احتکار در بازار مواد اولیه ترکیه، اورلات کارشناس اقتصادی حوزه پوشاک گفت:کمبود مواد اولیه و افزایش بهای اقلام وارداتی را از دریچه بحران باید ارزیابی کرد.
ترکیه با کمبود مواد اولیه برای تولیدات کالاهای صادراتی رو به رو است. کاهش تولید پنبه یکی از عوامل تولید پارچه برای توسعه لباسهای آماده صادراتی برای اروپا شده است.
از سوی دیگر بازار تقاضا در اتحادیه اروپا برای خرید از ترکیه متزلزل است و ثبات بازار خرید برای تهیه مواد اولیه برای تولید را بر هم زده است.
اکوپرشین، دکتر سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه: ترکیه که لزوما باید بعضی از اقلام و اجناس تولید پارچه و پوشاک آماده را از خارج تامین کند با کمبود مواد اولیه وارداتی و قیمت بالای آنها در مبادی خرید رو به رو است.
از روی دیگر نوسانات ارز مشکل دیگر تولیدکنندگان برای واردات بعضی از اقلام مورد نیاز است. با توجه رکودی که سال قبل به صورت بحرانی بازار پوشاک ترکیه را در بر گرفت و تولیدکنندگان پوشاک آماده با توقف پرداختهای خریداران و عدم ارائه سفارشات جدید مواجه شدند که علت آن اوج گیری covid19 و بسته بودن بسیاری از مراکز خرید بوتیکها و مزونها در اروپا بود.
امسال در ۵ ماه اخر یعنی از دی ماه ۱۳۹۹ الی خرداد ۱۴۰۰ با صادراتی بالغ بر ۶/۷ میلیارد دلار مواجه بود این امر یعنی ۳۹ درصد افزایش نسبت سفارش صادراتی نسبت به سال ۲۰۲۰٫
ناگفته نماند که صادرات ترکیه در حوزه پوشاک (لباس و کیف) قریب ۲۸ میلیارد دلار بوده است که اگر ۵ ماه اول رقم صادرات ۶/۷ میلیارد باشد لزوما برای رونق در حوزه پوشاک باید در ۷ ماه آینده سال میلادی رقمی قریب با ۱۹ میلیارد دلار را صادر نماید و الا بیشترین کارگاهای کوچک یعنی واحدهای زیر ۵۰ نفر را دچار مشکل میکند.
عثمان آردلات کارشناس اقتصادی حوزه پوشاک معتقد است که مشکل اساسی برای تامین بازار و صادرات قیمتهای روز افزون مواد اولیه است بالاخص موادی که در ترکیه تولید نمی شود باید از خارج وارد شود و پنبه بالاخص باید از ترکمنستان و با کشور ثالث تهیه شود و معتقد است عدم ثبات بازار خرید نیز باعث تزلزل در برنامهریزی خرید مواد اولیه و حفظ خط سفارش در انبارها است.
یکی از مشکلات احتکار مواد اولیه وینهان کاری و حفظ مواد اولیه پوشاک در انبارهای مسجتکرین است. بازار پوشاک ترکیه برای ماههای بعد با افزایش قیمت مواد اولیه عرضه کالا آماده سفارشات مکتوب ۲۰۲۰ و تولید مواجه است.
دکتر ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه میگوید سودآوری وقتی ممکن است که عرضه و تقاضا با قیمت مواد اولیه به کار گرفته و قیمت تمام شده کالا و هزینههای مصرف و زمان ایستایی کالا تا قبل از ورود به بازار و پرداختها همخوانی داشته باشد و الا افزایش رقم گردش مالی و ارقام و تعداد معنایی نخواهد داشت.
اورلا با استناد با ارقام و دادههای ۱۰۰ شرکت برتر تولیدی ترک میگوید گردش مالی غیر فزاینده به دلار و فرسایش سهام در ۱۰۰ شرکت بزرگ محسوس است و هشدار بر این است که باید تحولات را از دریچه سودآوری به دلار ارزیابی شود و الا هوای مه آلودی به بازار پوشاک آماده ترک حاکم خواهد شد.