
تحول بنیادی بیمه رازی با جباری، بیش از شش ماه از حضور علی جباری در شرکت بیمه رازی میگذرد و این شرکت در این مدت با تحولات قابل توجهی همراه بوده است.
جباری بیمه رازی را متحول کرد
به گزارش اکوپرشین، تغییرات مدیریتی میتواند سازمانها را با چالشها و یا دستاوردهای متعدد کوچک و بزرگ همراه کند. گرچه از چالشهای درونی شرکت بیمه رازی اکنون خبری در دست نیست، اما دستاوردهای آن را میتوان با استناد به آن چه به صورت عمومی منتشر شده است، ارزیابی کرد.
آغاز تغییر با ابلاغ چرخشهای استراتژیک
تغییرات کنونی شرکت بیمه رازی را میتوان ناشی از تغییر استراتژی این شرکت دانست. جباری در بدو ورود خود به این شرکت ۵ چرخش استراتژیک، ۱۵ هدف کلان و ۲۰ راهبرد را ابلاغ کرد که در اثر آن تحولاتی ملموس در شرکت رخ داده است. ارتقای جایگاه و اعتبار بیمه رازی در صنعت بیمه در کنار افزایش اثربخشی و کارآمدی شرکت به عنوان بیمه گر حرفه ای برای بیمه گزاران، آحاد مردم و سهامداران شرکت، دو هدف بنیادین این ابلاغیه بود.
افزایش سرمایه
بیمه رازی با ثبت سرمایه ۱۹ هزار میلیارد ریال به جمع سه شرکت اول صنعت بیمه وارد شد. افزایش سرمایه ۵۳۴ درصدی بیمه رازی در حالی رخ داد که به گفته مدیرعامل، رسیدن به سرمایه ۳۰ هزار میلیارد ریالی از اهدف آتی این شرکت است.
از نتایج مهم این افزایش سرمایه، افزایش نسبت توانگری شرکت از ۱۰۲ درصد به بیش از ۲۳۸ درصد و افزایش ظرفیت مجاز نگهداری هر ریسک بیمه رازی از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال به حدود ۵ هزار میلیارد ریال بود. این به آن معنی است که از نظر ظرفیت مجاز نگهداری در هر ریسک، بیمه رازی به رتبه پنجم در میان شرکتهای خصوصی ارتقا یافته است.
اصلاح ترکیب پرتفوی شرکت
با حضور جباری، علی رغم افزایش ۱۲۷ درصدی حق بیمه تولیدی این شرکت در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ که حتی از میانگین رشد ۴۵٫۷ صنعت بیمه نیز بالاتر بوده است، نسبت پرتفوی ثالث و درمان این شرکت از ۶۳ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۹ درصد در سال جاری کاهش یافته است که روند موجب کاهش ضریب خسارت و افزایش سودآوری در پایان سال خواهد شد.
این شرکت همچنان بعنوان لیدر بازار صنعت هوایی کشور در بین شرکتهای خصوصی فعالیت میکند و با توجه افزایش سرمایه و افزایش سهم نگهداری، در حال تثبیت و توسعه سهم خود در این بازار و همچنین دیگر حوزههای حمل و نقل مانند حوزه کشتی و باربری است.
تحولات بیمه عمر
با تاکید مدیر عامل جدید بیمه رازی بر بازاریابی تهاجمی و توسعه سهم بازار، معاونت فنی بیمههای زندگی در ساختار سازمانی جدید بیمه رازی تشکیل شد و شرکت با این اقدام شاهد تداوم عملیاتی شدن سود مشارکت بالای ۳۰ درصد برای دومین سال متوالی به میزان ۳۴٫۵ درصد پس از رکورد منحصر به فرد ۳۹ درصدی سال ۱۳۹۹ و واریز آن به حساب بیمه گذاران این شرکت بوده است. از جمله دیگر دستاوردهای این حوزه، معرفی طرح «مهر زندگی» و اقدام برای دریافت مجوز یک محصول جدید در حوزه بیمههای زندگی است.
تسهیلات برای مشتریان
بیمه رازی با افزایش تعداد نمایندگان خود از ۱۰۰۰ به ۱۲۰۰ نماینده در سطح کشور، قصد دارد سطح دسترسی مشتریان به این شرکت را افزایش داده و در نتیجه دریافت خدمات را تسهیل کند. رشد ۱۵۵ درصدی جذب نماینده در ۶ ماه گذشته موید این موضوع است.
از دیگر برنامههای شرکت برای جلب رضایت مشتریان و بیمه گذاران در راستای اجرای استراتژیهای شرکت بیمه رازی، افزایش تعداد شعب، نهایی سازی فروش بیمه نامه با اقساط ۱۲ ماهه با مشارکت با شبکه بانکی کشور و معرفی بستههای بیمه ای جدید برای اصناف گوناگون است.
همچنین ایجاد امکان بارگذاری آنلاین مدارک مرتبط با بیمه درمان و عدم نیاز به مراجعه حضوری بیمه گذاران این رشته برای دریافت خسارت نیز از اقدامات موثر و در حال انجام این شرکت است.
بازسازی شبکه فروش
تلاش برای ارائه پوشش بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر به نمایندگان، تخصیص کارت اعتباری به نمایندگان، پرداخت وام خرید دفتر و سایر تسهیلات از جمله کمک هزینه ساخت و نصب تابلو، کمک هزینه طرحهای بازاریابی، تجهیز دکوراسیون دفاتر و مشارکت در تبلیغات تنها بخشی از مهمترین اقدامات این شرکت در جهت حمایت از شبکه فروش بوده است.
همچنین سطح اختیارات نمایندگان بیمه رازی به میزان قابل قبولی افزایش یافته است، به طوری که نیاز آنها به مراجعه به شعب برای صدور بیمه نامه به حداقل رسیده است. نمایندگان بیمه رازی همچنین پیشتر در چالشی شرکت کرده بودند که نتیجه آن تعیین مبلغی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال به عنوان جایزه برای نمایندگان بود. این مبلغ که تا چندی پیش پرداخت نشده بود، به تازگی تسویه شد. همچنین نمایندگان بیمه رازی از بیمه درمان تکمیلی مشابه کارمندان برخوردار شدند.
از سوی دیگر، برای نخستین بار و به منظور تثبیت نقش برجسته نمایندگان در راهبردها و اهداف سازمان، پرداخت سود مشارکت در منافع به نمایندگان بیمه رازی انجام شد.
تحول دیجیتال
راه اندازی وب سرویس بیمه نامههای شخص ثالث بیمه رازی از مهمترین تحولات این بخش است. یکسان سازی همه خدمات وب سایت و اپلیکیشن شرکت بیمه رازی، توسعه اپلیکیشن برای همه انواع تلفن همراه و نیز رونمایی از سامانه هوشمند هم بیمهگران بیمه رازی نیز تحولاتی جدی در حوزه فروش آنلاین ایجاد خواهد کرد.
قراردادهای بزرگ
شرکت بیمه رازی طی دوره کنونی مدیریت، چند قرارداد بزرگ را تجربه کرده است. این شرکت قراردادی چهار وزارتخانه مهم منعقد کرد که به واسطه آن بخش قابل توجهی از پرسنل این وزارتخانهها تحت پوشش بیمه رازی قرار گرفتند. قرارداد با این وزارتخانهها به دلیل گستردگی و پراکندگی کارکنان این وزارتخانهها در سراسر کشور، از بزرگترین قراردادهای صنعت بیمه است.
در اقدامی دیگر، فروشگاههای رفاه سراسر کشور تحت پوشش بیمه رازی درآمد. بیش از ۷۰۰ فروشگاه این مجموعه و شرکتهای تابعه و ۱۶ هزار نفر بیمه شده آن، اکنون تحت پوشش بیمه رازی هستند.
تحول گسترده در روابط عمومی
همزمان با اعمال تغییرات ساختاری در بیمه رازی، روابط عمومی این شرکت نیز در دوره مدیریت دکتر علی جباری تحولات بزرگی را تجربه کرده است. یکی از مهمترین اقدامات این واحد در دوره جدید، استفاده گسترده از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی درباره اقدامات شرکت و نیز ارتباط متقابل با مشتریان، شبکه فروش و عموم مخاطبان است.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بیمه رازی در مدتی کوتاه توانست جایزه روابط عمومی برتر صنعت بیمه را از آن خود کند و توسط رییس کل بیمه مرکزی مورد تقدیر قرار گرفت.
راه اندازی استودیو خبر، برپایی رویداد هفتگی «سه شنبههای پاسخگویی» و رویداد روزانه «ضیافت نور» ویژه ماه مبارک رمضان با پخش زنده جلسه پرسش و پاسخ مدیران شرکت از طریق پلتفرم اینستاگرام، انتشار روزنامه رازی با محور ارائه دستاوردها و اخبار شرکت، ماهنامه هوشمند بیمه رازی ، طراحی بیمه جامع اصحاب رسانه و هنرمندان و ارائه آن به جامعه خبری و نیز افزایش چشمگیر اخبار تولیدی از مهمترین دستاوردهای روابط عمومی بیمه رازی در این مدت کوتاه بوده است.
نتایج یک تحقیق که با بررسی انواع کانالهای شبکه مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و وب سایتها انجام شده است، نشان میدهد بیمه رازی طی سه ماه منتهی به ابتدای شهریور ماه بیش از ۱۹۵ میلیون بار در فضای مجازی دیده شده که این در مقایسه با سایر رقبای صنعت عددی قابل توجه است. این در حالی است که بیمه رازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ درصد در تولید محتوای رسانه ای و تبلیغاتی رشد داشته است و صفحات مجازی بیمه رازی را در صدر صنعت بیمه قرار داد.
برپایی چالش اینستاگرامی نمایندگان بیمه رازی با عنوان «هر نماینده بیمه رازی یک صفحه اینستاگرام» ،یکشنبهها با نمایندگان ، مسابقه مجری گری با حضور استاد حیاتی و تقدیر از مدال آوران المپیک نیز از اقدامات در حال اجرا در این واحد است.
با سرعت کنونی حرکت بیمه رازی به سوی تحول، میتوان انتظار داشت که در آینده نزدیک، این شرکت به عنوان قدرتمندترین شرکت بیمه خصوصی در بازار بیمه ای کشور تبدیل شود.