true

کلید بازگشت رونق به صنعت خودرو؛ احیای برجام، درحالیکه توافق هستهای در آستانه احیا شدن است و در صورتیکه تحریمهای صنعت خودرو برداشته شود، شرکتهای خودروساز میتوانند،با تحولات اساسی روبرو شوند.
به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از اقتصاد خودرو: بر این اساس، با احیای برجام بخشی از تحریمها به دلیل این که در ردیف دستورات ترامپ بوده به حالت عادی باز میگردد و بخشی که به کنگره مربوط میشود به طور قطع طی زمان برطرف خواهد شد، بنابراین باید رفع تحریمها که منجر به بهبود وضعیت صنعت خودرو میشود را به فال نیک گرفت.

اما آن چه مسلم است احتیاط شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری برای حضور در ایران است، چرا که حتی در صورت به نتیجه رسیدن برجام باید دوره راستی آزمایی را طی کنند تا نتیجه توافقها مشخص شود، سپس نسبت به احیای پروژههای قبلی خود در ایران اقدام کنند که شاید دو سال زمان ببرد.
برخی از شرکتها نظیر رنو، سیتروئن و پژو پروژههایی در ایران داشتند که برای پیگیری دوباره به دنبال ثباتی هستند تا نسبت به بازگشت دوباره اقدام کنند، این زمان میتواند برای ایران مناسب باشد تا نسبت به انجام برنامه ریزیهای لازم اقدام کند تا دوباره گرفتار چیدن صنعت خودرو در سبد فرانسویها نشود.
بنابراین این برنامهریزی باید بر محور فعالیت بر روی پلتفرمهای داخلی باشد تا دست کم ۵۰ درصد از تولیدات داخلی بر روی پلتفرمهای داخلی به تولید رسیده و تنها ۵۰ درصد ظرفیت خودرو با همکاری شرکتهای خارجی پیش برود.
در عین حال این میزان همکاری با خارجیها محدود به چند شرکت خارجی نشود، بلکه با تقسیم بندی درست فضای رقابتی بین آنها ایجاد کنیم، تا با تلاش بر روی پلتفرمهای داخلی فضای رقابتی ایجاد و در عین حال ظرفیتی برای شرکتهای خارجی در نظر بگیریم تا پیشبینی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سند چشم انداز محقق شود.
این در حالیست که در قراردادهای خودروسازان ایرانیها با شرکای خارجی هیچ زمانی به صادرات به عنوان یک بند اجرایی عمل نشد، در عین حال اتصال قطعهسازان ایرانی به خارجیها و انتقال دانش فنی به کشور نیز محقق نشد، بنابراین تحقق این دو امر در مذاکره با شرکتهای خودروساز خارجی مزیت رقابتی به شمار میرود که نشان میدهد نیازی به اجبار در پذیرفتن شرایط نیست.
از سویی در حال حاضر صنعت خودرو دارای زنجیره تامین وسیعی است که هرچند نیازمند توسعه و بهبود است اما در عین حال در کنار خدمات پس از فروش قوی، به مزیتی برای صنعت خودرو تبدیل شده است که باید از آنها در بازار منطقهای استفاده کرد.
true
false
false
false