true
![](https://ecopersian.ir/wp-content/themes/RabinStudio/images/none.png)
در هفتهای که گذشت افزایش قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ داخلی در کنار آغاز نشدن عرضه از سوی خودروسازان تشدید حباب قیمتی این محصولات را به دنبال داشته است.
در اواسط این هفته مصوبه افزایش قیمت حداکثر ۲۰ درصدی خودروهای پرتیراژ داخلی به ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ابلاغ شد.
اگرچه پیش از این دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرده بود که افزایش قیمتهای رسمی موجب رشد عرضه خودرو و کاهش قیمتهای کاذب بازار خواهد شد اما در عمل اتفاقی که افتاد عکس این تصور بود بهگونهای که مشتریانی که با چنین تصوری و با هدف خریداری خودرو با قیمتهای رسمی به نمایندگیهای فروش خودروسازان بزرگ مراجعه کردند با افزایش بیشتر قیمتها نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.
به گفته برخی از نمایندگیهای فروش، به دلیل آنکه خودروسازان همزمان با رشد قیمتهای رسمی عرضه نقدی خودرو را آغاز نکردهاند قیمتهای بازار به جای کاهش با افزایش روبرو شده است.
به هر حال در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا ۱۳۱ مدل SL به قیمت حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۲ مدل SL نیز قیمت حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه میشد که کم و بیش نزدیک به قیمت کارخانهای این خودروها بود. به گفته نمایندگیهای فروش، شرکت سایپا در روزهای اخیر تعدادی از این خودرو را به صورت نقدی عرضه کرده که موجب تثبیت قیمت این محصولات شده است.
در این هفته قیمت تیبا همچنان افزایش یافت و در برخی از نمایندگیهای فروش به حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید در حالی که قیمت کارخانهای این خودرو ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تعیین شده است.
تندر ۹۰ پارس خودرو نیز در حالی در مدل E2 آن به قیمت حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشد که قیمت کارخانهای این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
برخی نمایندگیهای فروش نیز مگان ۲۰۰۰ اتوماتیک را به قیمت حدود ۵۷ میلیون تومان عرضه میکردند در حالیکه قیمت رسمی این خودرو ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است. در این هفته خودروهایی چون تیانا و ماکسیما نیز در بازار موجود نبود.
اما در گروه محصولات ایران خودرو، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید در حالی که قیمت رسمی این خودرو ۱۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز در حالی در برخی نمایندگیهای فروش ایران خودرو حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت خورده بود که قیمت کارخانهای این خودرو ۲۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است.
در این هفته پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V9 در حالی به قیمتی حدود ۳۷ میلیون تومان به فروش میرسید که قیمت رسمی این خودرو ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز در حالی به قیمت حدود ۲۸ میلیون تومان عرضه میشد که قیمت کارخانهای آن ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است.
اما قیمت تندر ۹۰ ایران خودرو نیز در مدل E1 آن به حدود ۲۱ میلیون تومان و در مدل E2 نیز به حدود ۲۳ میلیون تومان رسید در حالیکه قیمت کارخانهای تندر ۹۰ مدل E1 معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E2 نیز حدود ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است.
در این هفته قیمت پژو ۴۰۵ به حدود ۱۸ میلیون تومان افزایش یافت در حالیکه قیمت رسمی این خودرو حدود ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت پژو پارس سال نیز در حالی به حدود ۲۵ میلیون تومان رسید که قیمت رسمی آن حدود ۲۳ میلیون تومان است.
سمند نیز در مدل SE آن به قیمت حدود ۱۸ میلیون تومان و در مدل LX نیز حدود ۲۱ میلیون تومان عرضه میشد. این در حالی است که قیمت رسمی سمند SE حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سمند LX نیز ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برخی از نمایندگیهای فروش ایران خودرو قیمت سوزوکی گراند ویتارا را نیز حدود ۹۰ میلیون تومان ذکر میکردند.
در هفتهای که گذشت رشد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان این قیمتها را کاذب دانسته و معتقدند که با آغاز عرضه از سوی خودروسازان بزرگ این قیمتها به سرعت کاهش خواهد یافت. البته این قیمتها نسبی بوده و در شرایط عدم عرضه و نبود نظارتها، نمایندگیهای فروش دو خودروساز قیمتهای متفاوتی را برای محصولات عنوان میکنند.
ایسنا
true
false
false
false