true
آمریکا، بیخ گوش چین در تولید باتری خودرو، وقتی صحبت از رقابت در زمینه باتری خودروهای الکتریکی میشود اولین نامی که به ذهن آدم میرسد، نام کشور چین است که این روزها با قدرت در صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی قرار گرفته است.
به گزارش اکوپرشین به نقل از معدن نیوز: آمریکا به عنوان یکی از کشورهایی که در این صنعت نامی برای خود دست و پا کرده نیز حضور دارد که حالا در آخرین برآوردهای انجام شده توانسته است فاصله خود را با این رقیب قدیمی کمتر کرده و در جایگاه دوم قرار بگیرد.
ایالات متحده به عنوان یک کشور، دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان، پس از چین را دارد. تولیدکنندگان خودروهای برقی مانند تسلا و سلولهای آسیایی همچنان سرمایهگذاریهای قابل توجهی را در این کشور انجام میدهند و سیاست دولت بایدن برای کمک به ایجاد زنجیره تامین داخلی باتری و حمایت از رشد خودروهای الکتریکی باعث تقویت بیشتر موقعیت کشور میشود.
کارشناسان BNEF خاطرنشان میکنند که آمریکا بسیاری از مواد لازم برای تقویت زنجیره ارزش باتری لیتیوم-یون داخلی را دارد، اما در گذشته، شرکتهای فردی مانند تسلا مجبور بودهاند راهی را به تنهایی طی کنند. با وجود این، اکنون که از این سیاست پشتیبانی میشود، به نظر میرسد یک تلاش هماهنگ از سوی شرکتهای سراسر زنجیره تامین برای تقویت ارزش بیشتر در داخل کشور وجود دارد.
اما حتی در حالی که ایالات متحده گامهای قابل توجهی در جهت ایجاد و تقویت زنجیره تامین باتری داخلی خود برداشته است، چین به دلیل ادامه سرمایهگذاری و تقاضای قوی محلی و جهانی برای باتریهای لیتیوم-یون خود همچنان در رتبهبندی در این دوره قرار دارد.
دادههای BNEF نشان میدهد که چین امروزه میزبان ۸۰ درصد از ظرفیت تولید سلولهای باتری است، با ظرفیت بیش از دو برابر و بیش از دو تراوات ساعت، که ظرفیت کافی برای بیش از ۲۰ میلیون خودرو برقی در پنج سال آینده به شمار میآید. با این وجود، با توجه به اهمیت استراتژیک صنعت باتری توسط دولتها در سراسر جهان، زنجیرههای تامین محلی در حال ظهور هستند تا سلطه چین را به چالش بکشند.
با افزایش مداوم فروش خودروهای برقی مسافری و جذب سرمایهگذاری بیشتر در زنجیره تامین، کشورهای اروپایی در حال افزایش رتبه خود هستند. به نظر میرسد کشورهای شمال اروپا در این زمینه پیشرو هستند زیرا منابع کم-کربن، آنها را برای شرکتهای آگاه به محیط زیست جذاب میکند.
فنلاند به زودی خانه یکی از بزرگترین پالایشگاههای نیکل و سولفات کبالت در جهان خواهد شد که هر دو جزء اصلی برای استفاده در باتریهای خودروهای الکتریکی هستند. BNEF گزارش میدهد که تولید کنندگان مواد باتری نیز هر دو در این کشور سرمایهگذاری کردهاند. بعداً در سال ۲۰۲۱، انتظار میرود باتریها از خط تولید اولین کارخانه سلول مقیاس گیگاوات ساعت متعلق به اروپا خارج شوند، هنگامی که نورثولت تأسیسات سوئدی خود را به کار میگیرد.
این محقق خاطرنشان میکند که حتی اگر کشورهای اروپایی به صورت جداگانه رتبهبندی شوند، توانایی تجارت بدون تعرفه بین کشورهای اروپایی به این معنی است که به عنوان یک قاره، تقاضای باتری آن تنها پس از چین در رتبه دوم قرار میگیرد. در عین حال، اگر اروپا را به طور کلی رتبهبندی کنیم، در رتبهبندی زنجیره تامین در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۶ رتبه اول را دارد.
اروپا هدف بلندپروازانه ای برای تأمین تمام تقاضای باتری خود برای این منطقه تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است و میلیاردها یورو به عنوان کمک دولتی برای جذب سرمایهگذاری در زنجیره تامین باتری متعهد شده است.
به طور جداگانه، فنلاند موفق شده است رتبهبندی را بالا ببرد، که با توجه به اینکه اکثر کشورهای غنی از منابع تمایل دارند در ردهبندی زنجیره تامین رتبه پایین تری داشته باشند زیرا عموماً فاقد زنجیره تامین داخلی باتری و تقاضای باتری هستند.
مشابه فنلاند، استرالیا – بزرگترین تولید کننده لیتیوم با تن متریک – توانسته با استفاده از تامین فلزات خود در رتبهبندی قرار گیرد تا سرمایهگذاری بیشتری را در صنعت باتری داخلی خود جلب کند.
تحلیلگران BNEF الگوی مشابهی را در اندونزی مشاهده میکنند، کشوری که تمرکز خود را در پایین دست تغییر داده و به یک بازیگر اصلی در زنجیره ارزش جهانی باتری تبدیل شده است و کانادا، که به دنبال ارائه جایگزین سبزتری برای تامین فلزات باتری است.
از سوی دیگر، کره جنوبی و ژاپن در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته رتبه پایین تری دارند، اما ژاپن در حال افزایش است تا در سال ۲۰۲۶ رتبه سوم را به دست آورد، زیرا تقاضای داخلی در کنار افزایش سرمایهگذاری در پالایش مواد و تولید قطعات افزایش مییابد.
true
false
false
false