×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

افتتاح گردنه گدوک در محور رودهن-فیروزکوه و تبدیل مسیر به ۲ باند مجزا در رفت و برگشت، زمان عبور از این منطقه برفگیر و خطرناک را که گاه بیش از ۱ ساعت به طول می انجامید به ۱۵ دقیقه کاهش خواهد داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، شب گذشته برنامه زنده تلویزیونی “زونکن” با حضور مهندس خیراله خادمی؛ معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور در ادامه مبحث تأثیر توسعه راه‌ها بر کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای به بررسی پروژه بزرگراهی فیروزکوه- رودهن و تأثیر آن بر کاهش سوانح جاده‌ای در این محور پرداخت.
خادمی در ابتدای این برنامه درباره میزان پروژه‌های بزرگراهی در حال اجرا در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور در مرحله طراحی و ساخت است که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال اجراست.
او همچنین با اشاره به عدم توازن منابع مالی و ظرفیت‌های موجود در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور افزود: نیاز اولیه کشور احداث ۳۰ هزار کیلومتر راه است که قطعاً نیاز و ظرفیت کشور در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بسیار بالاتر از این عدد است. به این منظور نیاز است که ظرفیت‌ها را در حوزه مشاوره، طراحی، پیمانکاری و مدیریتی در کنار افزایش منابع اعتباری بالا ببریم.
وی ادامه داد: برای انجام پروژه‌های بزرگ تنها نمی‌توان بر اعتبارات دولتی متکی بود. علاوه بر تأمین هزینه‌ها از محل مهر ماندگار، مشارکت مردمی در خرید اوراق مشارکت و حضور بخش خصوصی می‌تواند در تسریع روند طرح‌ها مؤثر باشد.
خادمی همچنبن با اعلام بهره‌برداری از ۲۳ کیلومتر بزرگراه رودهن-فیروزکوه گفت: کل این محور ۲۵۰ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر ابتدایی و انتهایی آن در سال‌های قبل و ۸۵ کیلومتر آن نیز در سال ۹۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ۲۳ کیلومتر دیگر نیز در محدوده گردنه گدوک تا پل سفید طی این هفته افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: تردد از این منطقه به دلیل شرایط نامساعد جوی در اکثر فصول سال و نقاط حادثه‌خیز و پیچ‌های خطرناک برای مسافران با ایجاد حادثه و مشکل همراه بود. اما با اجرای این واریانت و تبدیل آن به ۲ باند مجزا در مسیر رفت و برگشت شاهد کاهش سوانح و تصادفات خواهیم بود.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور در خصوص تأثیر این پروژه در کاهش مدت زمان سفر افزود: با توجه به شرایط جوی و گردنه‌هایی با پیچ‌های خطرناک، سرعت حرکت در این محور بسیار پایین بود، تا جایی که عبور از مسیر ۸ کیلومتری گردنه گدوک در فصل سرما حدود یک ساعت به طول می‌انجامید اما با ایجاد مسیر جدید و تفکیک در خطوط عبوری و با احداث تونل ۸۶۰ متری، این مدت به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است.
خادمی با اشاره به شرایط سخت کار در این محور گفت: راهسازی در مناطق سردسیر کوهستانی قابل مقایسه با جاده‌سازی در دیگر مناطق نیست. علاوه بر شرایط سخت جوی که انجام عملیات را به بخشی از سال محدود می‌کرد، انجام این عملیات در کنار تردد در محور قبلی انجام می‌شد. از دیگر مشکلات جدی ما رفع معارض و ارزیابی سنگینی بود که باید انجام می‌گرفت.
وی در ادامه تصریح کرد: ساخت ۲ هزار متر سازه‌‌ ویژه و خاص، احداث تونل ۱۵۵۰ متری در جنگل با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی منطقه و عبور از زیر و روی خط آهن موجود در مسیر از دیگر پیچیدگی‌های این پروژه بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false