×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
معرفی سامانه جامع نظام‌مهندسی معدن (سنم)

معرفی سامانه جامع نظام‌مهندسی معدن (سنم)، چشم‌انداز سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران در افق ۱۴۰۴ مطابق با سند استراتژی سازمان، «چابک‌ترین و هوشمندترین سازمان در عرصه مهندسی معدن در چهارچوب توسعه پایدار» تعریف‌شده­ است.

اکوپرشین، الناز بلوری فرد، مدیر فناوری اطلاعات سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران: ازآنجاکه برداشت­های متفاوت از قوانین و مقررات و اعمال سلیقه در اجرای آن­ها از مشکلات سازمان­‌هایی با گستردگی سازمان نظام‌مهندسی معدن است که در استان­های مختلف به ارائه خدمات مشغول هستند، «هوشمند سازی»، به‌عنوان یکی از استراتژی­های منتخب در این سند جامع دیده‌شده است. بهره­‌گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات و هوشمند سازی فرآیندهای سازمانی و درنهایت، مدیریت صحیح و بهنگام گسترده و فراگیر به نحو مطلوبی منجر به رعایت صحیح مقررات و برقراری عدالت در ارائه خدمات به اعضا و بخش معدن کشور می‌شود.

ازآنجاکه پیاده‌سازی و استقرار هوش تجاری نیاز به مقدمات و زیرساخت­‌های نرم‌افزاری ویژه دارد، سامانه جامع سازمان نظام‌مهندسی معدن که به‌اختصار «سنم» نامیده می‌شود، با تکیه‌بر ابزارهای BPMS طراحی شد و در مردادماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. این سامانه بااتصال به درگاه­های متعدد، کلیه مشخصات اعضای حقیقی و حقوقی و صلاحیت حرفه‌ای متخصصان بخش معدن کشور و ارقام مربوط به ظرفیت اشتغال، اطلاعات معادن ایران، گزارش‌های مسئولین فنی معادن، بهره‌برداران، مجوزهای بخش معدن و … را در بردارد و به‌صورت برخط در حال خدمات‌رسانی به سازمان نظام‌مهندسی معدن استان‌ها، اعضای محترم سازمان، متقاضیان و بهره‌برداران، دانشجویان و … است.

سامانه جامع سازمان نظام مهندسی معدن(سنم)+اکوپرشین
سامانه جامع سازمان نظام مهندسی معدن(سنم)

در ادامه این نوشتار به معرفی درگاه­های گوناگون این سامانه پرداخته می‌شود.

متقاضیان عضویت در سازمان، می‌­­توانند با طی مراحلی شامل انتخاب استان، تکمیل پرسشنامه‌ها و آپلود مدارک که در درگاه عضویت سامانه به‌صورت گام‌به‌گام تعریف‌شده، نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام نمایند.

مراحل گام به گام در سامانه سنم +اکوپرشین
مراحل گام به گام در سامانه سنم

ثبت‌نام در درگاه اعضا، زمانی قطعی می‌شود که سازمان استان، مدارک را راستی آزمایی و تائید نماید و امکان پرداخت ورودیه و حق عضویت را برای عضو ایجاد نماید. پس از انجام مراحل پرداخت، شماره عضویت و سپس کارت عضویت هوشمند صادر می‌گردد.

با توجه به بارگذاری کلیه اطلاعات همه اعضای سازمان در سامانه، اعضای فعلی سازمان نیز می­توانند برای مشاهده اطلاعات خود و همچنین پیگیری فرآیندهایی مانند پرداخت حق عضویت، مشاهده ظرفیت اشتغال، ارجاع کار و … با کلمه کاربری (شماره عضویت) و رمز (کد ملی) وارد درگاه اعضا در سامانه سنم به آدرس اینترنتی http://www.ime.org.ir شوند.

ورود به سامانه سنم باکلمه کاربری (شماره عضویت) و رمز (کد ملی)+اکوپرشین
ورود به سامانه سنم باکلمه کاربری (شماره عضویت) و رمز (کد ملی)

درگاه‌های سرمایه‌گذاران، سفیران معدنی و ذینفعان با همکاری بخش سرمایه‌گذاری و کارگروه هوشمند سازی باهدف ایفای نقش در توسعه اقتصاد معدنی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی گردیده است.

درگاه جذب تأمین‌کنندگان و سرمایه‌گذاران با ترغیب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری ایجادشده است که علاقه‌مندان و فعالان این بخش می‌توانند با مراجعه به سامانه سنم در آن ثبت‌نام نمایند.

فعالان این بخش می‌توانند با مراجعه به سامانه سنم در آن ثبت‌نام نمایند+اکوپرشین
فعالان این بخش می‌توانند با مراجعه به سامانه سنم در آن ثبت‌نام نمایند

ازآنجاکه سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران در راستای گسترش همکاری­های بین‌المللی و توسعه ارتباط با کشورهای معدنی جهان در نظر دارد از پتانسیل و تجارب مهندسین معدن ایرانی مقیم در خارج از کشور که در شرکت­های معدنی دنیا مشغول به فعالیت هستند، افرادی را به‌عنوان سفرای افتخاری معدن ایران انتخاب نماید، درگاه سفیران معدنی شروع به کارکرده است.

رسالت سازمانی و توسعه خدمات غیرحضوری به اعضا و معدن داران کشور+اکوپرشین
رسالت سازمانی و توسعه خدمات غیرحضوری به اعضا و معدن داران کشور

همچنین در راستای رسالت سازمانی و توسعه خدمات غیرحضوری به اعضا و معدن داران کشور، درگاه ذینفعان (خدمت گیرندگان) شروع به کارکرده است تا به کمک آن، ضمن شبکه‌سازی و ارتباط مؤثر معدن داران با تأمین‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، نیازها، مشکلات و درخواست‌ها توسط سازمان، شناسایی و دسته‌بندی شود.

درگاه آموزش سامانه سنم نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه ۸ مرحله‌ای اصلاح ساختار آموزش در بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده است که با توجه به برآورد انجام‌شده حداقل به سه سال زمان نیاز است تا نتایج مؤثر آن در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ملموس شود. هم‌اکنون اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ مدرس و ۲۰۰ عنوان دوره در درگاه آموزش سامانه سنم ثبت‌شده‌اند.

این درگاه باقابلیت ارتباط بین ۴۰ هزار عضو سازمان، بخش آموزش سازمان مرکزی، مسئولان آموزش در ۳۱ استان کشور و اساتید با امکان تعریف دوره‌ها، ثبت‌نام، نظرسنجی، صدور کارنامه، برگزاری کلاس­های آنلاین و …، گام پنجم پروژه اصلاح ساختار آموزش و بخشی از گام‌های هفتم و هشتم پروژه هوشمند سازی مطابق با سند استراتژی سازمان است.

بهره‌گیری از آموزش‌های مجازی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‌رسانی انواع دوره­ها، ثبت‌نام، شرکت در کلاس­های آنلاین و آفلاین همان‌گونه که در سطح جهان فراگیر شده است، می‌تواند دایره وسیع‌تری از علوم و تنوع را در آموزش در بربگیرد.

درگاه بعدی که به آن می‌پردازیم، درگاه جمع‌آوری الکترونیک اطلاعات مربوط به عملکرد فصلی و سالانه سازمان استان‌ها به‌عنوان بازوی هوشمند برای بررسی عملکرد سازمان استان‌ها و نظارت بر اجرای قانون و مصوبات و ایجاد همسویی و هماهنگی میان سازمان استان‌ها است که در بهار ۱۴۰۰ رونمایی شد و در اختیار سازمان استان‌ها قرار گرفت.

این درگاه، شامل دو بخش کلی است که اطلاعات بخش عمده آن از درون سایر درگاه‌های متصل به سامانه سنم خوانده می‌شود و بخش دیگر توسط همکاران سازمان استان‌ها به‌صورت دوره‌ای و با تائید رئیس سازمان استان در درگاه ثبت می‌گردد. یکپارچه‌سازی گزارش‌های عملکرد استان‌ها، افزایش صحت و کاهش احتمال خطا در گزارش‌های ارسالی توسط استان‌ها از دستاوردهای این درگاه است.

ازآنجاکه هوشمند سازی حداکثری فرآیندها به‌منظور جلوگیری از برداشت‌های سلیقه‌ای از قانون یا تخلف از آن و همچنین سرعت بخشیدن به امور با چابک سازی در راستای توسعه پایدار از مهم­ترین اهداف تعریف‌شده در حوزه فناوری اطلاعات سازمان است، مدیریت این بخش، آماده دریافت و بررسی پیشنهاد‌ها، انتقادات و نظرات سازنده صاحب‌نظران بخش معدن و صنایع معدنی است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false