×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران خودرو هم ۱۳ هزار پرسنل مازاد ، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصد چهل نفر عضو هیات مدیره شرکت‌های جانبی دارند . این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می کنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می‌توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.

 

افزایش قیمت‌ها و حاشیه‌های بازار توسط خودروسازان کارگردانی می‌شود/ 2720 نفر عضو هیات مدیره شرکت‌های جانبی ایران خودرو و سایپا هستند

به گزارش پایگاه خبری اکوپارس به نقل از خبرگزاری ایلنا به نقل از صداوسیما؛ شهرام میرآخورلو گفت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار ۳ هزار و ۸۶۰ تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۹ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش بطور طبیعی در قیمت گذاری خودرو اثر می گذارد.

حسن قره ئی نماینده خودروسازان نیز گفت : پیشنهاد خودروسازان این است که خودروهای در ۵% کمتر از حاشیه بازار نرخ گذاری شود. اگر این اتفاق نیافتد قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.

میرآخورلو گفت: به جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص شود و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند استمرار در عرضه داشته باشند.

قره ئی گفت: قیمت بازار موهوم نیست، اول ظرفیت خودروسازان حدود ۲ برابر تقاضای بازار است . به این ترتیب خودرو سازها می توانند بالای تقاضا، عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو می بایست تا تابستان ۹۷ افزایش می یافت ولی در این امر تعلل شد و به این خاطر مردم انتظار افزایش خودرو را داشتند.اینکه چند درصد از خودرو ، خارجی و چند درصد آن ایرانی است تاثیری در قیمت ندارد.

علی علیلو کارشناس صنعت خودرو هم گفت: وقتی از حاشیه بازار حرف می زنیم باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد ،حال این رقابت در کجا نمود دارد؟

وی ادامه داد: به بهانه حمایت از تولید داخل ، واردات خودرو وجود ندارد اما در داخل چند شرکت واقعا با هم رقابت می‌کنند ؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند.

وی گفت: تا امشب به بهانه تحریم ، عرضه‌ای صورت نمی‌گرفت اما به یکباره تحریم حل شد و عرضه انجام گرفت !! تحریم تمام شد ؟ امسال حدود ۳ مرتبه افزایش قیمت انجام گرفت، افزایش قیمت‌های اخیر و حاشیه‌های بازار توسط خودروساز کارگردانی می‌شود.

قره ئی نیز گفت: وقتی خودرو ساز اجازه افزایش قیمت نداشته باشد توان مالی آن کم می‌شود. قطعه کم می‌آورد و تولید کم می‌شود.

میرآخورلو گفت: برای خودروسازان کشورمان امکان احتکار قطعه وجود ندارد، ولی این امکان برای نمایندگی‌ها و بنگاههای وابسته است که این اقدام را مرتکب شوند.

قره ئی نمایند خودروسازان گفت: برای نگهداری هر خودرو ۲۰ متر فضا نیاز است چطور می شود احتکار خودرو کرد ؟ اصلا نمی شود چون هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: البته احتکار خودور فقط به بازار خودرو آسیب می زند. تا امروز بیش از ۱۰ هزار دلار از سرمایه خودروسازان به جیب دلالان سرازیر شده و این سبب پائین آمدن تولید خودرو شده است.

میرآخورلو گفت: سازمان حمایت بعنوان دستگاه حمایتی، وظیفه خود را زمانی که می بایست انجام داده در حال حاضر تنها راه کاهش قیمت، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از دلایل تاخیر در بازار این است که هنوز نتوانسته‌ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم.

او ادامه داد: به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده ، افزایش قیمتی داشته باشند اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه‌های سَربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال اینکه خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه‌های سَربارشان را کاهش دهند.

باستانی تصریح کرد: خودروسازی سایپا حدود یازده هزار پرسنل مازاد و ایران خودرو هم ۱۳ هزار پرسنل مازاد ، سایپا حدود هزار و صد و هشتاد نفر و ایران خودرو یک هزارو پانصد چهل نفر عضو هیات مدیره شرکت‌های جانبی دارند . این دو شرکت سالانه حدود هزار و صد میلیارد تومان حقوق به پرسنل مازاد پرداخت می کنند. ایران خودرو سال قبل حدود پنج هزار و هشتصد میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده و می‌توان این عوامل را موثر بر افزایش قیمت اعلام کرد.

قره ئی گفت: تعداد اعضاء هیات مدیره مطرح شده از سوی آقای باستانی ۱۰۰% اشتباه است .

او در خصوص تعداد پرسنل هم تصریح کرد: خودروسازان در راستای حمایت از اشتغال، پرسنل خود را اخراج نکرده است.

مازیار بگلو دبیر انجمن قطعه سازان در ارتباط تصویری از دیگر استودیو گفت: ما در میان گازانبر دولتی گیر افتاده‌ایم و هر قدر این بحث ادامه یابد به پایان نمی رسیم.

او ادامه داد: مواد اولیه قطعه سازان چه خارجی و چه داخلی از بخش‌های دولتی تامین می‌شود مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تامین می شود و مواد اولیه داخلی هم از فولاد سازان و مس و آلمینیوم سازان داخلی تامین می گردد که هر دو این مباحث ، دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل می دهند . سوی دیگر گازانبر را خریداران یعنی خودروسازان داخلی تشکیل می دهند که بطور مستقیم با غیر مستقیم از دولت دستور می‌گیرند.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی ما است را ۳ برابر افزایش می دهد و از طرف دیگر قیمت قطعه را نمی پذیرد. در حال حاضر قطعه سازان چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.

قره ئی گفت: نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان غیرقابل انکار است. در چندماه اخیر تولیدات خودروسازان به نصف رسیده و اگر افزایش قیمت خودروها اعمال نشود تولید بازهم کاهش می یابد، گویا خوشبختانه افزایش قیمت‌ها در حال اعمال است.

سعید باستانی در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: زیان انباشت ایران خودرو حدود ۸ هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود ۱۰ هزار میلیارد است .

وی گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون تومان بابت سهام اضافه‌ای که خودروسازان نگهداشته‌اند مردم هزینه می‌کنند. بنگاه داری خودروسازان یک نوع هزینه کردن از جیب مردم است ایران خودرو در حال حاضر تا اردیبهشت ۹۹ پیش فروش انجام داده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false