×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
گروه حامی: صیانت از سرمایه گذاری های ۱۲۰ هزارمیلیارد تومانی صنعت ساختمان ضروری است


زمان نیوز:هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سالانه بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در صنعت ساختمان سازی کشور سرمایه گذاری می شود که با افزایش عمر مفید ساختمانها باید از این سرمایه ها صیانت شود.


مهدی روانشاد نیا روز سه شنبه در نشست گروه حامی برای حضور در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران، افزود: با سرمایه گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت ساختمان، ارزش ساختمانهای کشور سالانه به ۴ هزار میلیارد تومان می رسد.
عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان آنکه ضروری است برای افزایش عمر ساختمانها سازمان های نظام مهندسی راهکارهای مناسبی را ارایه دهند، تاکید کرد: در صورتی که تنها یک سال به عمر ساختمانها اضافه شود، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه های کشور حفظ می شود.
مدیر گروه حمل ونقل و مدیریت ساخت واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان تهران هم اکنون ۱۰۰ هزار عضو دارد، گفت: با نظرسنجی های انجام شده ۸۰ درصد مهندسان عضو از عملکرد این سازمان راضی نیستند در حالی که ۳۰ درصد ساخت و ساز کشور در استان تهران انجام می شود.
این عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: آمارها نشان می دهند علت ۵۰ درصد حوادث کشور به صنعت ساختمانی اختصاص دارد در حالی که استاندارد جهانی آن در دنیا ۱۷ درصد است.
این عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: رفع مشکلات صنعت ساخت و ساز در کشور بسیار ضروری است و سازمانهای نظام مهندسی و مهندسان ناظر با اعمال وظیفه قانونی خود در رفع این مشکلات می توانند، ایفای نقش کنند.
در ادامه این نشست محمدحسین مسعودی گفت: گروه مهندسان حامی متشکل از متخصصان جوان و با تجربه شکل گرفته تا با معیارهای تعیین شده بتواند در حوزه ساخت و ساز به خصوص در بحث های کلیدی از طریق سازمان نظام مهندسی تاثیرگذار شوند.
وی تاکید کرد: این گروه معتقد است در حوزه ساخت و ساز کشور باید افراد متخصص و ذیصلاح حضور داشته باشند تا از ظرفیت های جامعه مهندسان در این عرصه به خوبی استفاده شود.
این عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: با وجود مجریان ذیصلاح و کارآفرین دیگر نگران اشتغالزایی مهندسان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها نخواهیم بود و وجود گروه های مختلف کارآمد در حوزه ساخت و ساز رعایت استانداردهای مورد نیاز را در این بخش ضروری می سازد.
عضو هیات رییسه گروه تخصصی عمران در سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در ویرایش جدید مبحث دوم ساختمان قرار است سه عامل مهم طراح، مجری و ناظر در ساختمان سازی به ۵ عامل افزایش یابد.
وی با بیان آنکه در ویرایش جدید مقرر شده که یک بازرس و مدیر ساخت نیز به این سه عامل قبلی اضافه شود، گفت: برای تحقق این مساله باید تمام زیرساخت های مورد نیاز در این بخش آماده شود تا این ۵ عامل مهم با مشخص شدن دقیق وظایف آنان در حوزه ساخت و ساز، بتوانند به سهولت در این بخش همکاری کنند.

۴۰درصد از مصرف انرژی در ساختمان‌ها انجام می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه منطقه لواسان ۶.۵ برابر بیش از ظرفیت زیستی بارگذاری شده است، گفت: ۴۰ درصد از مصرف انرژی در ساختمان‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در منطقه لواسان تهران ۶.۵ برابر بیش از ظرفیت زیستی بازگذاری جمعیتی انجام شده است، اظهار داشت: کمترین توجه به ساخت و ساز پایدار و محیط زیست در این ساخت و سازها انجام شده است، به همین دلیل ضعف عملکردی سازمان نظام مهندسی ساختمان در این امر مشهود است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با اعلام اینکه بیش از ۸۰ درصد از اعضا از عملکرد سازمان نظام مهندسی در دوره ششم راضی نیستند، افزود: دوره هفتم سازمان نظام مهندسی مصادف با دهه سوم عمر این سازمان است که باید در این دوره این سازمان از روزمرگی خارج شود.
روانشادنیا با انتقاد از عریض و طویل شدن این سازمان، اظهار داشت: در حال حاضر مالکان و سازنده ها با موانعی مانند شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان روبرو هستند که کار را برای آنها سخت تر می کند اما از سویی به کیفیت ساخت و ساز افزوده نمی‌شود.
روانشادنیا با اشاره به اینکه سازمان باید در زمینه برچست انرژی فعال شود، اظهار داشت: باید در انتخابات پیش رو تمام سعی را داشته باشیم تا افرادی با تجارب ارزنده وارد سازمان نظام مهندسی شوند.

**صنعت احداث در ایران نتوانسته به صورت روز افزون با سایر بخش ها مسیر واقعی خود را طی کند
یک عضو دیگر سازمان نظام مهندسی کشور در این نشست با اشاره به سابقه صنعت ساختمان در ایران، اظهارداشت: صنعت ساختمان در ایران عمر ۸۰ ساله دارد، اما ما تاکنون نتوانسته ایم در صادرات فنی و مهندسی به خارج از کشور موفقیت خوبی داشته باشیم.
محمدحسن تولایی افزود: مشکلی که در نظام مهندسی داریم این است که صنعت احداث در ایران نتوانسته به صورت روز افزون با سایر بخش ها مسیر واقعی خود را طی کند، لذا گروه حامی در نظر دارد با ارایه راهکارهای مناسب تا آنجا که ممکن است مشکلات فرآروی سازمان های نظام مهندسی حل و فصل شود.
وی با بیان اینکه تاکنون همکاری اعضای تشکل های صنفی مهندسی کشور با دولت به خوبی برقرار نشده است، گفت: این مساله سبب شد جامعه مهندسان کشور به علت درون زا بودن با نظام فنی و اجرایی دولت ارتباط کاری نداشته باشند در حالی سازمان های نظام مهندسی اصولا برای تعالی صنعت ساخت و سازی کشور تشکیل شده اند.
وی افزود: تعامل بدنه فنی و اجرایی دولت با جامعه مهندسان کشور می تواند به افزایش سرمایه گذاری ها توسط بخش دولتی و خصوصی کمک کند، اما تاکنون به دلایل مختلف نظام مهندسی نتوانسته بستر کار را برای تحقق این موضوع فراهم کند.
این عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه قانون نظام مهندسی کشور مربوط به ۲۰ سال پیش است و مجریان اصلی و سازمان های نظام مهندسی نتوانسته اند ارتباط و تعامل را بین بخش های دولتی و خصوصی در این زمینه به وجود آورند، ادامه داد: بیش از یک سوم اعتبارات دولتی مربوط به اعتبارات عمرانی است که سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
تولایی اظهار داشت: در صورتی که بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت ساختمان با یکدیکر مشارکت کنند در این صورت شاهد افزایش سرمایه گذاری ها در عرصه صنعت ساختمانی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه وجود افراد فاقد صلاحیت های فنی در حوزه ساخت و ساز باعث شده امروز شاهد احداث ساختمانهای بی کیفیت شویم در حالی که جامعه مهندسان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها در این عرصه می تواند سازمان نظام مهندسی مقتدری را در کشور به وجود آورند تا در احداث ساختمانهای بلند ۱۰۰ طبقه که هم اکنون ساخت آن در برخی از کشورهای جهان رایج شده مشکلی نداشته باشیم.
یادآور می شود، پس از تایید صلاحیت داوطلبان عضویت در هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی کشور، هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی همزمان با تهران روز ۱۶ مهرماه سال جاری در تمام استانهای کشور برگزار می شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false