×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بیشترین صادرات گیلان در منطقه اوراسیا، به روسیه است

بیشترین صادرات گیلان در منطقه اوراسیا، به روسیه است، رئیس سازمان صمت گیلان از افزایش مبادلات تجاری با روسیه استقبال کرد و گفت: چنانچه تعامل بیشتر و زیرساخت مطلوب تر برای توسعه امور تجاری و رفع نیازهای دو کشور فراهم گردد، می توانیم حجم مبادلات تجاری را به میزان چندین برابر فعلی افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین، فرهاد دلق‌پوش در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در سالن استانداری که با حضور ویدئوکنفرانسی سفیر ایران در روسیه و استاندار گیلان برگزار شد، اظهار داشت: در سال۹۶ میزان صادرات گیلان فقط ۱۱۴ میلیون دلار بود ولی به همت تولید‌کنندگان و تجار گیلانی این میزان هم اکنون به بیش از ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است و بیشترین حجم صادرات ما در منطقه اوراسیا متعلق به کشور روسیه می‌باشد.

وی با اشاره به نیاز کارخانجات صنعت سلولزی استان گیلان به تامین مواد اولیه افزود: هم اکنون میزان تولید انواع اوراق فشرده و پالت‌های چوبی در گیلان به بیش از ۵ میلیون متر مکعب بعنوان قطب صنعتی سلولزی کشوررسیده است که در صورت فراهم شدن زمینه واردات چوب از روسیه؛ همزمان زراعت صنعتی چوب در گیلان، این صنعت به مراتب رشد بیشتری خواهد یافت.

در ادامه این جلسه کارگروه، استاندار گیلان با تبریک اعیاد شعبانیه به روابط افزون بر ۴۰۰ ساله تجارت کشورمان با روسیه اشاره کرد و وجود سرای گیلانیان در آستراخان را نمونه ای از این امر دانست.

دکتر اسداالله عباسی با یادآوری بازدیدهای مستمر استانداران آستراخان از گیلان طی ۲۵ سال اخیر و امضاء توافقنامه‌هایی که بخش هایی از آن اجرا شده و برخی از بندها هم در حال اجراست؛ به خواهرخواندگی رشت و آستراخان، به ظرفیت‌های تجاری دو استان اشاره و خاطرنشان کرد: گیلان برای تقویت روابط اقتصادی با روسیه به ویژه استان های جنوبی آن کشور، آمادگی کامل دارد.

وی توانمندی‌های گیلان برای توسعه صادرات غیرنفتی به روسیه را یادآور شد و گفت: لازمست در جهت رفع موانع احتمالی برای تحقق اهداف توسعه محور، اقدامی جهادی صورت گیرد. استاندار گیلان راه آهن در دست احداث رشت-آستارا، اسکله و بنادر و گمرکات استان به ویژه آستارا را به‌عنوان درگاه صادراتی گیلان بیان و اضافه کرد: ایجاد شبکه گردشگری دریایی نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.

دکتر عباسی راه اندازی پرواز مستقیم از ایران به آستاراخان را از جمله پیشنهاداتی خواند که سهولت در مراودات برای تاجران دوکشور را به همراه دارد.

وی افزایش ساعت کار مرز روسیه، ایجاد شعبه بانک روسی در منطقه آزاد تجاری انزلی ، استفاده از زمین های زراعی جنوب روسیه برای تولید محصولات فرا سرزمینی از سوی ایرانیان، گسترش مراودات فرهنگی و علمی و نیز لغو روادید رانندگان ترازیت را پیشنهاد داد و افزود: باید تلاش کنیم تا سال آینده، سال شکوفایی و توسعه صادرات گیلان باشد و برای تحقق این مهم تمام قد ایستاده ام. استاندار گیلان تاکید رییس‌جمهوری بر لزوم ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوزهای کسب‌وکار را یادآور شد و این مهم را گامی در جهت تسهیل اقدامات تجاری خواند و ابراز امیدواری کرد که با کوتاه شدن زمان صدور مجوزها، شاهد رونق فعالیت تاجران و فعالان اقتصادی روسیه در ایران به ویژه گیلان باشیم.

تشکیل کارگروه مشترکی از رایزن‌های اقتصادی روسیه و کارشناسان و فعالان اقتصادی گیلان برای توسعه اقدامات اقتصادی دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های تجاری گیلان و نیز ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه روابط دو کشور ، تکمیل راه آهن رشت-آستارا را مهم ترین پروژه در کشور دانست و افزود: با تکمیل این پروژه به عنوان حلقه اتصال کریدور شمال-جنوب، علاوه بر کاهش هزینه صادرات از ایران به سایر نقاط جهان، اقتصاد کشورمان نیز را متحول می کند.

وی امنیت اقتصادی کشور را در گرو تکمیل زیرساخت ها دانست و گفت: راه آهن گیلان به‌عنوان پروژه ای فراملی باید هرچه سریعتر با اهتمام کافی به بهره برداری برسد.

جلالی به ظرفیت مرزهای آبی کشورمان نیز اشاره کرد و با مهم خواندن جایگاه مرزهای آبی گیلان، توسعه تجارت آبی را نیازمند توسعه و فراهم آوردن امکانات لجستیکی ،کشتی های رو-رو و گمرکی و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها خواند.

وی توسعه آزمایشگاه برای سنجش و پایش محصولات ترانزیتی را یک ضرورت غیرقابل انکار اعلام کرد و گفت: گمرک آستارا نیازمند توجهی بیشتر است لذا پیشنهاد می شود تا کارگروه مشترکی از رایزن‌های اقتصادی روسیه و کارشناسان و فعالان اقتصادی گیلان برای توسعه اقدامات اقتصادی و استفاده موثر از ظرفیت های دو کشور تشکیل شود.

در این جلسه گزارش گمرک در خصوص آخرین وضعیت واردات و صادرات استان در سال‌جاری، سازمان جهاد کشاورزی استان از روند صادرات محصولات کشاورزی و مشکلات قرنطینه‌ای و نیز گزارش اتاق بازرگانی گیلان از آخرین وضعیت تجارت استان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارائه شد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false