true

چکیده تحولات مدیریتی بخش کشاورزی ایران، بعد از دوره وزارت احمدعلی احمدی در سال ۱۳۵۶ تا دی ۱۳۵۷، منوچهر کاظمی از نیمه دوم دی ۱۳۵۷ به مدت ۳۵ روز عهده دار انجام وظایف وزارتخانه شد.

اکوپرشین، علیرضا کیهانپور: با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ودر دولت موقت ، علی محمد ایزدی(الان مقیم کانادا)،تاسال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین وزیر کشاورزی پس از انقلاب اسلامی مسوول سروسامان دادن به این تشکیلات عریض وطویل شد.
پس از ایزدی به ترتیب عباس شیبانی، محمد سلامتی، عباسعلی زالی و عیسی کلانتری تا سال ادغام و تشکیل وزارت جدید جهاد کشاورزی یعنی ششم دی ۱۳۷۹ عهده دار وزارت پیشین کشاورزی بودند.
پس از تاسیس نهاد جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸به فرمان امام(ره) که تا سال ۶۲به صورت شورای مرکزی در سطح کشوری و استانها اداره میشد به وزارت جهاد سازندگی(۱۳۶۲) تغییر نام یافت ودر سال ۱۳۶۹ نخستین تفکیک وظایف این دو وزارتخانه که تا یک قدمی ادغام هم پیش رفت صورت گرفت، واین در حالی بود که پس از تاسیس وزارت جهاد سازندگی بیژن نامدار زنگنه، غلامرضا فروزش و محمدسعیدی کیاء تا سال ۱۳۷۹ که ادغام کشاورزی و جهاد سازندگی انجام پذیرفت به مقام وزارتی جهاد سازندگی منصوب شدند.
پس از تاسیس وزارت جهاد کشاورزی واز دی ۱۳۷۹ لغایت زمان کنونی به ترتیب حجتی، اسکندری، خلیلیان، حجتی(۱۳۹۲)، کشاورز سرپرست موقت و خاوازی(۱۳۹۹) عهده دار مدیریت عالی این وزارتخانه جدید ۲۱ ساله شدند.

تحولات بخش کشاورزی ایران که پیشینه هزاران ساله دارد به نسبت تاریخ ادبیات، هنر، معماری، علوم زیستی ، پزشکی و…فاقد منابع جامع وتاریخی گسترده است که این خود میتواند به دلیل فراز و نشیبهای گوناگون و عدم اراده و عزم برای مستند سازی فعالیتها باشد و هرچند در این راستا عملکردها وآمارهایی موجود است اما فقدان جامع نگری، مانند سایر رشتهها بوده اما کافی نیست.
این مزرعه پدری همه ما با حدود ۴/۵ میلیون بهرهبردار سنتی و صنعتی نقش مهمی در تثبیت مولفهها و الزامات امنیت غذایی و تغذیهای جامعه از مزرعه تا سفره دارد که در این رفت وآمدهای مدیریتی فقط نیاز به حمایت و پشتیبانی در عمل دارد وگرنه به جز وظایف حاکمیتی دولت در بخش کشاورزی وقتی اکثر فعالیتها توسط بخش غیر دولتی مانند کشاورزان، دامداران، مرغداران، صاحبان صنایع پیشین و پسین، کارخانههای فرآوری، عمل آوری، بستهبندی و حتی صادرات و ارزآوری انجام میشود این راه همچنان ادامه داشته همان طور که در سطور ماقبل گفته شد حمایتها و پشتیبانیهای عملی و همگنسازی تصمیمات سازمانی و فراسازمانی با مشخص شدن اهداف کمی و کیفی و اولویتبندی فعالیتها محقق خواهد شد وگرنه آن کشاورز محروم لب مرز برایش فرقی نمیکند که چه کسی وزیر باشد و یا نباشد و مهم برایش تدوین نقشه راه همراه با ترغیب و تشویق به سرمایه گذاری و ارتباطات بینالمللی(FAO)؛ ایکاردا؛ ناکا، OECD؛ WTO و… برای رشد وتوسعه از طریق بازارهای هدف و استفاده بهینه از فناوریهای نوین و تبادلات تجارب ارزنده وانتقال یافتههای علمی در گستره جهان امروز میباشد و لاغیر.

ادامه دارد
true
false
false
false