×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تامین یک سوم کاغذ مورد نیاز کشور تا سال آینده

تامین یک سوم کاغذ مورد نیاز کشور تا سال آینده، مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: در حال حاضر به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ در کشور حمایت‌هایی در حال اتفاق افتادن است و امیدواریم تا سال آینده حدود یک سوم کاغذ مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از تولید و بازار، مهرنوش خانمحمدزاده| دکتر امید نیک‌نژاد با اشاره به سیاست‌های حمایتی ارکان مختلف دولت از مجموعه صنایع چوب وکاغذ مازندران درراستای تولید کاغذ چاپ و تحریرمورد نیاز کشور اظهارکرد: وزیراقتصاد ودارایی، دکترخاندوزی اخیرا در این مجموعه با دید حمایتی حضوریافتند.

در این دیداربه ایشان قول دادیم، میزان تولید کاغذ چاپ و تحریر را تا  سال آینده به ۷۵ هزارتن برسانیم.

مدیرعامل صنایع چوب وکاغذ مازندران افزود : وزیراقتصاد، دغدغه‌ای درباره بحث کاغذ مطبوعات داشتند که من به ایشان عرض کردم که اگر متولی خرید کاغذ مطبوعات مشخص شود، ما این آمادگی را داریم که بخشی از نیاز کشور را در این زمینه برطرف کنیم.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ارتقای تولید کاغذ

وی گفت: وزیر اقتصاد در همین راستا دستور دادند، تا قبل ازهفته دولت یعنی تا ۶ شهریور ۲۰۰  میلیارد تومان تسهیلات مورد نیاز ما برای سرمایه در گردش و نوسازی خط‌ تولید کارخانه واریز شود.

در مجموع در بازدید وزیر از صنایع چوب و کاغذ مازندران ایشان در فرایند تولید کاغذ قرارگرفتند و مباحث خوبی در رابطه با بحث‌های حمایتی مطرح شد.

همچنین با دیدگاه حمایتی وزیر اقتصاد برای تسهیلات بانکی و بعضی از تخفیفات عوارضات گمرکی و مباحثی که در رابطه با مشکلات قبلی بدهی‌های مالیات بر ارزش افزوده  و بدهی‌های مالیاتی داشتیم، دستورات مساعدی صادر شد که امیدواریم این موارد برطرف شوند.

نیک‌نژاد در ادامه تصریح کرد: مطالبه‌ای که نمایندگان مازندران از زبان ما از وزیر اقتصاد به عنوان دبیرکارگروه اقتصادی داشتند، این بود که طرح تنفس جنگل که از سال ۹۶ در حال اجراست و بهره‌برداری به همراه احیاء را متوقف کرده است، در دولت دوباره مورد بحث قرار بگیرد و احیاء شود. سازمان جنگل‌ها باید مطالباتی را که ما در بحث حفاظتی داریم زودتر تعبیه کند تا ما بتوانیم به حق و حقوق خود در این زمینه برسیم.

هر نوع برداشت از جنگل بدون مجوز قاچاق است

مدیرعامل صنایع چوب وکاغذ مازندران با بیان اینکه برداشت از جنگل تحت هر عنوانی اگر مجوز نداشته باشد،  قاچاق چوب است، ادامه داد: طبیعتا ما قوانین سفت و سختی در این زمینه داریم و نهادهای نظارتی هم بر آن نظارت دارند، بنابراین هیچ برداشت غیرقاعده‌ای انجام نمی‌شود، کما اینکه چون طرح‌های جنگل اکنون تعطیل است واجازه برداشت حتی درختان شکسته و افتاده را هم نمی‌دهند، بنابراین به صورت مستقیم خرید چوب داریم که اکثرا از چوب‌هایی است که در سطح استان زراعت شده یا از استان همجوار تامین می‌شود و از چوب‌های  درختان مثمری است که دیگر ثمر ندارند و البته با مجوز، قطع و برداشت می‌شوند .

 بعضی برداشت ها هم از زراعت صنوبراست. در سیل اخیر هم خسارت عظیمی به منابع طبیعی وارد شد که این درختان اگر قابل استفاده باشند، از آنها استفاده می‌کنیم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه بخشی از چوب مورد نیازتولید کاغذ به صورت واردات تهیه می‌شود، تصریح کرد: در کشورهای دیگر این طور نیست که استفاده از چوب مصادف با نابودی جنگل‌ها و منابع طبیعی باشد.

بسیاری از کشورها مثل فنلاند که یک کشور پیشرو در زمینه زیست محیطی هستند و تشکل های زیست محیطی بسیاری در آنجا فعالیت دارند، جزو یکی از کشورهایی است که یکی از پایه‌های چرخش اقتصاد آن بر مبنای استحصال چوب از جنگل است.

در روسیه هم همین طور است. در این کشورها ما به ازای برداشتی که می‌کنند، کاشت و طرح دارند.

زمانی که در اینجا هم برداشت صورت می‌گرفت به این صورت نبود که فقط در جنگل‌ها باشد.

حال شاید نظارت‌ها کافی یا اصولی نبوده و یا نوع کاشت درختان جایگزین به صورت علمی نبوده‌است.

 وی در ادامه  تاکید کرد:  برداشت از جنگل برای استفاده در صنعتی که ارزش افزوده دارد لزوما به معنای آسیب به به اکوسیستم  جنگل نیست به شرط آن  که جایگزین داشته باشد و همزمان با برداشت از جنگل  مدل کشورهای دیگر اجرایی شود. چون بخش اعظمی از اقتصاد آن کشورها بر مبنای بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها پیش‌بینی شده‌است.

اما ما فعلا بهره‌برداری از جنگل نداریم  و بخش زیادی از تولید ما از چوب‌های سلولزی است که در حال تهیه آن هستیم و بخش دیگر از ضایعات کاغذ است.

چون در بخش کارتن‌سازی ضایعات کاغذ معمولا ۵۰ تا ۶۰ درصد کاغذ تولیدشده برای کارتن‌سازی و مقوا ازکاغذهای ضایعاتی است که از آهار تهیه می‌شود و طبیعتا به محیط‌زیست کمک می‌کند، زیرا در فرایند بازیافت قرار می‌گیرد.

کاغذ یک کالای استراتژیک در اقتصاد ایران است

مدیرعامل صنایع چوب وکاغذ مازندران با تاکید بر اینکه کاغذ به هر حال یک کالای استراتژیک است، ادامه داد: خوشبختانه یا متاسفانه فعلا فقط صنایع چوب و کاغذ مازندران قادر به تولید کاغذ چاپ وتحریر و مطبوعات است.

ما هم حجم محدودی داریم و ظرفیت اسمی ما ۹۴ هزارتن تولید کاغذ در سال است در حالیکه  در کشور سالانه به  ۲۴۰ هزار تن  کاغذ چاپ و تحریر نیاز داریم.

وی افزود: بنابراین ما در ظرفیت صددرصدی اسمی خود نمی‌توانیم به این خودکفایی از طریق صنایع چوب و کاغذ مازندران برسیم. صنایع دیگر کاغذسازی در کشور با یک روش جدید از سنگ آهک کاغذ تولید می‌کنند که هنوز در مرحله آزمایشی است.

نیک نژاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ در کشور حمایت‌هایی در حال اتفاق افتادن است و امیدواریم تا سال آینده حدود یک سوم کاغذ مورد نیاز کشور را تامین کنیم و  روزی برسد که کارخانه‌های دیگر هم فعال شوند تا به  خودکفایی در کاغذ برسیم.

می توانیم کاغذ مورد نیاز مطبوعات را تولید کنیم

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران درباره رفع نیاز کاغذ مطبوعات در کشور هم گفت: برای مطبوعات هم با توجه به اینکه دغدغه وزیر اقتصاد هم بود، برنامه‌هایی در نظر داریم.

کاغذ مطبوعات هزینه تمام شده بالایی برای ما دارد و از آن طرف هم فروش محصولی که تولید می‌شود با توجه به مشکلاتی که معمولا مطبوعات ما با آن مواجه هستند و شاید یک متولی یکپارچه ای ندارد، کار سختی است. ما برای تولید نیازمند تهیه مواد اولیه هستیم.

آموزش وپرورش با اهتمامی که برای استفاده از تولید کاغذ داخلی کرد، پیش‌هزینه پرداخت کرد که ما توانستیم مواد اولیه خریداری کنیم، اگر برای کاغذ مطبوعات هم چنین اتفاقی بیفتد و یک متولی مشخص وجود داشته باشد، همانطور که به آموزش و پرورش کمک کردیم و به اذعان خودشان در سال ۱۴۰۲و ۱۴۰۳ ، ۶۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در تولید کتب درسی کشورانجام خواهد شد، برای مطبوعات هم آمادگی کامل داریم با قیمت بسیار کمتر بتوانیم کاغذ تولید کنیم. مطبوعات کشور حدود۱۰ تا ۱۱ هزار تن در سال مصرف کاغذ ندارند و به راحتی در مجموعه ما این نیاز قابل انجام است.

مافیای کاغذ نتوانست در کار ما خللی ایجاد کنند

نیک‌نژاد در ادامه درباره حضور مافیای کاغذ درایران و نقش آن در این بازار گفت: مافیای کاغذ تاکنون نتوانسته در کار ما خللی ایجاد کند.

کاغذ در کشور به اندازه نیاز تولید نمی‌شود پس باید بخشی از کاغذ مورد  نیاز را  وارد کنیم.  همین آموزش و پرورش سال‌ها  برای تولید کتاب هایی که ۹ ماه در سال استفاده می شود از کاغذ خارجی استفاده می‌کرد.

جنس این کاغذ از نوع کاغذهای مرغوبی  نبود که برای کتاب‌های نفیس استفاده می‌شود.

همین کاغذ سال‌هاست در این مجموعه تولید می‌شود و بچه ها بعد از ۹ ماه استفاده آن را دور می‌اندازند، چرا باید در این سال‌ها آموزش و پرورش به سمت استفاده از تولید کاغذ داخلی نرود.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مجموعه تا ۵ سال پیش که بحث بهره‌برداری از جنگل مطرح بود، تولید خوبی داشت.

بنابراین شاید این نگاه در مجموعه‌ای که قصد تولیددارد، عوض شده و به کارشکنی‌ها در این خصوص توجه نمی‌کند.

شاید هم در دستگاه‌های متولی این نگاه عوض شده باشد، در همان آموزش و پرورش  مخالفت‌هایی در این زمینه بود.

اینجا باید از آقای لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی نام ببرم که زمانی که این پیشنهاد مطرح شد، گفتند همین که این مجموعه برای تولید کاغذ جسارت به خرج داده است، به قیمت آن توجه نکنید و قرارداد ببندید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false