true
![](https://ecopersian.ir/wp-content/themes/RabinStudio/images/none.png)
رئیس ارتباطات و فنآوری اطلاعات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: انشاءالهس در یک ماه آینده با فراهم شدن بسترهای لازم، نصب سختافزارهای جدید و جداسازی اینترنت از اینترانت، به تدریج زمینه راهاندازی شبکه اینترنت در سکوهای نفتی و دکلهای حفاری فراهم میگردد.
ضمناً امکان ارائه اینترنت در سطح مناطق عملیاتی نیز گسترش مییابد.
مهندس محمدرضا گلشنیاصل در گفتوگو با روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: ما این قول را به همکاران مناطق عملیاتی و سکوها میدهیم که به زودی سرویس اینترنت از طرف تهران به سکوهای عملیاتی توسط ماهواره خواهد رسید و در کوتاهمدت مشکل دسترسی به اینترنت برطرف خواهد شد. در بلندمدت نیز با جداسازی Voice از اینترنت، عزیزان مستقر در مناطق فوقالذکر هم اینترنت نسبتاً خوبی خواهند داشت و هم کیفیت ارتباطات تلفنی نیز مطلوبتر میگردد.
وی افزود: تا قبل از حملات سایبری که منجر به صدور دستورالعملهای امنیتی مختلف از جمله جداسازی شبکه اینترنت از اینترانت، گردید ارائه اینترنت در سکوها و مناطق عملیاتی برقرار بود، اما در حال حاضر، گلایههای همکاران مبنی بر لزوم وجود اینترنت در سکوها را صحه میگذاریم چرا که معتقدیم همکاران ما باید با دنیای خارج از شرکت و تازههای علم از طریق اینترنت ارتباط داشته و بروز باشند. همکاران ما باید بتوانند با پیمانکاران و فروشندگان جهت کسب اطلاعات جدید از طریق ایمیل در ارتباط باشند. در واقع وجود ارتباط اینترنتی سالم، همیشگی و بدون مشکل حق طبیعی همه همکاران به ویژه در مناطق عملیاتی و سکوهاست. ولی مشکل اینجاست که در حال حاضر تعدادی از سکوهای ما فقط یک بستر ارتباطی دارند که با توجه به دستورالعملهای ایمنی نمیتوان در یک بستر ارتباطی هم اینترنت و هم شبکه لوکال را ارائه نمود. طبیعی است هماکنون امکان قطع شبکه لوکال و ارائه اینترنت در این سکوها وجود ندارد و برای حل این مشکل مجبوریم به طور همزمان بستر دیگری را فراهم نماییم و این امر منوط به تامین بودجه مناسب میباشد.
وی افزود: در این راستا اقدامات و مکاتبات زیادی انجام شده که جا دارد از مهندس زیرکچیانزاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم که مکاتبات متعددی را با مسئولین مربوطه برای حل این مشکل داشتهاند. جهت جداسازی اینترنت و اینترانت، مقرر گردید مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در اختیار شرکت نفت فلات قاره ایران گذاشته شود که انشاءالهش پس از تأیید و تخصیص این مبلغ طی نشست مشترکی که با رؤسای ICT مناطق خواهیم داشت سعی میکنیم بستر دوم ارتباطی را در سکوها، دکلها و مناطق عملیاتی فراهم نموده و مشکل اینترنتی را برای همیشه حل نماییم.
وی با بیان اینکه در صورت تعمیر فیبر نوری موجود که در چندین نقطه قطع شده، بسیاری از مشکلات ارتباطی موجود برطرف میگردد، اضافه نمود که در حال حاضر بیش از ۲.۵ سال است به دنبال تعمیر فیبر نوری هستیم که انشاءالهر با کمک همکاران واحد تعمیرات زیر آب و تخصیص بودجه لازم امیدواریم این مهم نیز به زودی انجام گردد. در صورت تعمیر این فیبر نوری، ارتباطات بین سکوهای عملیاتی، مناطق و تهران بسیار قویتر خواهد شد.
مهندس گلشنی افزود: در حال حاضر تعدادی از سکوهای ما فقط یک بستر ارتباطی دارند. برای مثال در سکوی بلال ارتباط فقط از طریق ماهواره برقرار میگردد. در این خصوص تلاش میکنیم یک بستر ارتباطی دیگر به غیر از ماهواره با پهنای باند بالا وجود داشته باشد تا هم صدای خوبی در این بستر منتقل شود و هم بتوانیم زمینه انتقال دیتای بیشتری را فراهم نماییم.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر پهنای باند ماهوارهای ما همان ۳۰ مگابایت است در صورتی که در این فاصله با توجه به افزایش پرسنل، رایانههای زیادی به کارکنان سکوها و یا دکلها اضافه شدهاند، گفت: طبیعی است که این پهنای باند جوابگوی نیازهای همکاران ما در مناطق عملیاتی نیست ولی با توجه به صرفهجویی که مورد توجه شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه قرار گرفته و کاهش بودجههای جاری، مجبوریم با همین امکانات موجود حتیالامکان بیشترین سرویس را به همکاران گرامی ارائه نماییم. همکاران واحد ICT تلاش بسیار زیادی برای حل مشکلات موجود در سطح ستاد تهران و مناطق عملیاتی دارند و در صورت بروز مشکل به سرعت درصدد رفع آن برمیآیند. ولی باتوجه به ثابت بودن پهنای باند، باید همکاران ما در مناطق نیز در برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی رعایت نمایند. چرا که هر چقدر ارتباط تلفنی بیشتری داشته باشند ارتباط اینترنتی ضعیفتر خواهد شد و برعکس.
مهندس محمدرضا گلشنیاصل در گفتوگو با روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: ما این قول را به همکاران مناطق عملیاتی و سکوها میدهیم که به زودی سرویس اینترنت از طرف تهران به سکوهای عملیاتی توسط ماهواره خواهد رسید و در کوتاهمدت مشکل دسترسی به اینترنت برطرف خواهد شد. در بلندمدت نیز با جداسازی Voice از اینترنت، عزیزان مستقر در مناطق فوقالذکر هم اینترنت نسبتاً خوبی خواهند داشت و هم کیفیت ارتباطات تلفنی نیز مطلوبتر میگردد.
وی افزود: تا قبل از حملات سایبری که منجر به صدور دستورالعملهای امنیتی مختلف از جمله جداسازی شبکه اینترنت از اینترانت، گردید ارائه اینترنت در سکوها و مناطق عملیاتی برقرار بود، اما در حال حاضر، گلایههای همکاران مبنی بر لزوم وجود اینترنت در سکوها را صحه میگذاریم چرا که معتقدیم همکاران ما باید با دنیای خارج از شرکت و تازههای علم از طریق اینترنت ارتباط داشته و بروز باشند. همکاران ما باید بتوانند با پیمانکاران و فروشندگان جهت کسب اطلاعات جدید از طریق ایمیل در ارتباط باشند. در واقع وجود ارتباط اینترنتی سالم، همیشگی و بدون مشکل حق طبیعی همه همکاران به ویژه در مناطق عملیاتی و سکوهاست. ولی مشکل اینجاست که در حال حاضر تعدادی از سکوهای ما فقط یک بستر ارتباطی دارند که با توجه به دستورالعملهای ایمنی نمیتوان در یک بستر ارتباطی هم اینترنت و هم شبکه لوکال را ارائه نمود. طبیعی است هماکنون امکان قطع شبکه لوکال و ارائه اینترنت در این سکوها وجود ندارد و برای حل این مشکل مجبوریم به طور همزمان بستر دیگری را فراهم نماییم و این امر منوط به تامین بودجه مناسب میباشد.
وی افزود: در این راستا اقدامات و مکاتبات زیادی انجام شده که جا دارد از مهندس زیرکچیانزاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم که مکاتبات متعددی را با مسئولین مربوطه برای حل این مشکل داشتهاند. جهت جداسازی اینترنت و اینترانت، مقرر گردید مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در اختیار شرکت نفت فلات قاره ایران گذاشته شود که انشاءالهش پس از تأیید و تخصیص این مبلغ طی نشست مشترکی که با رؤسای ICT مناطق خواهیم داشت سعی میکنیم بستر دوم ارتباطی را در سکوها، دکلها و مناطق عملیاتی فراهم نموده و مشکل اینترنتی را برای همیشه حل نماییم.
وی با بیان اینکه در صورت تعمیر فیبر نوری موجود که در چندین نقطه قطع شده، بسیاری از مشکلات ارتباطی موجود برطرف میگردد، اضافه نمود که در حال حاضر بیش از ۲.۵ سال است به دنبال تعمیر فیبر نوری هستیم که انشاءالهر با کمک همکاران واحد تعمیرات زیر آب و تخصیص بودجه لازم امیدواریم این مهم نیز به زودی انجام گردد. در صورت تعمیر این فیبر نوری، ارتباطات بین سکوهای عملیاتی، مناطق و تهران بسیار قویتر خواهد شد.
مهندس گلشنی افزود: در حال حاضر تعدادی از سکوهای ما فقط یک بستر ارتباطی دارند. برای مثال در سکوی بلال ارتباط فقط از طریق ماهواره برقرار میگردد. در این خصوص تلاش میکنیم یک بستر ارتباطی دیگر به غیر از ماهواره با پهنای باند بالا وجود داشته باشد تا هم صدای خوبی در این بستر منتقل شود و هم بتوانیم زمینه انتقال دیتای بیشتری را فراهم نماییم.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر پهنای باند ماهوارهای ما همان ۳۰ مگابایت است در صورتی که در این فاصله با توجه به افزایش پرسنل، رایانههای زیادی به کارکنان سکوها و یا دکلها اضافه شدهاند، گفت: طبیعی است که این پهنای باند جوابگوی نیازهای همکاران ما در مناطق عملیاتی نیست ولی با توجه به صرفهجویی که مورد توجه شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه قرار گرفته و کاهش بودجههای جاری، مجبوریم با همین امکانات موجود حتیالامکان بیشترین سرویس را به همکاران گرامی ارائه نماییم. همکاران واحد ICT تلاش بسیار زیادی برای حل مشکلات موجود در سطح ستاد تهران و مناطق عملیاتی دارند و در صورت بروز مشکل به سرعت درصدد رفع آن برمیآیند. ولی باتوجه به ثابت بودن پهنای باند، باید همکاران ما در مناطق نیز در برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی رعایت نمایند. چرا که هر چقدر ارتباط تلفنی بیشتری داشته باشند ارتباط اینترنتی ضعیفتر خواهد شد و برعکس.
حل مشکل ارتباطی منطقه سیری در دو هفته آتی
مهندس گلشنی افزود: با پیگیریها و برنامهریزیهای مختلف مقرر شد شرکت ایرافون، زمینه ارتباط سیری و جزیره کیش را از طریق جزیره فارور برقرار نماید. در حال حاضر تجهیزات مربوط به جزیره کیش به منطقه ارسال و تجهیزات منطقه سیری نیز ظرف چند روز آینده وارد این منطقه شده و در ۱۵ روز آینده انشاءالله این ارتباط برقرار میگردد. اگر این ارتباط بین سیری و کیش برقرار شود، مشکل منطقه سیری در زمینه ارتباطات تلفنی و اینترنت به کلی برطرف خواهد شد و امیدواریم به زودی و در کمتر از یک ماه آینده اینترنت و Voice مناسب در سکوها را شاهد باشیم.
پیگیری مشکلات ارتباطی منطقه لاوان
وی در ادامه گفت: در حال حاضر ارتباط منطقه لاوان و سکوها با مشکلات زیادی مواجه است، چرا که این ارتباط از طریق یک فیبر نوری که بین منطقه لاوان و سکوی رسالت وجود دارد و از ۲۴ Core موجود آن، تنها ۴ Core در سرویس قرار دارد (۲۰ Core آن قطع میباشد) برقرار شده است و اگر این فیبر نوری با مشکل مواجه شود، ارتباط منطقه لاوان با سکوهای سلمان، رسالت و رشادت به طور کلی قطع خواهد شد. برای حل این مشکل یک پروژه نزدیک به ۲ سال پیش تعریف شده که پس از طی مراحل مختلف، خوشبختانه قرارداد آن با پیمانکار مربوطه امضاء شده است.
وی افزود: در صورت اجرای این پروژه، در مدت ۳، ۴ ماه آینده با ورود تجهیزات جدید، یک ارتباط بین لاوان و کوه سنگچو (در نزدیکی لاوان) که ارتفاع بسیار زیادی دارد برقرار شده و توسط آن ارتباط رادیویی با سکوی رسالت برقرار گردیده و از سکوی رسالت به سکوی رشادت و سکوی سلمان نیز توسط یک رادیو امکانپذیر میگردد.
اولویتبندی حل مشکلات سکوها و مناطق عملیاتی
وی با بیان اینکه با پیگیری و شرکت در جلسات متعدد برای برقراری ارتباط فیبر نوری سکوها و مناطق عملیاتی اولویتبندی لازم انجام گردیده است، اضافه نمود ترمیم فیبر نوری تعدادی از سکوها را شرکت Emarine عهدهدار بوده و چهار نقطه نیز توسط واحد تعمیرات زیر آب به شرکت صا ایران واگذار گردیده است.
دلایل احتیاط در ارائه اینترنت
مهندس گلشنی گفت: یکی از دلایلی که واحد ICT در ارائه اینترنت به همکاران احتیاط به خرج میدهد این است که بر اساس دستورالعملهای جدید، مدیرعامل شرکت، باید ارائه اینترنت به واحد مربوطه را تصویب نماید. پس از آن باید تأییدیه حراست اخذ گردد و بعد از آن واحد ICT زمینه ارائه سرویس اینترنت به همکاران را بررسی کند. با توجه به حجم کاری بالای مدیرعامل این امر به مدیران و رؤسای واحدهای ستادی و روسای مناطق عملیاتی تفویض گردید. موافقت با ارائه اینترنت توسط واحد حراست به تدریج انجام گردید و مسئولیت ارائه سرویس در ستاد با واحد ICT شرکت و در مناطق عملیاتی نیز با واحدهای ICT همان مناطق میباشد.
تهیه تجهیزات جدید برای جداسازی اینترنت و اینترانت
برای ارائه سرویس مستقل اینترنت به پرسنل لازم است تجهیزاتی اعم از لپتاپ یا یک دستگاه کامپیوتر جداگانه قرار گیرد که این امر از نظر هزینه و فضای پرسنل به صلاح نیست لذا تمهیداتی اندیشیده شده که به محض تهیه THIN CLIENT که در کنار مانیتور قرار گرفته و ورودی مستقل دارد استفاده خواهد شد.
مشکلات با مخابرات استانها
وی افزود: یکی از موارد دیگر مشکلاتی بود که در مناطق عملیاتی با مخابرات استانها بوجود آمده بود. برای مثال ارتباطات منطقه سیری توسط یک رادیو از شهر بندرعباس و ابوموسی، فراهم میشد ولی مشکلاتی که در سطح مخابرات استان وجود داشت باعث قطعی ارتباط تلفنهای سیری شده بود. برای حل این مشکل مکاتبات و پیگیریهای زیادی توسط منطقه با مخابرات انجام شد که متاسفانه نتیجهای در برنداشت. برای حل مشکل، بنده جلسهای با مدیرعامل شرکت زیرساخت برگزار نموده و پس از آن با همکاری ایشان و همکاران ذیربط یک دکل ارتباطی بطور رایگان به منطقه سیری ارسال و هماکنون در حال نصب میباشد که به محض اتمام نصب، با نصب یک رادیوی فعال توسط شرکت زیرساخت، ارتباطات رادیویی بین جزیره ابوموسی و سیری با کیفیت بسیار عالی ارائه خواهد گردید.
تاکید بر وجود بسترهای مختلف ارتباطی
مهندس گلشنی با بیان اینکه ما فکر میکنیم برای داشتن یک ارتباط پویا و مستمر نمیتوان تنها به یک بستر ارتباطی تکیه کرد و باید همزمان چند بستر ارتباطی را مد نظر داشت، گفت: در این خصوص اصل ارتباط را روی فیبر نوری به عنوان یک شاهراه گذاشتهایم چرا که میزان انتقال اطلاعات روی این شاهراه بسیار زیاد است. پس از آن ارتباط رادیویی برای ما بسیار مهم و عملاً پشتیبان فیبر نوری است و در بدترین شرایط، حداقل ارتباطات ماهوارهای مدنظر خواهد بود.
وی افزود: با توجه به اضافه شدن دکلهای حفاری به مجموعه شرکت نفت فلات قاره ایران، ما درخواست افزایش پهنای باند را ارائه دادیم که متأسفانه بدلیل مشکلات نقدینگی سال جاری با این درخواست موافقت نشد و باید جهت ارائه سرویس به دکلهای یاد شده پهنای باند مناطق و سکوها تعدیل گردد.
حملات سایبری و بروز مشکلات متعدد برای برنامههای ICT فلات قاره
رئیس ارتباطات و فنآوری اطلاعات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: حملات سایبری انجام شده به شبکه وزارت نفت، لطمات زیادی به ما وارد کرد و خیلی از برنامهریزیهای ما برای خدماترسانی به همکاران از جمله استفاده از سایتهای مفید و معتبر برای بهرهبرداری همکاران را دچار نقصان نمود. همچنین همکاران ما در واحد ICT برای امور تولید، نرمافزاری تهیه کرده بودند که پس از تهیه اطلاعات تولید، به طور خودکار از طریق پیام کوتاه برای مدیران، روسای واحدها و رؤسای مناطق عملیاتی فرستاده میشد که متأسفانه با حملات سایبری انجام شده و جدا شدن شبکه اینترنت و اینترانت بهرهبرداری از این نرمافزار نیز مسکوت ماند. از طرفی امکان ارائه سرویس نرمافزاری بطور همزمان روی اینترنت و اینترانت که در بسیاری از موارد امری ضروری بود ابتر ماند.
مشکلات تامین بودجه
وی افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی بسیار سخت و پیچیده شده است. ما در گذشته برای تهیه تجهیزات مورد نیاز هیچگونه مشکلی نداشتیم و پس از ارائه درخواست، نیازها خریداری و در اختیارمان قرار میگرفت. ولی امروز از بین ۱۰۰ درخواست ما ممکن است با یک درخواست موافقت گردد. در این حالت طبیعی است که برای ارائه خدمات به همکاران ارجمند دچار مشکل شویم. شرایط به گونهای است که کیس رایانههای ۶ سال پیش را احیاء و بازسازی نموده و در اختیار همکاران قرار میدهیم. به ویژه در حال حاضر که بحث جداسازی اینترنت و اینترانت مطرح شده نیاز به رایانه و سختافزار جداگانه بسیار بیشتر شده و کمبود و عدم تخصیص بودجه، این امر را با مشکل مواجه نموده و همکاران ما در تهران و مناطق عملیاتی دچار مشکلات میباشند.
تحت پوشش قرار گرفتن سراسر خلیج فارس برای اولین بار توسط ایرانسل
مهندس گلشنی افزود: یکی دیگر از اقدامات واحد ICT هماهنگی و استفاده از سرویسهای شرکت ایرانسل میباشد. ما مطلع شدیم شرکت ایرانسل در مکاتباتی خواستار نصب دکل در بعضی مناطق ما شده است. با توجه به اینکه طبق دستور مهندس زیرکچیانزاده بحث یکپارچگی در شرکت مطرح است ما باید به دنبال طرحهایی برویم که جامع بوده و منافع شرکت و کارکنان را تأمین نماید. در این راستا پس از رایزنیهای فراوان با شرکت ایرانسل طی ۶ ماه و عقد قرارداد با این شرکت، پوششدهی سکوها و مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران در سطح خلیج فارس انجام شد و در حال حاضر همه مناطق و سکوهای ما تحت پوشش ایرانسل قرار دارند. همچنین مقرر شد ارتباط آسان و بهینه مناطق، سکوها و تهران با مدیران و رؤسای واحدها با اختصاص شمارههای ویژه ۴ رقمی برقرار گردد. علاوه بر سرویس فوق از شرکت ایرانسل خواسته شد ۶۵۰ دستگاه گوشی تلفن همراه به همراه سیم کارت جهت ارائه به مناطق عملیاتی تحویل شرکت نماید. پس از دریافت این گوشیها و سیمکارتها، توسط مدیریت محترم عامل تقسیمبندی انجام و با معرفی نمایندگان مناطق عملیاتی توزیع میگردد. همچنین بر اساس این قرارداد ماهیانه ۱۲۶ میلیون ریال اعتبار مکالمه رایگان در اختیار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار میگیرد که جا دارد از شرکت ایرانسل برای این همکاری ملی تشکر و قدردانی گردد.
کمبود نیرو و حجم زیاد کار در ICT فلات قاره
وی افزود: پس از صدور دستورالعملهای امنیتی و ایمنی، همکاران واحد ICT تلاش زیادی برای ارتباط ایمن سرورها انجام دادهاند ولی این کار نیاز به نیروهای خاص خود دارد. تعداد نفرات ما بسیار محدود است و پس از بروز حملات سایبری انجام شده میزان فعالیت کارکنان واحد ICT بسیار افزایش یافته و فشار کاری زیادی را تحمل میکنند.
راهاندازی ایمیل داخلی
وی افزود: برای آسان شدن کار همکاران، ارتباط ایمیل بین شبکه داخلی شرکت، برقرار شده است یعنی با وجود قطعی اینترنت میتوان به راحتی از طریق ایمیل داخلی از سکو به منطقه یا تهران و … ارتباط برقرار کرد. ایمیل قبلی هم در بستر شبکه پارس ارتباطات قرار گرفته و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد به ایمیل شرکتی هم دسترسی خواهد داشت.
حمله سایبری جدید به فلات قاره
مهندس گلشنی از وقوع یک حمله سایبری جدید به شبکه فلات قاره ظرف دو هفته گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه به دلیل جداسازی شبکه اینترنت از اینترانت شبکه ما امن باقی ماند. با توجه به بررسیهای انجام شده این حمله از سوی کشورهای اسرائیل، چین و نقاط دیگر برنامهریزی و انجام شده و باعث یکطرفه شدن ارتباط تلفنی در سکوها و سراسر شرکت نفت فلات قاره ایران شده بود که خوشبختانه با وجود در مضیغه بودن از نظر امکانات و سختافزار با تلاش همکاران واحد ICT توانستیم این حملات را خنثی و بی اثر نماییم.
وی افزود: با تلاش همکاران این واحد در حال حاضر خوشبختانه ارتباط تلفنی سکوها و مناطق به حالت عادی برگشته و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. ولی طبیعی است دشمنان این نظام بیکار ننشستهاند و ممکن است حملات دیگری را برنامهریزی نمایند. ما به دنبال این هستیم که اگر فیبر نوری و ارتباط رادیویی داشته باشیم بتوانیم Voice خود را روی رادیوها قرار داده و اینترنت را از طریق ماهواره ارائه نماییم تا از این طریق از خلل در Voice سکوها و مناطق جلوگیری نماییم.
خدمات رسانی واحد ICT به واحدهای دیگر فلات قاره
وی در بیان فعالیتهای واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: واحد ICT در حال حاضر در زمینههای ارتباطات، ارائه سرویسهای Voice، ویدئو کنفرانس و پشتیبانی نرمافزارهای مختلف (نصب و راهاندازی نرمافزارهای فنی، نرمافزارهای تولید شده در داخل شرکت و نرمافزارهایی که توسط وزارت نفت ارائه شده است)، و … فعالیت مینمایند.
وی افزود: با توجه به شرایط بسیار خاص شرکت نفت فلات قاره ایران و فعالیت در محیط دریایی خلیج فارس، کارکنان این شرکت در سکوهای نفتی و یا دکلهای حفاری شرایط بسیار سختی از نظر رطوبت و گرمای هوا، شرایط متلاطم دریا و رفتوآمد را تحمل مینمایند. به همین دلیل چه واحد ICT تهران و چه واحدهای ICT در مناطق عملیاتی اولویت اصلی را خدماترسانی به کارکنان سکوها قرار دادهاند.
وی در ادامه با بیان اینکه ما تا حد امکان در خدمت واحدهای مختلف فلات قاره هستیم، گفت: برای مثال سیستم GPS مورد نیاز واحد نقلیه بر اساس درخواست واحد مربوطه تهیه و روی خودروهای این واحد نصب گردید. همچنین یک نرمافزار بسیار خوب توسط همکاران واحد ICT تهیه شده که توسط آن سرویسهای ارائه شده شناورها حتی ((GPS آنها کنترل میگردد. توسط این نرمافزار میتوان از لحظهای که کشتی از اسکله جدا میشود آن را در همه زمینهها ردیابی و کنترل نمود. همچنین میزان مصرف آب، سوخت، مسافت طی شده و… بصورت آنلاین توسط این سیستم بررسی و خروجی آن در هر لحظه قابل ارائه است. با کمک این نرمافزار میتوان راندمان شناورها را بررسی و مشخص و بر اساس آن برنامهریزی نمود. ولی متأسفانه تاکنون از این نرمافزار استفاده نشده است و در همین جا از دوستان عملیات دریایی در تهران و مناطق عملیاتی تقاضا دارم برای راهاندازی این سامانه کمک کنند تا خدمترسانی به این عزیزان راحتتر گردد.
وی افزود: یکی دیگر از سامانههایی که زحمت زیادی روی آن کشیده شده و طراحی آن توسط مهندس توکل انجام شده، سامانه Cmms است که تولید این نرم افزار توسط همکاران واحد ICT انجام شده است. توسط این نرمافزار برنامه تعمیرات تجهیزات مناطق عملیاتی بسیار مدون و برنامهریزی شده پیادهسازی و اجرا میگردد. این نرمافزار هم اکنون در جزیره کیش به صورت پایلوت پیادهسازی شده و به زودی در سایر مناطق عملیاتی بهرهبرداری خواهد شد. لذا از همه عزیزان مرتبط با برنامهریزی تعمیرات خواهشمند است به بکارگیری آن و اعلام ضعفهای سیستم در تقویت و بهبود آن ما را همراهی نمایند.
مهندس گلشنی در ادامه گفت: یکی دیگر از اقداماتی که فشار زیادی روی همکاران ICT ایجاد میکند، برگزاری و ارائه سرویس ویدئو کنفرانسهای متعدد در شرکت نفت فلات قاره ایران است. به غیر از جلسه تولید که هر هفته یکشنبهها برگزار میشود، اخیراً انتقال گاز از عسلویه به منطقه سیری و سپس شارجه مطرح شده که بر این اساس روزهای شنبه ویدئو کنفرانس هفتگی بین سیری و عسلویه برقرار میشود. همچنین بنا به فراخور، مدیرعامل محترم ممکن است با مناطق مختلف ویدئو کنفرانس داشته باشد که این امر با توجه به نیروی انسانی محدودی که داریم وقت و انرژی زیادی از همکاران ما می گیرد.
وی افزود: بروزرسانی مراکز تلفن تهران و مناطق عملیاتی، طرح دیگری است که با توجه به قدیمی و آنالوگ بودن آنها مدتها پیش ارائه شده است. این مراکز تلفنی با تجهیزات جدید سازگاری نداشته و کیفیت لازم را ندارند. این موضوع در جلسات کمیته فنی در مدیریت برنامهریزی مطرح و تصویب شده ولی هنوز تا این لحظه بودجه آن ابلاغ نشده است. رؤسای ICT مناطق با همکاران ما جلسات متعدد کارشناسی تشکیل دادهاند ولی عدم تخصیص بودجه اجرای این فرآیند را با مشکل مواجه نموده است.
مهندس گلشنی از دوستان و همکارانی که در مناطق عملیاتی و سکوها فعالیت دارند خواست مسائل را در ابتدا با ICT منطقه مطرح نمایند، در این صورت بیشتر مشکلات مرتفع خواهند شد و در صورت رفع نشدن با واحد ICT تهران در میان بگذارند. وی افزود: تلفنهای ۲۴۳۴ – ۲۴۶۴ ستاد تهران به طور مستقیم در اختیار همکاران مناطق عملیاتی قرار داشته و همچنین از طریق نشانی ایمیل Mgolshani@iooc.local و ارتباط با بخش ICT و همچنین سایت روابط عمومی همکاران میتوانند نقطه نظرات خود را چه انتقادی و چه پیشنهادی مطرح نمایند. بدیهی است در حد امکانات موجود سعی در انجام وظیفه خواهد بود.
وی با اعلام اینکه همه ما بر طبق دستور مهندس زیرکچیانزاده باید در جهت تولید حرکت و برنامهریزی نماییم، گفت: هر جایی که دوستان به نظرشان پیشنهاد و طرح و برنامهای رسید که بتواند ارائه سرویسهای ما را تسریع نموده یا کیفیت آن را بالا ببرد دریغ ننمایند. بنده در خدمت همه همکاران فلات قاره هستم و از نقطه نظرات این عزیزان استفاده میکنم ولی همکاران محترم توجه داشته باشند بعضی از مشکلات از حیطه اختیارات این واحد فراتر رفته و به عوامل دیگری وابسته بوده و نیازمند هماهنگی با سایر واحدها و حتی ارگانهای دیگر میباشد. همان گونه که مستحضرید هر منطقه برای تأمین اینترنت خود به طور جداگانه با شرکتهای مختلف قرارداد بسته است. که دراین خصوص گاهی ارتباط اینترنتی شرکتهای ارائه دهنده سرویس اینترنت به دلیل بروز مشکلات گوناگون قطع میگردد. در این مواقع خواهشمند است همکاران محترم مشکلات قطع اینترنت را به همکاران ICT مناطق مطرح تا مشکل توسط این عزیزان حل شود.
وی در
true
false
false
false