به گزارش اکوپرشین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از تلاش برای تحقق جهش تولید در صنعت لوازم خانگی با همت فعالان صنعتی و همه قطعه سازان خبرداد وگفت: در حوزه لوازم خانگی بزرگ ۱۰۰ درصد نیاز کشور را می توانیم در داخل تولیدمیکنیم
مهدی صادقی نیارکی با اشاره به افزایش تولید در صنایع لوازم خانگی افزود: تولید تلویزیون در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال ۹۸ پنجاه و نه درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما در کولر آبی منفی ۶ درصد کاهش داشتیم.
وی گفت: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که بیشتر برندهای بینالمللی در کشور حضور داشتند ،میزان تولید ، تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت. نکته ای که در حوزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با سال۹۶ و۹۷ بسیار حائز اهمیت به شمار می رود ،افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است . هم اکنون میزان عمق ساخت داخل در این صنعت بزرگ ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست های وزارت صمت برای توسعه این صنعت تصریح کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامهریزی کردهایم و سال گذشته نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم
صادقی نیارکی افزود: تولید لوازم خانگی حدود ۱ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن میکنیم که اگر این کالاها در داخل تولید نمیشد باید ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میکردیم.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن آن مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است .
صادقی نیارکی افزود: شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرفکننده است.
وی گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان لوازمخانگی از جمله توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت وهمه صنایع کشور است.
صادقی نیارکی افزود: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم آن از تولیدکننده به مصرفکننده هستیم