اقتصاد اشتراکی یا تجارت آنلاین یک سونامی است؟!، مدلهای تجاری جدید هر روز در حال ظهور است و سرعت خلاقیتهای در حوزه ارتباطات تجاری با اینترنت و خدمات دیجیتالی آن چنان دچار تغییرات و خلاقیتها شده که در برخی مواقع تطبیق بازار سنتی، اینترنتی-دیجیتالی و نانوها برای کنش گران بسیار سخت شده است.
اکوپرشین، سید جلال ابراهیمی: مدلهای اشتراک در بازار کسب و کار به تمام جنبهها و حوزههای بازار مصرف و هزینه کرد نفوذ کرده است.
هم اکنون با پرداخت هزینههای مربوط به نیازهای مصرفی به صورت آنلاین روزانه و ماهانه از پخش آنلاین غذا، آموزش، پوشاک، کتاب کل، میوه، سبزیجات حتی چای و قهوه و غذاهای میان وعده چون صبحانه استفاده میکنیم.
• بر اساس مطالعات مرکز تجارت اشتراک SUBTA تجارت و کسب و کار آنلاین سالانه ۳۳/۱۷ درصد رشد دارد
•هم اکنون ۲ میلیارد و دویست میلیون نفر (در مبادلات تجاری (عرضه و تقاضا)) حضور دارد.
• در عرصه کتاب در ترکیه ۱۰۰ هزار کاربر و ۶ میلیون نو کاربر آنلاین در جهان.
• ترکیه با ایجاد مرکز پژوهش و تحقیقات در شهرکهای فناوری و ارائه مشوقها در حال جذب اندیشههای نو-ابداعات اختراعات و خلاقیتها است.
مطالعات مرکز تجارت اشتراکی (SUBTA) نشان میدهد که در جمع سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیک یا تجارت اشتراکی آنلاین سالانه ۳۳/۱۷ درصد رشد در حوزه تجارت الکترونیک و تجارت اشتراکی بوده است.
امروزه خدمات دیجیتالی با مدل تجاری اشتراک تجاری در همه جنبههای هزینه کرد مصرف کننده نفوذ کرده و اشتراکات تجارت آنلاین حتی در کسب و کارهای سنتی یعنی small marker و مغازه داری، صنایع دستی، رستورانها، اغذیه فروشها و حتی قهوه خانهها ورود کرده است.
کسب و کار آنلاین حوزه ی عرضه کالا در اقتصاد اشتراک در حال رشد است. تا حدی که امروزه با عضویت در سیستمهای آنلاین در موسیقی، کتابهای صوتی، رسانههای دیجیتالی، ورزش، غذا حتی خدمات منزل در حال یافتن یک شریک عرضه کننده یا طرف مصرف کننده قرار داریم.
گفته میشود در حال حاضر ۲/۲ میلیارد نفر در گونههای مختلف اشتراک تجاری یا کسب و کار با ۲۲۸ میلیارد دلار جا به جایی ارزی و پولی مواجه هستیم.
طبق بررسیهای انجام شده تا سال ۲۰۲۳ سه چهارم مارکهای مشهور به طور مستقیم کالای خود را به مشتریان عرضه خواهند کرد و در این سال سهم تجارت الکترونیک جهانی به ۱۸ درصد از کل سهم بازار در حوزه مبادلات کالایی و پولی میرسد.
کارشناسان گستره آینده عملکرد تجارت الکترونیکی و اقتصاد اشتراکی (آنلاین) را حتی به کالاهای لوکس، مدها و fashion و محصولات صنعتی تسری میدهند.
گفته میشود حجم مبادلات اقتصاد اشتراکی (عرضه و تقاضای آنلاین) در حال حاضر ۱۷۲ میلیارد است که در سال جاری به ۲۲۸ میلیارد دلار خواهد رسید حتی بیشتر پیش بینی میشود که در ۲۰۲۵ تجارت عرضه و تقاضای آنلاین به ۴۸۱ میلیارد دلار برسد ۴ میلیارد نفر به در حوزه عرضه و تقاضای آنلاین از این روش استفاده کنند.
گردشگری و توریسم آنلاین
تامین نیاز آنلاین در بخشهای مربوط به صنعت otomotiv (انواع خودرو) گردشگری و الکترونیک هم اکنون در حال اجرا و گسترش است و این امر به دلیل همه گیری کرونا یک راه نجات برای متلها و هتلها و مسافرخانه شده است آنها از مدل اشتراک ماهانه استفاده کرده و هتلهای زنجیره ای بوتیک آنلاین را تدارک دیده اند.
در حوزه لباس و پوشاک خدمات به سرعت در حال گسترش است به ویژه در خرده فروشها یکی از فروشگاههای معروف سرویس اجاره ماهانه اشتراک مد را برای تحویل به مدت نا محدود برای دسترسی به لباس از فروشگاههای فزیکی زنجیره ای راه اندازی کرد.
در حوزه کفش چون اندازه ی پای کودکان در حال تغییر است کمپانی نایک سه قیمت متفاوت را برای فروش آنلاین برای کفش کودکان ۲ الی ۱۲ ساله ایجاد کرده است که اشتراک ۲۰ دلاری برای کفشهای سه ماهه ۳۰ دلاری برای حمل و نقل دو ماهه و ۵۰ دلار برای کفشهای مدل جدید.
در حوزه تلفن همراه سامسونگ به مشتریان و کاربران امکان داده در صورت تولید گوشیهای جدید کاربران گوشیهای خود را در هر ۹ ماه یکبار با دستگاه جدید عوض کنند.
روزنامه اقتصادی دنیای ترکیه مینویسد که کمپانیهای بزرگی مدلهای تجاری خود را در تجارت آنلاین در ترکیه امتحان میکنند و کمپانی وستل یکی از اولین شرکتها در این حوزه است. این کمپانی در سال ۲۰۱۸ مدل فروش آنلاین اشتراک خرید تلویزیون را در هر دو سال یکبار اعلام کرد که با پرداخت ۸۹ لیر ترک در ماه هر دو سال یکبار تلویزیونهای خود را با آخرین مدل تعویض یا تمدید کنند.
همین کمپانی فروش قهوه و دستگاهای قهوه جوش را با استفاده از ۴ گزینه اشتراک از طریق تعریف سایت ihe kahve.com برای مصرفکنندگان تعریف کرد تا مشتریان از ۷۰ نوع قهوه با ورود به سایت coffee.com استفاده کنند.
در نرم افزار نیز با گسترش saas یعنی نرم افزاری که به عنوان سرور برابر در ترکیه توسط بورا شاهان bora sahan یکی از مدیران پاراشوت تعریف شده به ۳۰ هزار نفر مشترک به صورت آنلاین خدمات پیش حسابداری را عرضه میشود.
این گروه به صورت آنلاین به نیازهای حسابداری مشتریان پاسخ داده و به نیازهای آینده آنان راه حل ارئه میدهند.
بازار اشتراکی آنلاین در حوزه عرضه کتابهای چاپی – صوتی به ۶ میلیون کاربر در جهان رسیده و ۱۰۰ هزار کاربر در ترکیه دارد.
در این حوزه ۱۵ دسته کتاب صوتی از کتاب کودکان، فناوری، تاتر، ادبیات، فلسفه و ادبیات.
فاتوس بوزگوت میگوید:
آیا اقتصاد اشتراکی یا تجارت آنلاین یک سونامی است که روشهای اقتصاد عرضه ی تقاضا را در خواهد نوردید.
ترکیه با ایجاد شهرکها و حوزههای پژوهش و تحقیقات در مراکز دیجیتالی و شهرکهای فناوری و به صورت آنلاین عرضه میشود با ارائه خدمات و مشوقها و دادن امکانات برای عملیاتی کردن ابداعات و اختراعات و ابتکارات و اندیشهها نو به سرعت در حال پیشرفت در حوزه دیجیتالی کردن واحدهای مختلف در خدمات اجتماعی است.
آیا در ایران مرکز بررسی آمار حرکتها و عملکردها تجارت آنلاین در حوزههای صنعتی-تجاری، صادرات، واردات و ایجاد ارتباط بین آنها برای استفاده از دادهها نوین در تک تک واحدهای کنش دیجیتالی را در برنامههای خود دارد؟
امیدوارم معاونت محترم فناوری نهاد ریاست جمهوری روشنگر این مسائل باشند.