجود کرج ـ چالوس امتداد‌ می‌یابد؛ در این منطقه هیچ‌گونه عملیات اجرایی و عمرانی انجام نشده است.
 
* منطقه ۴ را حتماً شهریورماه امسال تحویل می‌دهیم
به گزارش فارس، منطقه ۴ آزادراه تهران ـ شمال حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر ـ چالوس به طول ۲۱ کیلومتر است. این منطقه توسط پیمانکاران داخلی در حال ساخت بوده و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بنابراین گزارش، محسن عابدی مدیر منطقه ۴ آزادراه تهران ـ شمال در جمع خبرنگاران و در کیلومتر صفر این منطقه اظهار داشت: این منطقه ۲۱.۵ کیلومتر با احتساب رمپ و لوپ‌ها است؛ عرض هریک از باندها ۱۲.۵ متر و ۱۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری لازم دارد.
وی اضافه کرد: در این مسیر ۴ تونل به طول ۱۲۰۰ متر و چندین پل بزرگ دارد که عملیات اجرایی آنها در حال انجام بوده و رو به پایان است.
وی با بیان اینکه در کیلومتر ۵۰+۲۵۰ و ۵۰۰+۲۲ در منطقه ۴ رانش زمین رخ داد، اضافه کرد: مطالعات مقدماتی در این باره به دقت انجام شده بود، اما در حین اجرا اتفاقات غیرمترقبه رخ می‌دهد.
عابدی اظهار داشت: رانش زمین دراین دو منطقه موجب شد که مدت‌زمان اجرای پروژه طولانی‌تر شود، ضمن آنکه ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری افزوده شد.
مدیر منطقه ۴ آزادراه تهران ـ شمال تصریح کرد: در کیلومتر ۲۵۰+۱۲ حدود ۲۰۰ متر دیوار به عرض ۱۵متر برای جلوگیری از رانش زمین ساخته شد.
وی اضافه کرد:‌ مطالعات این قطعه توسط چندین شرکت چینی و ایرانی انجام شده بود، اما به دلیل نقص برخی از بررسی‌ها با ریزش مواجه شدیم.
عابدی با بیان اینکه در کیلومتر ۲۴+۷۰ و ۲۴+۲۲۰ احداث پل روشن‌رده با پیشرفت خوبی همراه است، گفت: در این منطقه به صورت سه شیفته عملیات اجرایی انجام می‌شود تا پروژه پایان شهریور تکمیل شود.
عابدی با بیان اینکه پل اینترچنج درکیلومتر پایانی آزادراه (۲۶+۳۰۰) احداث شده افزود: این پل کمربندی چالوس به تنکابن را قطع می‌کند.
پل مذکور یک ورودی از سمت تنکابن به آزادراه، یک خروجی به سمت آزادراه، یک خروجی به سمت نوشهر و یک ورودی از نوشهر دارد.
مدیر منطقه ۴ آزادراه تهران ـ شمال گفت: در ساخت این پل ۲۵۰ هزار متر مکعب خاکریزی شده است و رمپ لوپ‌ها در حال اجرا است که پایان تیرماه به اتمام می‌رسد.
بنابراین گزارش، آزادراه تهران ـ‌ شمال کماکان درگیر مشکلات فراوانی است که تکمیل آن را با چالش مواجه کرده است. در این راستا بنیاد مستضعفان به عنوان شریک ۵۰ درصدی این پروژه مدعی است مشکلات این آزادراه در صورت تأمین منابع مالی و آزادسازی اراضی معارضی برطرف خواهد شد و پروژه حداقل در مناطق ۱ و ۴ زودتر به اتمام می‌رسد.
 معاون وزیر راه در واکنش به اظهارات آب بر:
قطعات دو و سه آزادراه تهران – شمال به هیچ وجه به بنیاد واگذار نمی‌شود
 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان ۱۵ سال برای ساخت قطعات یک و چهار آزاده تهران – شمال فرصت داشت، گفت: قطعات دو و سه آزاد راه تهران – شمال به بنیاد واگذار نمی‌شود و در این راستا در حال مذاکره با چند کنسرسیوم داخلی و خارجی هستیم.
احمد صادقی در واکنش به سخنان آب بر مدیرعامل شرکت ساخت آزاده راه تهران ـ شمال مبنی بر اینکه تا پایان سال گذشته آورده وزارت راه و شهرسازی ۱۹۰ میلیارد تومان و آورده بنیاد مستضعفان ۲۰۲ میلیارد تومان بود، گفت: علاوه بر تزریق ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی ۸۲ میلیارد تومان نیز در اسفندماه گذشته به پروژه از سوی دولت تزریق شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره محل تزریق ۸۲ میلیارد تومان خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان یک سهمی از شرکت حفاری شمال را خریداری کرد و بر اساس آن باید ۸۲ میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌کرد که با هماهنگی بنیاد به جای اینکه این پول به خزانه واریز شود مجوز تزریق این اعتبار به سمت آزادراه داده شد که چک این مبلغ موجود است.
صادقی در ادامه افزود: آورده وزارت راه و شهرسازی برای آزاد راه تهران – شمال تا کنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و تزریق مبلغ تنها ۱۹۰ میلیارد تومان صحت ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: از آنجایی که برای افتتاح قطعه ۴ آزادراه ۴۲ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است گفت: وزارت راه و شهرسازی به جای ۴۲ میلیارد تومان ۸۲ میلیارد تومان اعتبار برای این قطعه در اختیار بنیاد قرار داد که علاوه بر تکمیل قطعه ۴، باقی مانده این اعتبار برای بخشی از قطعه یک باید استفاده شود.
صادقی خاطرنشان کرد: اگر بنیاد از اعتبارات به خوبی استفاده کند قطعه ۴ تا تاریخ ۳۱ شهریورماه به بهره برداری می‌رسد.
وی درباره اینکه بر اساس اظهارات آب بر مبنی بر تحویل قطعه ۲ طی سه سال و با مبلغ ثابت و تحویل چهار ساله قطعه ۳ آزادراه تهران –شمال گفت: بنیاد مستضعفان ۱۵ سال برای ساخت قطعات یک و چهار فرصت داشت و انتظار این بود که بنیاد هم با وزارت راه همکاری کند اما انتظارات را آن طور که شایسته بود انجام ندادند.
وی همچنین درباره عدم تزریق به موقع منابع مالی به پروژه از سوی دولت گفت: اگر مشکل منابع مالی بود پس چرا بنیاد به فعالیت خود ادامه داد.
صادقی ادامه داد: با سه شرکت خوب که سابقه درخشانی در احداث آزادراه دارند مذاکره کردیم اما از آنجایی که میزان سرمایه گذاری برای این دو قطعه حدود ۳ هزار میلیارد تومان است با این کنسرسیوم‌ها به دلیل عدم توانایی در سرمایه گذاری به توافق نرسیدیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته هم دولت و هم بنیاد در اجرای پروژه کوتاهی کردند، خاطرنشان کرد: برای اینکه این مشکلات را از بین ببریم در طول یکسال و نیم گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت به آزاردراه تهران – شمال تزریق شده است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه قطعه دو و سه به بنیاد مستضعفان واگذار نمی‌شود، تصریح کرد: در این راستا با چند کنسرسیوم درباره واگذاری این 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false