اکوپارس : زندگی در دوران همه گیری کرونا برای والدین و کودکان به یک نسبت سخت است. بازگشت به مدرسه گامی مهم و امیدبخش است، اما حتماً سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد و کم کم میبینیم که تعدادی از دانش آموزان به کلاسهای درس باز می گردند. منافع عالیه تک تک کودکان با استفاده از شواهد موجود باید در رأس این تصمیمات باشد. بازگشت به مدرسه این بار کمی متفاوت از آنچه قبلاً عادت داشته اید، به نظر میرسد. از آنجایی که شرایط هر لحظه در حال تغییر است، مقامات باید انعطافپذیری لازم را داشته باشند تا خود را برای هر تغییری در راستای کمک به ایمن نگه داشتن تک تک دانش آموزان آماده کنند.
تصمیمگیریها درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترلکننده در مدارس و تعطیلی یا بازگشایی آنها باید مطابق با سایر تصمیمات درخصوص اقداماتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی در جامعه باشند. معمولاً بازگشایی مدارس به صورت یک اقدام مجزا نیست، بلکه بخشی ازاقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیتها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایط نقلیه عمومی و فعالیتهای تجاری در سطح کشور رخ میدهد.
اول : آیا هر روز در بدو ورود، دانش آموزان تب سنجی می شوند؟ اگر بله کدام مدرسه توانایی خرید دستگاه را دارد؟
دوم : آیا قبل از شروع سال تحصیلی جدید، تمام دانش آموزان و معلمان غربالگری می شوند تا موارد مبتلا و مشکوک جداسازی شود؟ بیشترین سهم در مبتلا سازی را همین سرویس های عمومی دارند.
سوم : آیا رانندگان سرویس مدارس از لحاظ عدم ابتلا، چک می شوند؟
چهارم : کدام تضمین برای ضدعفونی هر روز دوبارِ سرویس بهداشتی مدارس وجود دارد؟
پنجم : در مناطق گرم با روشن بودن کولر و عدم تهویه هوا چگونه از تکثیر ویروس در محیط کلاس جلوگیری می شود؟
ششم : اگر معلم مبتلا شد و تعدادشان در یک مدرسه زیاد شد، چه کسی جایگزین معلمان مبتلا می شود؟ هزینه درمان معلم و دانش آموزان را چه کسی می دهد؟
هفتم : هزینه تهیه هر روزه ماسک چند دانش آموز یک خانواده را چه کسی می دهد؟ در صورت عدم تامین ماسک مجبورن ماسکی را که عمرش ۴ ساعت است، ۴ روز استفاده کنند.
هشتم : آلودگی کیف، کتاب ،قلم را چه جوری هر روز تمیز کنند؟
نهم : در شرایط پُراسترس ناشی از ترس از ابتلا، آیا دانش آموزان چیزی هم یاد می گیرند؟
دهم : آخرین پژوهش ها می گوید حتی فاصله ۲ متری بین افراد نیز ایمن نیست. این فاصله در کلاس های کوچک فاقد تهویه و با وجود کولر چگونه حفظ می شود؟
یازدهم : آیا سلامت دانش آموزان اولویت است یا سواد همراه با بیماری و استرس و زجر خانواده ها که حتی موقع برگشت از مدرسه جرات دست زدن به بچه هم نخواهند داشت و تاثیر روانی این بر خردسالان؟
دوازدهم : آیا سرانه بهداشتی فعلی مدارس، اجازه تامین مایع دستشویی را برای سرویس های بهداشتی می دهد؟ اگر هزینه هر بشکه ۴ لیتری مایع دستشویی را حداقل ۳۰ هزار تومن محاسبه کنیم، آیا مدارس توان مالی برای تهیه مایع دستشویی را دارند؟
سیزدهم : جناب وزیر ! آیا برای سلامتی معلمان زیر مجموعه ات تدبیری اندیشیده اید؟ در سایر ادارات، کارمندان از پشت شیشه و لایه ای ضخیم از لاستیک با ارباب رجوع و با فاصله اجتماعی حداقل ۱ متر صحبت می کنند. آیا سزاوار است که معلم را در جمع حداقل ۳۰ نفری( با حداکثر تجمع و حداقل فاصله اجتماعی ) و بدون هیچ مانعی مشغول کار کنید؟ چرا شما از وزیر علوم یاد نمی گیرید که آموزش دانشگاهها را غیرحضوری و مجازی اعلام کرد ولی شما همچنان اصرار دارید که کلاس ها باید حضوری باشند؟
چهاردهم : آقای وزیر! عزاداری امام حسین بخاطر تجمعات در فضای بسته ممنوع شد! آیا بین تجمع انسانی در حسینیه و مدرسه فرقی هست؟
پانزدهم : اگر دانش آموزی مبتلا به کرونا شود و خدای ناکرده فوت نماید و پزشکی قانونی هم منشا ابتلا وی را مدرسه اعلام کند، آیا اولیا دانش آموز حق شکایت از مسئولان در مراجع قضایی را دارد؟ اگر پاسخ مثبت است در این صورت چه کسی باید پاسخگو باشد؟ لابد طبق معمول مدیر مدرسه به جرم عدم نظارت کافی بر رعایت پروتکل های بهداشتی! آیا آموزش و پرورش چاره ای برای این اتفاقات ناگوار و دردسرهای بعدی آن اندیشیده است؟