×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
کارت زرد برای وزیر سبز

کارت زرد برای وزیر سبز؛ صبح امروز وزیر سبز دولت سیزدهم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی کارت زرد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از صنعت‌صنف، سیدجواد ساداتی‌نژاد که برای پاسخ به پرسش ملی نماینده گناباد و چند تن دیگر از نمایندگان به خانه ملت رفته بود، نتوانست با پاسخ‌هایش ایشان را قانع کند. 

بدین ترتیب نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی درباره علت تخلفات گسترده‌ مدیرعامل وقت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قانع نشدند و با ۱۲۱ رأی مخالف به وزیر سبز دولت سیزدهم کارت زرد دادند.

بنابر این گزارش در جریان سوال ملی محمد صفایی‌‎دلوئی، نماینده گناباد در مجلس از سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی درخصوص علت تخلفات مدیرعامل وقت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشد که درنهایت توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان نیز با ۷۹ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند.

ذبیح‌الله اعظمی‌ساردوئی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درباره پرسش از وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: «باتوجه به نامه مورخ ۹ اسفندماه ۱۴۰۰ گزارش کمیسیون کشاورزی درخصوص سوال ملی محمد صفایی‌دلوئی و تعدادی از نمایندگان مبنی برعلت تخلفات گسترده مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی  در اجرای ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سوال فوق در نشست ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ کمیسیون با حضور ۱۲ عضو کمیسیون، نماینده سوال‌کننده و وزیر مربوطه مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین، نظر به عدم اقناع نماینده سوال‌کنندگان از پاسخ‌های مطرح شده ساداتی‌نژاد، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال را برای اعلام وصول در نخستین جلسه علنی ارسال کرد».

براساس آنچه امروز در مجلس شورای اسلامی گذشت و وزیر جهادکشاورزی از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت، بار دیگر عملکرد ضعیف این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه آن رخ‌نمایی کرد.

عملکرد مفسده‌انگیز سازمان مرکزی تعاون روستایی در تأسیس شرکت آریو تجارت سهیل و اقدام برای واردات نهاده‌های دام و طیور که کار را به سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضاییه کشاند، حذف سهمیه قانونی کود اوره اتحادیه‌های سراسری تعاونی کشاورزی و روستایی و انحصار ۴۳۰ هزار تن از سهمیه سالانه این اتحادیه‌ها در معاونت امور زراعت، برداشت غیرقانونی مبلغ ۸۸۰ میلیون یورو از حساب ارزی سازمان مرکزی تعاون روستایی، انحراف در خرید و توزیع میوه شب عید، ضعف در توزیع ۴ هزار تن کیوی خرید شب عید که به‌تازگی از سردخانه‌ها تخلیه شد و … ازجمله مواردی است که گویای ضعف مدیریت کلان این وزارتخانه و مدیران میانی آن است. وضعیتی که نیازمند پالایش و بررسی متقن داشته و وزیر جهادکشاورزی باید با آسیب‌شناسی مجموعه خود برای انجام چنین اشتباهاتی، با جدیت تمام از بروز دوباره آنها جلوگیری کند.

نماینده گناباد از وزیر جهادکشاورزی چه پرسید؟

نماینده گناباد و بجستان در نشست علنی ۲۱ تیرماه مجلس در تشریح سوال از وزیر جهادکشاورزی، گفت: بنده این سوال را در بهمن ۱۴۰۰ طرح کردم و در اسفندماه در کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهادکشاورزی این مسائل و تخلفات بیان شد اما وی حمایت کرد. حتی در جلسه‌ای هم که در دفتر وزیر داشتیم دوباره حمایت کرد و در سومین جلسه نیز که در خردادماه برگزار شد متاسفانه همچنان از این سیر حمایت کرد.

محمد صفایی‌دلوئی در این‌باره ادامه داد: موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین امسال با سال ۱۴۰۰ که ۲۱۰ میلیون دلار منفی است مقایسه کرده که نشان می‌دهد اگر با این شرایط پیش برویم تا پایان امسال ۲٫۵ میلیارد دلار کارکرد منفی دارد. ضمن اینکه برنامه‌های این وزارتخانه همچون برنامه بازارگاه قرار بود مایحتاج مردم را به در منازل برسانند که شعاری بیش نبود.

صفایی

سود خرید سیب و پرتقال در جیب دلال

صفایی‌دلوئی تصریح کرد: عملکرد وزارت جهادکشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه‌های دولت بین ۳۴۶۲ تا ۲۸۷۵ میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است. سیب درختی را ۵۸ درصد گرانتر و پرتقال تامسون را ۷۳ درصد گرانتر خریده اند و این پول به جیب باغداران نرفته بلکه نصیب دلالان شده است.

وی افزود: واگذاری غیرقانونی امر بازرسی و نظارت به کیفیت میوه خریداری شده به شرکت تازه تاسیس میزان سنجش سیمرغ آریا که فاقد پروانه بازرسی از سوی سازمان ملی استاندارد است یعنی میوه در دی‌ماه خریداری شده و پروانه ایشان در ۲ اسفند ملغی شده که کاملا غیرقانونی است. از سوی دیگر عدم توجه به تکلیف ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و عدم توجه به تعیین تکلیف بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه و تخطی این وزارتخانه از تکلیف بند ر ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر تخلفات صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: ۱۸۰۰ میلیارد، ۱۸ هزار تن از این میوه فاسد شده بعد در ۳ صفحه به آقای جبلی‌نامه زده‌اند که چرا این موضوع از رسانه ملی پخش شده است.

صفائی دلویی خاطرنشان کرد: در بحث زعفران ۲ تن غیرقانونی از انبار خارج می‌شود و به خانه‌ای در خیابان عنصری مشهد برده شده سپس از کشور خارج و فروخته شده است. بعد ایرج ناصری مقدم به رئیس تعاون روستایی نامه می‌زند مبنی بر اینکه خواهشمند است دستور فرمائید باتوجه به اینکه عرضه محصول خارج از روال عرضه در بورس صورت پذیرفته ساز و کار حقوقی توسط معاون مالی و اداری سازمان مرکزی در نظر گرفته شود تا در آینده مشکل حقوقی برای سازمان ایجاد نشود و بخشی از پول نیز به حساب همسر آقای شاه میری و دیگر افرادی رفته که از آنها نام نمی‌برم.

وی افزود: در بحث خرما ترک تشریفات گرفته اند، به سه هزار و ۵۰۰ تومان کمااینکه امروز دامدار کجل خریده کیلویی ۶ هزار تومان بعد به شرکت درنا تامین ماکیان فروختند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وزیر جهادکشاورزی نامه می زند که به بخش تخصصی آن دهد و جالب است محسن قاسمی دوست آقای شاه میری آن را خریداری کرده است اما هزینه سپرد خرید را اتحادیه مرکزی پرداخت می کند یعنی فساد اندر فساد.

موشکی که ساداتی‌نژاد به دام و طیور زد

به گزارش ایکانا، این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تشریح کرد: در بحث مربوط به تخلفات بازارگاه فروش بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی ناموجود از هزار و صد میلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان جمع آوری می شود، ایجاد کوتاژ تقلبی، تبعیض و رانت در بکارگیری شرکتی که اهلیت و اعتبارسنجی نشده است به صورت محرمانه بدون رعایت تشریفات قانونی و سرمایه ثبتی این شرکت یک میلیون تومان بوده بعد قرار بوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده وارد کند، ضمن اینکه چندین مرحله تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی از طریق تنظیم نامه محرمانه رسمی برای تخصیص و پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیون یورو ارز صورت گرفت.

صفائی دلویی گفت: برخلاف ادعای غلط بنابر مستندات موجود مکاتبات زیادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون یورو برای کالای وارد نشده پرداخت شده و واگذاری تعهدات انجام نشده است، یک شرکت خصوصی به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تخلف کرده است، عدم برخورد با برنامه ریزان، عاملان و عامران و تخلف از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت دولت در حوزه های تجاری اینها کوتاژهایی است که به صورت تقلبی نصب شده است.

وی افزود: امروز ساداتی‌نژاد و همکارانش موشکی به دام و طیور کشور زدند که برای سالها جا دارد به جای اول برگردد کما اینکه در این ۱۰ ماه ۳۵ درصد شیر تولیدی ایران کاهش یافته و اگر این روال تداوم یابد نیاز نداریم نهاده وارد کنیم بلکه باید گوشت، پنیر، شیر و تخم مرغ وارد کنیم.

صفائی دلویی تصریح کرد: وقتی رئیس جمهور برای عزل مدیر متخلف وارد می‌شود وزیر جهادکشاورزی با وجود همه این اسناد بازهم از این روند حمایت می کند که جا دارد این روش به اغنای نمایندگان منجر نشود.
 

ساداتی‌نژاد: سازمان تعاون روستایی زیانده است

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به سوال نماینده گناباد و بجستان درباره علت تخلفات گسترده مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: سوال نمایندگان از دستگاه‌های اجرایی در راستای بهبود امور است؛ باید توضیح دهم در شرایط حساس جهانی دولت‌ها برای تامین غذا اقدامات متعددی دارند. از اسفندماه سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشورها برای تامین غذا بوده است.

سیدجواد سادتی‌نژاد ادامه داد: تلاش دولت برای تامین امنیت غذایی با اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز صورت گرفت و برای ایجاد آرامش در حوزه غذا با وجود شرایط سخت در جهان اقداماتی انجام شد.
به گزارش خانه ملت(ایکانا) وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی ازجمله سازمان‌های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است، افزود: نقش حمایت از کشاورز و دامپرور به عهده این سازمان است و به قولی سازمان تجارت و بازرگانی کشور به حساب می‌آید. از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی را دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می‌دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.

وی اضافه کرد: همچنین اگر شرایط برای مصرف‌کننده سخت باشد و شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم این سازمان برای تنظیم بازار و مداخله در آن اقدام می‌کند و به‌طور طبیعی این عملیات دارای هزینه است و سازمان‌هایی که نقش حمایتی و تنظیم‌گری دارند زیانده می‌شوند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه این سازمان در کنار کشاورز قرار دارد، خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد مازاد تولید در بازار بودیم که اگر این مازاد جمع نمی‌شد منجر به حذف تولید و تولیدکننده می‌شدیم، از این‌رو سازمان مرکزی تعاون روستایی نقش زیادی در حمایت از تولید دارد و با شفافیت باید کار خود را ادامه دهیم.

 

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false