×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

این روزها برند در بازارهاى جهانى به یکى از بازیگران اصلى کسب و کار بدل شده است و هر کمپانى که بتواند برند مقتدرترى در بازار داشته باشد، گوى سبقت را خواهد ربود.

وقتى موضوع برند و برندسازى مطرح مى شود، یکى از سئوالات اساسى این است که شرکت ها درهنگام ایجاد یک راهبرد برند موفق و پیروزمند، چه نکاتى را باید در نظر داشته باشند؟ محمدرضا سعادت- عضو هیئت علمى موسسه مطالعات و پژوهش هاى بازرگانى وزارت صنعت، معدن و تجارت- در یادداشتى سعى دارد به این سئوال پاسخ دهد.
۱-نخستین چیزى در ایجاد برند موفق باید در نظر گرفت، ایجاد تفاوت و تمایز است.
بهترین راهبرد براى ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکى از مفهوم تفاوت است. بزرگترین گام در فرایند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفا یک نام مشهور، آن است که برند هم متفاوت دیده شود و هم بهتر از رقبا باشد.
۲ -دوم اینکه سهم خود را مطالبه کنید و مدعى آنى باشید.
روابط نیرومند با مشتریان، برندهاى نیرومند را تقویت مى کند ولى شرکتها همچنان مایل به تمرکز بر کسب سهمى از جیب مشترى هستند تا کسب سهمى از قلب و احساس مشترى.
این فلسفه ممکن است موجب فروش در کوتاه مدت شود ولى موجب ایجاد روابط بلند مدت نخواهد شد. دستیابى به سهمى از قلب و احساس مشتریان از طریق راضى کردن آنها نه فقط موجب ایجاد مشتریان وفادار خواهد شد بلکه این مشتریان خشنود را به یک نیروى فروش کارآمد براى شرکت تبدیل خواهد کرد.
۳ -وجود احساسات موجب فروش مى شود و شرکتها همواره باید تلاش کنند که
رابطه اى احساسى را میان برند یا برندهاى خود و مصرف کنندگان ایجاد کنند.
بهترین راه براى اطمینان از اینکه احساسات به برند و ایجاد روابط با مصرف کنندگان تبدیل شود، ایجاد شخصیت برندى نیرومند است.
به عبارت دیگر استفاده از ارزشهایى که مصرف کنندگان دوست دارند و مى توانند با آنها ارتباط بر قرارکنند
۴- چهارم اینکه به یاد داشته باشید که فرهنگ برند ایجاد کنید.
آموزش کارکنان، نقش بسیار مهمى در موفقیت برند دارد. تک تک کارکنان شرکت باید آموزش داده شوند تا هم ارزش برند را بدانند و هم در کارهاى روزانه شان در مسیر ایجاد برند از آن استفاده کنند. افراد از تجربه هایى بزرگ در زمینه برند برخوردارند.
آنها سفیران برند شما هستند.
۵ -پنجم اینکه دست به استقرار سیستم مدیریت برند بزنید. همه نقاط تماس با مصرف کنندگان باید مورد توجه و مراقبت ویژه باشد تا اطمینان حاصل شود که کل تجربه هاى افراد در زمینه برند همخوان، هماهنگ و متناسب است.
این مسأله شامل تغییر دادن راهبرد ، سیستم، فناورى، فرایندها، خدمات، کالاها و حتى مکان هاى فیزیکى است تا بتوان تجربه هاى خریداران را مهندسى کرد.
۶ ی-ک عنصر بسیار مهم دیگر در حوزه برند سازى، متوازن کردن یکپارچگى و همنوایى با تغییرات است.
گرچه مصرف کنندگان از محصولاتى که با آن آشنا هستند و با خواسته هاى آنان سازگار هستند خوششان مى آید، ولى در عین حال خواهان چیزهاى جدید نیز هستند. کالاها و خدمات جدید، عناصر بسیار مهم براى ارائه تجدد و ارتباط با مصرف کنندگان است. ولى ثابت نگه داشتن نام برند و ارزش هاى آن موجب افزایش اطمینان دوباره و اعتماد بیش از پیش مى شود.
۷ -آخرین موردى که لازمه ایجاد برند موفق است این است که شرکتها باید با برندسازى به عنوان یک سرمایه گذارى برخورد کنند نه به عنوان یک هزینه.
اشتیاق به سرمایه گذارى در زمینه برند در آسیا و کشورهاى درحال توسعه ضعیف است. تأکید بسیار زیاد بر تفکر و عملکرد کوتاه مدت سبب تضعیف برند سازى و به حاشیه راندن آن مى شود.
در اغلب موارد، متناسب با تغییر عامل« احساس خوب»به برند میزان تخصیص نقدینگى به موضوع برند سازى تغییر مى کند.
زمان آن فرا رسیده است که به برند به عنوان یک دارایى راهبردى که مى تواند ارزش هاى متعدد و بیشترى نسبت به دارایى هاى مشهود داشته باشد نگریسته شود.
شرکتهاى کوچک و متوسط ایرانى نیز بر سر دوراهى اجراى برندسازى و تغییر پارادایم در مبانى تفکراتشان هستند.
باقى ماندن در دنیاى رقابتى جدید مستلزم حرکت از افسانه ها به سمت باید هاست. اما آیا آنها موفق به شکستن الگوهاى رفتارى قبلى خود خواهند شد؟
منبع: سایت الف

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false