مرغداران زیر پای دو وزارتخانه له شدند؛ مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: زمانی که مسئولیتهای بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت منتقل شد، تمام سیستم به هم ریخت و دو مسئولیتی شدن و به عبارتی دو وزارتخانهای شدن وظایف، نظم و ترتیب توزیع و تامین نهادهها را به هم زد و در این میان مرغداران متحمل خسارتهای بسیاری شدند.
به گزارش اکوپرشین به نقل از ایسنا: محمدعلی کمالی سروستانی در پاسخ به این سوال که وضعیت توزیع نهادهها در واحدهای تولید مرغ گوشتی به چه صورت است؟ گفت: توزیع نهادههای مورد نیاز طیور از ابتدای سال نامنظم، ناکافی و ناعادلانه بوده است و نهاده متناسب با نیاز مرغداران در زمان مناسب به دستشان نرسیده و همین موضوع چالشهای بسیاری در صنعت ایجاد کرده است، زیرا تولید عملی مداوم است و نهاده نیز بایستی به صورت مداوم دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه روش توزیع نیز باعث تاخیر در تحویل به موقع نهادهها شده است، گفت: حتی نهادههایی که قرار بود به صورت دولتی در اختیار مرغداران قرار گیرد نیز قرار نگرفت و شرایط پیش آمده، مرغداران را به بازار آزاد و بازار سیاه هدایت کرد که نتیجهای جز افزایش هزینههای تولید به دنبال نداشت.
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه کدام وزارتخانه (صمت و جهادکشاورزی) در این موضوع وظایف خود را به خوبی انجام نداده است؟ اظهار کرد: در مورد اینکه کدام وزارتخانه وظایف خود را به درستی انجام نداده است میتوان گفت از زمانی که مسئولیتهای بازرگانی بخش کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت منتقل شد تمام سیستم به هم ریخت و دو مسئولیتی شدن و به عبارتی دو وزارتخانهای شدن وظایف نظم و ترتیب توزیع و تامین نهادهها را به هم زد.
وی تصریح کرد: وزارت صمت از یک طرف مسئول تامین نهاده بود واز طرفی بایستی در کار توزیع هم دخالت میکرد. به طور مثال به واردکننده اجازه میداد که به هرشکل میخواهد نهادهها را توزیع کند و این موضوع در تولید مشکل ایجاد میکرد. همچنین میان وزارت جهادکشاورزی و صمت مشکلاتی وجود داشت و مرتبا در رسانهها از یکدیگر انتقاد میکردند؛ در حالی که این وسط تولیدکنندگان در حال ضرر بودند.
کمالی سروستانی در ادامه گفت: تمام این مسائل باعث شد که از ابتدای آبان افزایش قیمت مرغ داشته باشیم، زیرا بسیاری از مرغداران در مهرماه جرات جوجهریزی نداشتند و تولیدکنندگان مرغ مادر نیز تخم مرغهای نطفه دار را به دستگاه نبردند تا جوجه تولید نشود. از طرفی میزان نهادهای که تخصیص داده میشد کافی نبود و مرغی را که مرغداران بایستی ۴۵ روز نگهداری میکردند تا به وزن برسد، به اجبار ۴۰ روزه با وزن سبکتر به بازار فرستادند و همین امر نیز تعادل عرضه و تقاضا را برهم زد.
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در پاسخ به اینکه آیا سامانه بازارگاه سامانه کارآمدی است و باعث شفافیت در توزیع نهادهها شده است؟ گفت: از زمانی که سامانه بازارگاه نهادههای کشاورزی ایجاد شد معتقد بودیم شفاف سازی از بین رفته است، زیرا به عنوان تشکلی که حدودا ۸۰ درصد مرغداران را تحت پوشش داریم هیچ اطلاعی از نسبت و نحوه توزیع نهادهها در دسترسمان نیست. به دنبال این بودیم که بدانیم چه میزان نهاده در استانها توزیع شده است ولی هیچ پاسخی دریافت نکردیم.
وی افزود: بزرگترین ایراد سامانه بازارگاه این است که دراین سامانه کل مسئولیت توزیع، نظارت و سیاست گذاری در اختیار دولت گذاشته شده است. یعنی دولت هم سیاست گذار است، هم اجرا میکند و هم مسئولیت نظارت را برعهده دارد و اتحادیهها و تشکلها را از وظایف اصلی خود دور کرده است. بازارگاه باید به گونهای طراحی میشد که بخش دولتی وظایف سیاست گذاری، نظارت و مدیریت را انجام میداد و بخش اجرایی را به تشکلها واگذار میکرد.
کمالی سروستانی در پایان گفت: بازار مرغ به نهادهها وابسته است. مرغداران برای جوجهریزی به میزان لازم آمادگی دارند. اگر نهاده تامین شود و تولیدکنندگان احساس امنیت کنند تولید مرغ افزایش مییابد و به تبع آن قیمتها کاهشی خواهد شد.