
اکوپرشین: چرا در صادرات ناموفق هستیم، آنچه در ذیل میآید در پاسخ سوالاتی است که پیوسته از سوی اعضای خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه معمول میشود.
۱– امور اولیه که برای پیش نیازها باید صورت گیرد:
الف- رایزنها
رایزنها لزوما باید از بین آشنایان به صنعت کسب و کار و از جامعه اساتید اقتصادی، افراد آگاه به تجارت بین الملل انتخاب شوند
ب- رایزنها لزوما قبل از عزیمت به حوزه ماموریت خود دوره ویژه آگاهی از سنت و آداب و رسوم و ارتباطات تجاری کشور محل ماموریت را بگذرانند وضمنا در یک دوره فشرده از زبان کشور محل ماموریت در حداقل ارتباطات اجتماعی آگاهی پیدا کنند و اطلاعات به روز سایت اینترنتی قوی از داشتههای تجاری و اقلام صادراتی، گردشگری، معدنی را به زبان محل ماموریت یا انگلیسی داشته باشد.
ج-قبل از عزیمت به محل ماموریت خود سایتهای اینترنتی اتاقهای بازرگانی استانی و انجمنهای واردات و صادرات و نمایشگاهی کشور محل ماموریت و تشکلهای تجاری را بدقت مطالعه نمایند.
ص-در حد ضرور از امکانات تولیدی،صنعتی، معدنی استانهای کشور خود اطلاعات لازم اقتصادی را در اختیار داشته و بودها و کمبودهای حوزه صادراتی و وارداتی را قبل از عزیمت جمع آوری نمایند.
ض- وب سایتهای قسمت رایزنی اقتصادی سفارتخانهها باید با شرایط جهانی ومنطبق با استانداردها و نیازها تدوین و تنظیم وسازمان دهی شود.
درحوزه داخلی
- اتاقهای بازرگانی نسبت به بازسازی وب سایتها و عرضه اطلاعات بالقوه و بالفعل استانها به انعکاس توانهای صادراتی اقدام نمایند و اطلاعات بروز از داشتههای استانی را منعکس نمایند.
- سازمانهای صنعت و معدن استانها توانها و تشکلهای صادراتی را در وبسایت خود منعکس نمایند.
- سازمانهای صنعت و معدن استانها معادن فعال منطقه خود را که جایگاه صادراتی دارند در وب سایت خود معرفی نمایند.
- اتحادیه های موجود در شهرهای استان فدراسیونهای صادراتی موضوعی کالا تشکیل دهند.
در حوزه صادرات به ترکیه:
- رفع موانع در شبکه حمل و نقل در اولویت قرار گیرد
- کمک به شرکتهای حمل و نقل یخچال دار برای توسعه صادرات میوه و اقلام فاسدشدنی
- کم توجهی و یا بی توجهی در ورودیهای گمرکی و مرزی که عامل تغییر مسیر ترانسپورت میشود رفع و رجوع شود تا رانندگان خارجی مسیر خود را از طریق نخجوان و آذربایجان با عبور از دریای خزر تغییر ندهند
- ایجاد مشوقهای صادراتی هماهنگ با ترکیه برای صادرکنندگان حوزه کشورهای هم مرز
- جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل تولید میشود جلوگیری و یا همانند ترکیه افزایش تعرفههای گمرکی و روی کالاهایی که در داخل تولید میشود.
- ایجاد فدراسیونهای صادراتی همسونگر موضوعی و تشویق آنها در امر اعزام گروههای بازاریابی و بازار سنجی به کشورهای هم مرز و کشورهای آفریقا
از جمله دیگر عوامل اصلی ضعف صادراتی عدم عملکرد صحیح و ضعف امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران در عدم ارتباط با رایزنهای سفارتخانههای خارجی در ایران بیتوجهی به گردش کار تجاری و نمایشگاهی در بازرگانی جهانی در شرایط دیجیتالی در ارتباط با داشتههای اقتصادی ایران است.