×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تولید ۷۵ هزارتن کاغذ بدون برداشت از جنگل

تولید ۷۵ هزارتن کاغذ بدون برداشت از جنگل، مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اعلام اینکه امسال ۷۵ هزار تن کاغذ در کشور تولید شده است، گفت: از سال ۹۶ تا به حال هیچ گونه بهره‌برداری از جنگل برای تولید کاغذ نداشته ایم و کل چوبی که تامین می‌کنیم از گونه‌هایی است که از زراعت چوب و گونه‌های باغی با مجوز تولید شده و بخشی هم وارداتی است.

نیک‌نژاد: مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: امید نیک‌نژاد در گفت و گو با روستانیوز با اشاره به نیاز کشوربه کاغذ اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که مسئولان وزارت ارشاد اعلام کرده‌اند، کشور در شرایط فعلی برای چاپ و انتشار کتب و نشریات به حدود ۲۵۰ هزار تن  کاغذ نیاز دارد.

۹۰ هزارتن ظرفیت تولید کاغذ داریم

نیک‌نژاد: به‌عنوان تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور سعی می‌کنیم ظرفیت خود را به جایی برسانیم که بتوانیم بخشی از نیاز کاغذ کشور را تامین کنیم.
نیک‌نژاد: به‌عنوان تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور سعی می‌کنیم ظرفیت خود را به جایی برسانیم که بتوانیم بخشی از نیاز کاغذ کشور را تامین کنیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید این کارخانه افزود: بالاترین ظرفیت که ظرفیت اسمی کارخانه است، تولید ۹۰هزار تن کاغذ است، طبیعتا اگر بر اساس همین ظرفیت اسمی خودمان هم تولید کنیم، نمی‌توانیم نیاز کشور را برآورده کنیم. بنابراین بخش‌های دیگری باید وارد شوند اما اگر کارخانجات دیگر به چرخه تولید کاغذ بیایند و قادر به تولید باشند، شاید در آینده بتوان به این میزان از تولید رسید.

نیک نژاد در ادامه  با اشاره به اینکه  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خودکفایی در کاغذ را یکی از اولویت‌های این وزارتخانه اعلام کرده است، تصریح کرد: به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور سعی می‌کنیم ظرفیت خود را به جایی برسانیم که بتوانیم بخشی از نیاز کاغذ کشور را تامین کنیم.

وی افزود: امسال  برای تولید ۴۵ هزارتن کاغذ چاپ و تحریر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که۳۰ هزار تن از این مقدار را با آموزش و پرورش برای کتاب‌های درسی قرارداد بسته‌ایم و مابقی برای تنظیم بازار کشور به بازار تزریق می‌شود.

آن طور که نیک نژاد می‌گوید : برنامه‌ریزی صنایع چوب و کاغذ مازندران برای سال آینده تولید ۷۰ هزار تن کاغذ است، این در حالیست که ظرفیت  این کارخانه تولید۹۰ هزار تن کاغذ است.

مشکلات تولید و موانع تولید کاغذ

خط سوم تولید چوپ و کاغذ مازندران
خط سوم تولید چوپ و کاغذ مازندران

اما به گفته نیک‌نژاد، باید زمینه برای رسیدن به این ظرفیت فراهم شود.  اما مشکلات همچنان وجود دارد برای مثال، همین الان ۶۲ روز است که برق ما به نصف کاهش پیدا کرده ویک خط تولید ما خاموش شده‌است.

یک خط دیگر به نام خط تولید کاغذ صنعتی داریم که آن هم تقریبا ۸۴ تا ۸۵ هزارتن ظرفیت تولید دارد که مجبور شدیم به خاطر اولویتی که برای بحث کاغذ آموزش و پرورش داشتیم، فعلا این خط تولید را تعطیل کردیم که زیان‌ ناشی از تعطیلی این خط تولید ۱۸۰ میلیارد تومان است.

مشکلاتی از این دست نمی گذارد که ما به ظرفیت اسمی خود که ۹۰ هزار تن درسال است، برسیم.

وی افزود: با وجود این، تلاش می‌کنیم تولید را در سال آینده به ۷۰ هزارتن برسانیم که اگر به این رقم برسیم تقریبا یک چهارم نیاز کشور را می‌توانیم تامین کنیم. بخش اعظم کاغذ مورد نیاز کتب درسی سال‌هاست که از خارج از کشور تامین ‌شده است.

اواخر سال گذشته قراردادی با شرکت چاپ و نشر بستیم و ۵ هزار تن کاغذ آنها را تامین کردیم که چون کاغذ باکیفیتی بود، امسال رغبت داشتند که این بخش اعظم کاغذ را از ما تامین کنند.

نیک‌نژاد در ادامه تصریح کرد: امسال برنامه‌ای هم برای بخش جلد کتاب‌ها داریم. هم کاغذ کتب و هم جلد کاغذ وارداتی است. اما اگر بتوانیم  نیاز آنها را برآورده کنیم، سالی ۴ هزار تا ۵ هزار تن کاغذ جلد کتب درسی آموزش و پرورش را به راحتی میتوانیم تامین کنیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه  امسال برای نخستین بار پس از انقلاب، آموزش و پرورش ۳۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز خود را از کاغذهای تولیدشد داخل تامین کرده است، گفت:  استفاده از این حجم کاغذ برای چاپ کتب درسی از تولیدات داخل تا به حال سابقه نداشته است. کارخانه تولید کاغذی در کشور نتوانسته این حجم کاغذ تولید کند آن هم در سال‌هایی که اوج برداشت چوب از جنگل بود و طرح تنفس نداشتیم.

نیک نژاد خاطرنشان کرد: ۳ یا ۴ سال بود که کارخانه به ظرفیت لازم نرسیده بود برای مثال  سال ۹۸،  ۳۸ هزار تن تولید داشتیم، سال ۹۹ این رقم به ۶۵ هزار تن رسید و سال ۱۴۰۰ به ۱۱۱ هزار تن تولید کاغذ رسیدیم. امسال برای ۱۲۴ هزار تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

برنامه‌ریزی 124 هزار تنی کاغذ در سال
برنامه‌ریزی ۱۲۴ هزار تنی کاغذ در سال

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false