سامانه جامع تجارت و ساماندهی و مقابله با عرضه خارج از شبکه کالا؛ مدیر سامانه جامع تجارت ایران یکی از اهداف این سامانه را ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری دانست و گفت: با رصد و رهگیری کالاها در سامانه جامع تجارت دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بی رویه قیمتها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.
به گزارش اکوپرشین به نقل از شاتا، محمد شیرازیان با بیان این مطلب، افزود: این سامانه موضوع بند (الف) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق و کالا مصوبه سال ۱۳۹۲ است که این سامانه کار خود را پس از تصویب آیین نامه مواد( ۵ و ۶ ) قانون در سال ۱۳۹۵ آغاز کرد.
وی با بیان اینکه از مرداد ماه ۱۳۹۵ بخش تجارت خارجی سامانه با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی شروع به کار کرده است، تصریح کرد: در همین راستا به صورت گام به گام ثبت سفارش کالاها از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد.
انتقال ثبت سفارش کالاها به سامانه
وی اضافه کرد: فرآیند گام به گام به نحوی بود که در پایان سال ۱۳۹۶ همه تعرفههای ثبت سفارش و درگاه ثبت سفارشها در سامانه جامع تجارت بوده است.
نقش درگاه واحد در فرآیند ثبت سفارش
شیرازیان یکی از اهداف این سامانه را علاوه بر یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری دانست و بیان کرد: این درگاه واحد باید درخواست را از فعالان تجاری دریافت و بین دستگاه های متولی در لایه حاکمیت منتشر کند که در فرآیند ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت نیز همین نقش را بر عهده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز یادآوری کرد: از اوایل سال ۱۳۹۷ موضوع رصد و رهگیری کالاهای اساسی مطرح شد که به بخش تجارت داخلی سامانه مربوط بوده است.
زیرمجموعه سامانه فوق برای ایجاد یکپارچگی و زیرساخت، زیرسامانه های مختلفی در قانون پیش بینی شده است که از جمله آن به سامانه جامع روابط تجاری، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه همتا اشاره کرد.
استفاده از شناسه کالایی برای ایجاد زبان مشترک
شیرازیان لازمه رسیدن به یکپارچگی را ایجاد زبان مشترک، در سامانههای اطلاعاتی هر دستگاه به ازای هر فرآیندی که متولی آن است دانست و افزود: در این سامانه برای ایجاد این زبان مشترک، برای افراد از کدملی، اماکن از کدپستی و برای کالا از شناسه کالا استفاده می شود.
وی هدف از ایجاد سامانه را ایجاد شفافیت دانست و ادامه داد: شفافیت ابزار تصمیم گیری مدیران و ابزاری برای اعمال سیاستهای ابلاغی قانونی می شود و با رصد و رهگیری کالاها در سامانه دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بیرویه قیمتها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.