مدیرکل گمرک چابهار گفت: ۵۰۰ دستگاه کانتینر قطعات خودرو پس از ۳ ماه از گمرک چابهار ترخیص شد.
به گزارش پایگاه خبری اکوپارس به نقل ازایسنا ، عزیز شمس افزود: دو شرکت ایرانخودرو و سایپا ۳ ماه قبل ۳ هزار دستگاه کانتینر قطعات خودرو را از طریق گمرک چابهار وارد کشور کردند که در اسکله شهید کلانتری دپو بودند.
شمس افزود: طبق قانون اگر کالایی بیش از ۳ ماه در گمرک باقی بماند جزو کالاهای متروکه (اموال تملیکی) خواهد شد که با اطلاع به این دو شرکت، چند روز گذشته ۵۰۰ دستگاه از آنها ترخیص شدند.
وی گفت: این دو شرکت علت تاخیر در ترخیص این کالاها را مشکلات بانکی بیان کردند.
مدیرکل گمرک چابهار گفت: با وثیقه قرار دادن ۲۰ تا ۳۰ درصد از این گونه کالاها می توان بقیه این کالاها را ترخیص کرد.
وی خاطرنشان کرد: این کالاها از مبدا چین وارد شدهاند و ۴ ماه است که در انبارهای گمرک هستند.
شمس گفت: عمده مشکل خودروسازان، مباحث تخصیص ارز دولتی و کارهای بانکی و غیره است که تاکنون روند طولانی شده است، با این حال فرصت تمام شده و در صورت عدم ترخیص تا آخر اسفند، آنها را جزو کالای متروکه اعلام میکنیم.
غلامرضا پناه معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار اردیبهشت ماه امسال گفت: در راستای تبدیل چابهار به قطب خودروسازی ایران در بلندمدت، در تفاهمنامهای با شرکتهای خودروسازی، محمولههای یدکی آنها از چابهار ترانزیت میشود.
وی افزود: از آنجایی که بندر چابهار بندری اقیانوسی و متصل به مسیرهای اصلی تجارت دریایی است؛ بهصرفه است تا کالا و کشتی بهجای آنکه وارد عمان شود و ۲ هزار مایل آنطرفتر در بنادر خلیج تخلیه شود، همینجا در چابهار تخلیه شود.
معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: در قدم اول بخشی از محمولههای یدکی و مواد اولیه که قبلا متمرکز در بندرعباس تخلیه میشد؛ به چابهار میآید و برنامه داریم با مشارکت خودروسازان عمده این محمولهها را در چابهار تخلیه کنیم .
پناه ادامه داد: هرکدام از خودروسازیها سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزارتن محصولات یدکی وارد کشور میکنند که برنامه داریم عمده آن را به چابهار منتقل کنیم؛ هزینههای انبارداری در منطقه آزاد چابهار بین ۱ تا ۳ ماه برای صاحبان کالای داخلی و خارجی رایگان است و تا بیشاز سهماه هم تخفیف پلکانی دارد، بنابراین آوردن قطعات یدکی با استقبال خودروسازان روبه رو شده است.
وی تاکید کرد: عمده هدف ما از ارایه تخفیفات و تشویق به آوردن محمولههای یدکی خودرسازان به اینجا، در وهله اول ترافیک جادهای برای رقابتپذیر شدن، مارکتینگ و برندینگ بندر و در بلندمدت ایجاد هاب خودروسازی در چابهار است.