اکوپرشین، حسن حسیندوست: زعفران یکی از محصولات تولیدی و استراتژیک کشاورزیست که از ارزش صادراتی بالایی برخوردار میباشد این محصول باسطح زیر کشت ۱۸۸ هزار هکتار و با تولیدی بالغ بر ۲۰۵ تن ۴۰۵ کیلو گرم نقش بسزایی در ارز آوری کشور ایفا مینماید.
که از این میزان تولید حدود ۲۰ درصد مصرف داخلی و حدود ۸۰ درصد شرایط صادرات را داراست که ارزش تقریبی صادرات زعفران در سال ۹۸ حدود ۳۵۵ میلیون دلار بوده است.
این در حالیست که بنا به گفته عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مورد دلایل اجرایی نشدن طرح ملی زعفران را وجود دلالان دانست که باعث شده سود خرید حمایتی زعفران در جیب دلالان سرازیر شود و از طرفی به گفته نایب رییس شورای ملی زعفران در حال حاضر دو قیمت برای زعفران وجود دارد یک قیمت فیزیکی آن که حدود هر کیلو ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که از طرف دولت خریداری میشود که با اعتراض کشاورزان نسبت به این قیمت مواجه است و دوم عرضه این محصول در بورس که حدود ۱۶ الی ۱۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که بنا به گفته رییس اتحادیه صادر کنندگان زعفران تحریمها هیچ تاثیری در خصوص صادرات این محصول نداشته است.
بنابراین میتوان امیدوار بود که این محصول با برنامهریزی صحیح میتواند ارزآوری کلانی در این شرایط برای کشور داشته باشد اما این در حالیست که وجود دلالان همچون دیگر عرصه های تولیدات کشاورزی عرصه را بر تولید کنندگان تنگ و موجب دلسردی آنان گردیده تا جاییکه شاهد فیلمهایی در صفحات مجازی هستیم که بیانگر وجود چرای گوسفندان در زمینهای تولید زعفران بوده و این مهم خود بیانگر عمق فاجعه از دلسردی و بی تفاوتی کشاورزان از تولید این محصول مهم و استراتژیک است.
البته با برنامه ریزی صحیح صاحبنظران و متولیان این حوزه رسیدن به جایگاه اصلی این محصول ارزنده ایران در جهان دور از دسترس نیست.