true
![](https://ecopersian.ir/wp-content/themes/RabinStudio/images/none.png)
مدیر عامل شرکت ساخت از ریلگذاری این مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور خبر داد.
سید احمد صادقی با بیان اینکه لغو قرارداد ترکمنستان با پیمانکار ایرانی برای تکمیل خط آهن گرگاناینچهبرون تا «برکت» لطمهای به اتمام این پروژه نمیزند، اظهار داشت: مراسم ریلگذاری خطآهن گرگان ـ اینچهبرون بعد از ظهر با حضور رئیسجمهور آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی کشور یکی از سیاستهای اصلی دولت و وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: در یک دوران طلایی از احداث زیربناهای حمل و نقل کشور قرار داریم، خصوصاً در زمینه توسعه شبکه ریلی فعالیتهای بهینهای انجام شده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد، افزود: تنها در سال جاری بیش از ۱۱ هزار کیلومتر خط آهن در دست مطالعه و اجرا داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در فاصله زمانی بسیار کوتاه، حداکثر ظرف ۵ سال، طول خطوط ریلی کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت که این امر موجب توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رونق کشور خواهد شد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: طرح عظیم مهر ماندگار و اختصاص اعتبار ویژه به این طرح موجب شده است که در سال جاری حداقل بتوانیم یک هزار کیلومتر شبکه ریلی را مورد بهرهبرداری قرار دهیم که این امر در تاریخ کشور رکورد محسوب میشود.
* آغاز عملیات ریلگذاری خطآهن گرگان – اینچهبرون با حضور رئیسجمهور
صادقی اظهار داشت: امروز شاهد آغاز عملیات روسازی راهآهن گرگان ـ اینچهبرون هستیم؛ عملیات ریلگذاری و روسازی آخرین مرحله از احداث شبکه ریلی است که پس از عملیات زیرسازی، احداث پل، عملیات خاکریزی و خاکبرداری و احداث تونل در این بخش شروع خواهد شد.
* تکمیل خطآهن گرگان – اینچهبرون در سال جاری
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این پروژه به نوعی رکورد ثبت شده است، زیرا این پروژه امسال آغاز شده و در پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید؛ طول این مسیر ریلی ۸۰ کیلومتر است و اجرای آن ظرف یک سال رکورد در احداث شبکه ریلی محسوب میشود.
صادقی با بیان اینکه برای احداث این خط آهن ۱۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: یکی از ویژگیهای این خط آهن اتصال ریلی کشور جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان و از آن طریق به قزاقستان و ازبکستان خواهد بود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در ادامه با اتصال این راهآهن به راهآهن شمال ـ جنوب کشور، اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریاهای آزادراه به کشورهای CIS و یا آسیای میانه متصل خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سیاستهای اصلی وزارت راه اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه است بنابراین امروز پروژهای آغاز شده است که ایران را به ترکمنستان و آسیای میانه متصل میکند.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین احداث شبکه ریلی خواف به هرات، ایران را به کشور افغانستان متصل خواهد کرد در ادامه هم تمهیداتی برای اتصال ریل به عراق و از آنجا به کشور سوریه خواهیم داشت که این امر در قالب ادامه مسیر خط آهن شلمچه به بصره و خسروی به مرز عراق خواهد بود.
* لغو قرارداد ترکمنستان با پیمانکار ایرانی لطمهای به ساخت خطآهن گرگان-برکت نمیزند
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال فارس مبنی بر لغو قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری ترکمنستان با شرکت ایرانی برای ساخت ادامه این مسیر در ساحل شرقی خزر، تصریح کرد: این امر طبیعی است و قطعاً ممکن است در بسیاری از پروژهها قرارداد با یک پیمانکار لغو شده و با پیمانکار دیگر قرارداد منعقد شود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تأکید کرد: این امر موجب توقف کار در ادامه این خط آهن نخواهد شد، بلکه حتی در برخی مواقع این تصمیمگیریها موجب سرعت در ادامه اجرای کار خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: احداث این مسیر ریلی، معاهدهای بین ۵ کشور است و هر کدام موظف هستند سهم خطوط ریلی خود را تکمیل کنند بدین ترتیب در این ۵ کشور شامل ۴ کشور آسیای میانه و ایران، ارتباط خطوط ریلی برقرار خواهد شد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اتصال این مسیر ریلی با حضور سران کشورها انجام شده است و لغو این قرارداد با شرکت ایرانی لطمهای به اجرای کل پروژه نخواهد زد.
پروژه خط آهن گرگان – اینچهبرون – اترک – برکت – اوزن ۹۲۸ کیلومتر است؛ سهم ایران از این پروژه حدود ۸۰ کیلومتر است و ترکمنستان سهم ۷۰۰ کیلومتری دارد و بقیه پروژه از سوی قزاقستان اجرا میشود.
true
false
false
false