true
کشورهای اسلامی در ایام ماه مبارک رمضان، بهترین و حرفه ای ترین آثار جدید خود را در معرض دید مخاطب قرار می دهند ، اما این روند در ایران ، معکوس به نظر می رسد
به طوری که کارگردان هایی درجه چند با فیلمنامه های نامرتبط و بی توجه به دغدغه های مردم و همچنین برنامه های گفت وگو محور با رویکرد ماه رمضان وجهه صداوسیمای ایران را بیش از پیش در آستانه خطری جدی قرار داده است.
به نظر می رسد بهتر است به جای افتتاح شبکه های متعدد بر افزودن کیفیت عملکرد سازمان صدا و سیما بیش از پیش توجه شود تا بیش از این، تلویزیون به «آکواریوم» تبدیل نشود.
چنانچه معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی در این زمینه فر مودند:”باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد. تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون کند؛ استقلال به مردم بدهد.”
«حسن شیخ حائری»، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با بیان اینکه در برنامه های مناسبتی ما با پسرفت مواجهیم ،تصریح کرد: عقبه فکری و اتاق فکر مناسبی در صدا و سیما وجود ندارد چرا که مناسبت را باید شناخت. بسیاری از مناسبت ها مغفول مانده و باعث شده شاهد پیشرفت پسرفت باشیم.
وی با بیان اینکه برنامه های تلویزیون در ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته کمتر رضایت مردم را جلب کرده ، ادامه داد: این نوع آمار نشان دهنده هشدار و تجدید نظر جدی نسبت به سیاست های ساخت برنامه های تصویری است. آماری که بعد از پایان هر دوره مناسبتی می دهند غیر واقعی بوده چرا که باید به متن جامعه رجوع کرد زیرا کلیت تلویزیون رو به پیشرفت نیست که در این صورت دچار ریزش مخاطب خواهیم شد و گرایش افراد به ماهواره بیشتر خواهد شد. چنانکه مقام معظم رهبری به عنوان منسوب کننده ریاست صدا و سیما در حکم انتصاب دوباره مهندس ضرغامی برای وی مدتی یک ساله تعیین کردند و از وی خواستند که نشانههای تحول درخواست شده در حکم انتصاب، در یک سال اول دیده شود در غیر این صورت اجرای حکم لازم الاجرا خواهد بود. احکام ۵ ساله به ۱ ساله تبدیل شده که نشاندهنده عدم رضایت است.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: دین، اخلاق، امید، آگاهی و همچنین اهمیت نهاد خانواده از اولویت های اصلی و مهم در صدا وسیماست.
نقاط ضعف برنامه های گفت و گو محور مناسبتی
او با تاکید بر اینکه برای جذابیت برنامههای گفتوگو محور، مجری برنامه نسبت به موضوعاتی که قرار است عنوان شود باید آگاهی لازم را داشته باشد، خاطرنشان کرد: نکتهای که برای جذابتر شدن اینگونه برنامهها مهم محسوب میشود این است که آیا به عنوان مجری درباره آنچه که قرار است در برنامه عنوان شود، مطالعه و تحقیق کرده است یا خیر؟به نظر می رسد پیشرفت خوبی در زمینه مجریگری نداشتهایم. با توجه به عقبه رادیو و تلویزیون انتظار توقع بالاتر ی چه در حوزه برنامهسازی و چه در حوزه اجرا می رود که در این زمینه باید آسیبشناسی دقیقی صورت پذیرد.
حایری با بیان اینکه مجری هر برنامه باید در ارتباط با موضوع برنامه ای که اجرای آن را به عهده گرفته اطلاعات دقیق و عمیق داشته باشد تا بتواند ارتباط مناسب و موثری با مخاطب برقرار کند،تصریح کرد: این ضرورت در بسیاری از برنامهها از جمله ورزشی و علمی، هرچند با شدت و ضعف مورد توجه است، اما این مهم در بعضی برنامه ها به ویژه برنامه های مناسبتی و مذهبی مغفول واقع شده چرا که عمومامجریان اینگونه برنامه ها از اطلاعات و معلومات بسیار ضعیفی برخوردار بوده، قدرت ارتباط با مخاطب را نداشته و اغلب مطالب خود را از روی نوشته به صورتی ضعیف و تصنعی به اطلاع مخاطب می رسانند و گفتار در برنامه، بی محتوا و بی سرو ته است که البته به نظر می رسد این گروه گمان می کنند کسی متوجه حرف های پرت آنها نمی شود .سطح سواد و معلومات تخصصی برای مجری برنامه های مذهبی در رسانه ای که به عنوان رسانه فراگیر و تاثیرگذار شناخته شده و رسالت اعتلای معرفت دینی مخاطبان را برعهده دارد، ضرورتی است که نمی توان و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
حایری با بیان اینکه در برنامه های فاقد کارشناس که مجری به تنهایی اجرای برنامه مناسبتی را برعهده دارد، ناگزیر به صحبت است، اظهار داشت: برای مجری که قرار است در بخشهایی از برنامه اظهار نظر کند، آگاهی به مسائل روز به شدت نیاز است تا به عنوان مثال در یک برنامهمعارفی بتواند دربارهشبهات روز درخصوص موضوعات دینی صحبت کند؛ این در حالی است که در برخی موارد از مجریهای غیرمتخصص در برنامههای معارفی استفاده میشود که اشراف عام به موضوع برنامه دارند و در نتیجه شبههای را مطرح میکنند که حتی اگر کارشناس هم بتواند به آن پاسخ دهد، نتواند شبههای که در ذهن مخاطب خطور کرده است را برطرف کند،اما به نظر می رسد مظلومیت دینی و فرهنگی منحصر به حوزه و بحث خاصی نیست و برنامه سازان تلویزیون نیز دقت و جدیتی را که برای انتخاب عوامل برنامه های مختلف به کار می گیرند، برای برنامه های مذهبی و دینی نداشته و آن را چندان جدی تلقی نمی کنند.
این منتقد همچنین با بیان اینکه کارشناس خوب؛ کارشناسی است که به خوبی با مردم در ارتباط است و درددل مردم را متوجه میشود، خاطرنشان کرد: اگر این کارشناس نداند که جوانان ما امروز با چه مسالهای در دین روبه رو هستند، دنیایی متفاوت از مخاطبان دارد و نمیتواند مفاهیم را آن طور که مخاطب نیاز دارد ، انتقال دهد.
او در ادامه به تناسب مجری با برنامه به ویژه برنامه های مناسبتی اشاره کرد و افزود: مجری و برنامه باید در یک راستا قرار گیرند و گفت و گوی چالشی و در عین حال کوتاه داشته باشند و از حالت منبر گونه به دور باشد چرا که ملال آور است . در دنیای امروز تصویر اول را می زند . باید از تصاویر مرتبط با وله و تیز ر برای درک بهتر و انتقال آن استفاده کرد.
وی یکی دیگر از ضعفهای برنامههای مناسبتی به ویژه معارفی و گفتوگومحور را، اختصاص آنتنهای مرده تلویزیون به این قبیل برنامهها دانست و خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع اگر با سلیقه مخاطب بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم قطعا مخاطبی که مساله برایش به وجود آمده به آسانی میتواند آن را درک کند.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های زنده و گفت و گو محور دکور نخستین چیزی است که نگاه مخاطب را جذب می کند؛ اظهار داشت : دکور نقش موثری در موفقیت برنامه ها دارد، اما به نظر می رسد گاهی این مساله چندان از سوی تهیه کنندگان مورد توجه قرار نمی گیرد.گاهی در برنامه ها شاهد دکورهای بدون مفهوم هستیم که چندان ارتباطی هم به موضوع برنامه نداردکه نه تنها نظر مخاطبان عام را جلب نمی کند، بلکه مخاطبان خاص هم نمی توانند ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند که نشان دهنده عدم درک درستی از محتوای برنامه است.
حسن شیخ حایری در خاتمه با بیان اینکه برای جذب مخاطبان، موضوع برنامه باید مورد توجه عموم مخاطبان قرار گیرد، اظهار داشت:موضوعات خاص،بینندگان خاص خودش را دارد و باید در برنامههای تخصصی مطرح شود اما نکته مهم توجه به بعد کارشناسی برنامه است یعنی طراحی سوال ها، رویکردها، محورها و جهتی که طی می شود باید دقیق و کارشناسانه باشد در این صورت است که می توان برنامه موفقی ارائه کرد که جذابیت خود را تا پایان برای مخاطب به همراه داشته باشد.
true
false
false
false