×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

ماده ۱ ـ در این تصویب‏نامه واژه‏های زیر به جای عبارت‏های مشروح مربوط به کار می‏رود:

سرزمین اصلی : کشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی
سازمان : سازمان هریک از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی ایران
منطقه : هر یک از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی جمهوری اسلامی‏ایران
سرمایه‏گذاری : به کارگیری سرمایه در اشکال مختلف در هر یک از فعالیت‏های اقتصادی به منظور تولید کالا و یا خدمت.
سرمایه خارجی : کلیه سرمایه‏های موضوع ماده (۳) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) که توسط اتباع ایرانی از خارج ازسرزمین اصلی به مناطق وارد می‏شود.
سرمایه ارزی : سرمایه‌های موضوع ماده (۳) این مقررات (به استثنای وجوه ریالی) که توسط اتباع ایرانی از خارج از سرزمین اصلی به مناطق وارد شود.
سود ویژه : مازاد درآمد تحقق یافته یک بنگاه بر هزینه‏های واقع شده در یک دوره مالی که از فعالیت‏هایی که به قصد انتفاع صورت گرفته است، ناشی و طبق اصول پذیرفته شده حسابداری شناسایی و اندازه‏گیری شود.
ماده ۲ ـ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان‏های بین‏المللی طبق این مقررات می‏توانند مستقلا و یا با مشارکت سازمان و شرکت‏های تابع آن یا با مشارکت یکدیگر در مناطق آزادسرمایه‏گذاری نمایند و سرمایه پذیرفته شده آنان مشمول این مقررات می‏شود.
ماده ۳ ـ سرمایه از لحاظ این مقررات عبارت است از: الف ــ وجوه ریالی و ارزهای قابل تبدیل در مناطق (هر منطقه).
ب ــ ماشین‏آلات، تجهیزات، لوازم و ابزارکار.
پ ــ حقوق مالکیت صنعتی شامل حق اختراع، دانش فنی و علایم و نام‏های تجاری.
ت ــ وسایل حمل و نقل زمینی، هوایی و آبی مربوط به موضوع سرمایه‏گذاری.
ث ــ تمام یا قسمتی از سود ویژه قابل انتقال که در مناطق آزاد حاصل و به سرمایه اصلی اضافه شده یا در فعالیت مجاز دیگری که مشمول این مقررات باشد، به کار انداخته شود.
تبصره ـ در موارد خاص قبول مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته به تشخیص سازمان مناطق به عنوان بخشی از سرمایه خارجی امکان‌پذیر است.
ماده ۴ ـ سرمایه‏ها تحت شرایط پذیرفته شده و مشمول این مقررات خواهند بود: 
الف ــ در فعالیت‏های مجاز در هر منطقه به کار برده شود.
ب ــ مراحل‏ کامل ‏اخذ مجوز سرمایه‏گذاری و ثبت‏سرمایه موضوع‏مواد (۶) و(۷) را طی ‏کند.
پ ــ مستلزم اعطای امتیاز یا حقوق انحصاری به سرمایه‏گذار توسط سازمان نباشد.
ماده ۵ ـ سرمایه‏گذاران خارجی می‏توانند در فعالیت‏های اقتصادی منطقه به هر نسبتی سرمایه‏گذاری نمایند.
ماده ۶ ـ سرمایه‏گذاران موضوع ماده (۲) این مقررات که می‏خواهند سرمایه خود را به هریک از مناطق آزاد وارد کنند، باید درخواست خود را به همراه پرسشنامه‏ای که توسط دبیرخانه و سازمان‏های مناطق تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به سازمان هر منطقه تسلیم نمایند. درخواست‏های واصله در هر منطقه توسط سازمان همان منطقه مورد بررسی قرار می‏گیرد و مجوز سرمایه‏گذاری توسط سازمان همان منطقه صادر می‏شود.
تبصره ۱ـ درخواست‏های سرمایه‏گذاران خارجی که متقاضی تضمین و حمایت (موضوع ماده (۲۱) قانون اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزادتجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران) می‏باشند، توسط کمیته‏ای مرکب از نمایندگان دبیرخانه شورای‏عالی مناطق آزاد (رییس کمیته)، سازمان سرمایه‏گذاری و کمک‏های اقتصادی و فنی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) و سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور بررسی خواهد شد و بر اساس پیشنهاد کمیته مذکور و تصویب اکثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد، مجوز سرمایه‏گذاری برای آنها صادر می‏شود.
تبصره ۲ـ هرگونه تغییر درمشخصات درج شده در پرسشنامه و مجوز سرمایه‏گذاری با اطلاع سازمان و حسب تشخیص،با موافقت مرجع صادرکننده مجوز، صورت می‏گیرد.
تبصره ۳ـ بهره‏برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه‏گذاری منوط به صدور مجوز بهره‏برداری توسط سازمان می‏باشد.
ماده ۷ ـ دارنده مجوز سرمایه‏گذاری موظف است ظرف مدتی که در مجوز سرمایه‏گذاری تعیین می‏شود، درصد معینی از سرمایه را برای شروع عملیات اجرایی موضوع مجوز سرمایه‏گذاری به منطقه وارد نماید.
ماده ۸ ـ ورود و ثبت سرمایه در مناطق آزاد به ترتیب زیر صورت می‏گیرد:
۱- سرمایه‏های موضوع بند (الف) ماده (۳) این مقررات به حساب واحد مورد سرمایه‏گذاری نزد بانک‏ها (یا مؤسسات اعتباری مجاز) واریز می‏گردد. با احتساب معادل ریالی یا ارزی حسب مورد درتاریخ واریز طبق گواهی بانک (یا مؤسسه اعتباری مجاز) به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.
۲ـ سرمایه‏های موضوع بندهای (ب) و (ت) ماده(۳) این مقررات در حدود مندرج در مجوز سرمایه‏گذاری براساس ارزش سیف آنها به موجب اسناد و صورت حساب‏های مربوط پس از رسیدگی توسط سازمان هر منطقه مجموعا به یکی از ارزهای قابل تبدیل، در تاریخ ترخیص تعیین و ضمن ثبت ارزش ارزی، معادل ریالی آن به نرخ روز بازار ارز منطقه، از همان تاریخ به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود.
۳ـ سرمایه‏های موضوع بند (پ) ماده(۳) این مقررات پس از تأیید ارزش آنها توسط سازمان هر منطقه قابل ثبت به عنوان سرمایه در دفاتر هر سازمان می‏باشد. چگونگی زمان‏بندی اختصاص ارزش دانش فنی به حساب سرمایه به موازات انتقال دانش فنی صورت می‏گیرد.
۴ـ سرمایه‏های موضوع بند (ث) ماده (۳) این مقررات پس از تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان هر منطقه به ترتیب زیر به عنوان سرمایه سرمایه‏گذار، در دفاتر سازمان هر منطقه ثبت می‏شود:
الف ــ با هدف افزایش سرمایه به منظور توسعه سرمایه‏گذاری در همان واحد، پس از کسب موافقت سازمان هر منطقه.
ب ــ با هدف افزایش سرمایه برای سایر موارد در همان واحد، بااطلاع سازمان هر منطقه.
پ ــ با هدف سرمایه‏گذاری در فعالیت دیگری غیر از فعالیتی که برای آن مجوز صادر شده است، پس از طی مراحل موضوع ماده ) (۶این مقررات.
۵ ـ هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه غیر نقدی وارده طبق تشخیص سازمان ناقص، معیوب و یا غیرقابل استفاده باشد و یا با مشخصات اظهار شده در تقاضا منطبق نباشد و یا بیش از ارزش واقعی آن اظهار شده باشد، آن قسمت از بها که مورد تأیید سازمان قرار نگرفته است در حساب سرمایه منظور نمی‏شود.
۶ ـ چنانچه کالاهای سرمایه‏ای موضوع بندهای )ب( و )ت( ماده) (۳این مقررات که متعلق به سرمایه‏گذاران خارجی بوده و قبلا در سرزمین اصلی به کار انداخته شده است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در سرزمین اصلی به مناطق انتقال یابند، انتقال این کالاها از موارد نقل و انتقال سرمایه داخلی محسوب می‏شود و تابع ضوابط این تصویب‏نامه خواهد بود.
ماده ۹ ـ سرمایه‏گذار می‏تواند سرمایه‏ای را که به منطقه وارد می‏کند، بیمه نماید. در صورتی که به دلیل وقوع حادثه، مؤسسه بیمه مزبور طبق مقررات بیمه‏نامه جانشین سرمایه‏گذار شود، این جانشینی به واسطه پرداخت خسارت به بیمه‏گذار به رسمیت شناخته می‏شود اما انتقال سرمایه محسوب نمی‏شود.
ماده ۱۰ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی که طبق ماده) (۶این مقررات به مناطق وارد می‏شود مورد حمایت این مقررات بوده واز مزایا و تسهیلات آن برخوردار می‏باشد.
تبصره ـ سرمایه سرمایه‏گذاران خارجی که پذیرش آنها مطابق تبصره (۱) ماده (۶) این مقررات به تصویب اکثریت وزرای عضو شورای‏عالی مناطق آزاد رسیده باشد، چنانچه در مواردی به وسیله قانون به نفع عموم ملی شود یا اینکه از سرمایه‏گذاران یاد شده سلب مالکیت شود جبران عادلانه خسارت به عهده دولت جمهوری اسلامی ایران می‏باشد. پرداخت خسارت به مأخذ ارزش بازاری سرمایه‏گذاری بلافاصله قبل از ملی شدن و یا سلب مالکیت خواهد بود و سرمایه‏گذار خارجی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ملی شدن یا سلب مالکیت، تقاضای جبران خسارت را به سازمان منطقه تسلیم نماید.
ماده ۱۱ ـ کلیه واحدهایی که به موجب مجوز سرمایه‏گذاری در منطقه ایجاد می‏شوند مکلفند همه ساله گزارش عملکرد و صورت‏های مالی خود را به سازمان ارسال نمایند. صورت‏های مالی باید به تأیید مؤسسه حسابرسی مورد وثوق سازمان رسیده باشد.
ماده ۱۲ ـ خروج سود ویژه و مبالغ مربوط به اصل و منافع حاصل از فعالیت‏های اقتصادی سرمایه‏های خارجی و سرمایه‏های ارزی ایرانیان و همچنین مبالغ ناشی از فروش، یا واگذاری این گونه سرمایه‏ها از مناطق مجاز است.
سازمان هر منطقه به درخواست این گونه سرمایه‏گذاران و پس از احراز این که مبالغ مورد درخواست برای خروج از مناطق، حاصل به کار انداختن سرمایه ثبت شده سرمایه‏گذاران در موضوع مجوز سرمایه‏گذاری می‏باشد و حصول اطمینان از موارد مندرج در تبصره زیر، تأیید لازم را ظرف یک هفته از تاریخ وصول درخواست صادر می‏نماید.
تبصره ـ سازمان هر منطقه باید در بررسی‏های خود، ملاحظات مربوط به برخورداری سرمایه‏گذار از معافیت‏های مالیاتی موضوع ماده (۱۳) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی و نیز خالص بودن مبالغ مورد درخواست برای خروج را مورد توجه قرار دهد.
ماده ۱۳ ـ پرداخت‏های مربوط به اقساط اصل وام و هزینه‏های متعلقه، قراردادهای حق اختراع، دانش فنی، کمک‏های فنی و مهندسی، علایم تجاری، مدیریت و قراردادهای مشابه درچارچوب طرح‏های سرمایه‏گذاری بر اساس قراردادهای مربوط و صورت‏های مالی با اطلاع سازمان مجاز می‏باشد.
ماده ۱۴ ـ سرمایه‏گذاران می‏توانند سهام یا سهم‏الشرکه خود را با موافقت سازمان منطقه به سرمایه‏گذاران دیگر واگذار نمایند. در این صورت انتقال گیرنده از هر نظر جانشین سرمایه‏گذار اول می‏شود.
ماده ۱۵ ـ انتقال سرمایه از یک منطقه به منطقه دیگر تابع مقررات سرمایه‏گذاری در مناطق مبدأ و مقصد می باشد.
ماده ۱۶ ـ موارد اختلاف بین سرمایه‏گذار خارجی وطرف ایرانی براساس قراردادها و توافق‏های کتبی حل خواهد شد.
ماده ۱۷ ـ در صورتی که سرمایه خارجی متعلق به دولت یا دولت‏های خارجی باشد، اینگونه سرمایه‏ها خصوصی تلقی خواهدشد و تابع قوانین و مقررات تجاری بوده و از مصونیت دولتی و دیپلماتیک برخوردار نمی‏باشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false