×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عرضه ناقص خودرو در بورس سم است

عرضه ناقص خودرو در بورس سم است، یک کارشناس حوزه خودرو گفت: در شرایط فعلی تنها راه حل قانونی، عرضه کامل هر مدل خودرو در بورس کالا است و تاکید می‌کنم عرضه ناقص خودرو در بورس کالا سم است.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: مهرنوش خانمحمدزاده: امیرحسین کاکایی در گفت و گو با تولید و بازار درباره عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: هیچ جای دنیا خودرو را در بورس ارایه نمی‌کنند و هیچ کشوری قیمت‌گذاری دستوری برای خودرو ندارند.

حال ما این وضعیت بوجود آمده را نمی‌توانیم به این شکل ادامه دهیم یعنی از یک طرف قیمت‌گذاری دستوری به هزار و یک دلیل کوتاه نمی‌آید و از طرف دیگر صنعت خودرو در حال نابودی است. در این بین یک عده یک راه حل قانونی ارایه داده‌اند که در راس آن افرادی مثل دکترایزدخواه در مجلس آن را مطرح کرده‌اند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه افزود: من در روزهای اول با این طرح مخالف بودم اما در ۴ سال گذشته در این حوزه در جا می‌زنیم چون با درست کردن قیمت‌گذاری دستوری که موافقت نشده، بنابراین باید راه‌حلی برای آن پیدا کنیم یعنی بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم.

کاکایی با بیان اینکه  خاصیت بورس کالا این است که نزدیک بازار آزاد است ولی شفاف عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تنها راه‌حل قانونی، عرضه کامل هر مدل خودرو در بورس کالا است.

تاکید می کنم عرضه ناقص خودرو در بورس کالا سم است.

اگر قرار است عرضه خودرو در بورس نصفه و نیمه انجام شود، بهتر است، اصلا انجام نشود.

اگر قرار است بورس کالا از این شرایط ما را نجات دهد باید کامل و طبق قوانین بورس اجرا شود و قاعده و قانون آن را باید بپذیریم.

کارشناس بازار و صنعت خودرو در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی اتفاقی که می‌افتد این است که عمده افرادی که حدود ۶ میلیون نفر، هر بار در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند، مصرف کننده واقعی نیستند و بیشتر سرمایه‌گذار هستند.

اکنون یک سرمایه‌گذار و یک خریدار واقعی داریم که باید جای خریدار واقعی نشست و دید، این چقدروضع به نفع خریدار واقعی است؟

کاکایی افزود:  حضور در بورس کالا جلوی رانت‌خواری را می‌گیرد.

چون افرادی که در قرعه‌کشی خودرو برنده می‌شوند، در واقع یک رانت یا لاتاری ملی را برنده شده‌اند، اما عمده آنها افراد مصرف‌کننده نیستند.

مصرف‌کننده واقعی باید خودروی مورد نیاز خود را در بازار کالا از یک شخص خریداری کند و آن شخص هم معلوم نیست که چه کاره است.

چون می‌دانید که در قانون جدید خرید و فروش ممنوع اعلام شده، در حالیکه مردم نیاز دارند و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌کنند. وقتی عرضه خودرو به بورس کالا برود، این کار شفاف می‌شود.

قیمت خودرو با عرضه در بورس پایین می‌آید

این کارشناس خودرو درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت خودرو خاطرنشان کرد: اولا با این کار، قیمت خودرو از قیمت فعلی بازار قطعا پایین‌تر خواهد آمد.

دوما شفاف‌تر است چون از خودروساز خودرو خریداری می‌شود.

سوما بورس کالا یک خاصیت مهم دارد و آن اینکه اگر خودروساز در پرداخت آن تاخیر کند، بسیار محکم و قانونی خسارت آن به مردم پرداخت می‌شود.

به همین خاطر بورس کالا به نوعی به نماینده مردم در این میان تبدیل می‌شود.

وی افزود: لذا حتما بورس کالا در شرایط فعلی باعث ارتقای روابط مشتری و تولیدکننده می‌شود و نظم و نسخ بهتری در حالت رقابتی پیدا می‌کند.

درمجموع اگر این کار درست ادامه پیدا کند، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باعث کاهش قیمت خورد می‌شود و احتمالا باعث بالا رفتن کیفیت خودرو هم می‌شود، چون در این صورت خودروسازان در رقابت مجبور هستند، تولید بهتری داشته باشند.

رونق بازار وابسته به تعیین تکلیف برجام

کاکایی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعی که اکنون با آن مواجه هستیم و رکود شدید و عمیقی به بازار خودرو وارد کرده است، وضعیت چه‌کنم برجامی است.

اکنون ۶ ماه است که می‌گویند برجام به نتیجه خواهد رسید.

بورس تاثیری روی بازار خودرو ندارد، بورس فقط باعث می‌شود که برای مصرف‌کننده مقداری اوضاع راحت‌تر شود ولی لزوما موجب رونق بازار نمی‌شود.

وی افزود: رونق بازار به شدت وابسته به شرایطی است که اکنون اقتصاد ما دارد. تا وقتی این وضعیت حاکم باشد اکثر معاملات بزرگ فعلا کنسل  یعنی رکود کامل است.

جالب است بدانید که این وضعیت نه تنها به نفع مصرف‌کننده نیست بلکه در درازمدت به شدت به ضرر تولید و اقتصاد است. در این وضعیت رکودی، اتفاقی که می‌افتد این است که برنامه‌ریزی‌های تولید با چالش جدی مواجه می‌شود.

وقتی قیمت‌ها آزاد شود دیگر صف خریدار نداریم و خودروسازی هم باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد که با این وضعیت نمی‌توان برنامه‌ریزی داشت ونهایتا اقتصاد صنعتی ما با چالش مواجه می‌شود.

کاکایی در پایان تصریح کرد: لذا این وضعیت چه کنم برجامی که اکنون در آن قرار داریم، بسیار وضعیت بدی است که هر چه زودتر باید از آن رها شویم.

آقای رئیسی قول داده بودند که دیگر برنامه‌ها را به برجام گره نزنند اما در این ۶ ماه هر چه می‌بینیم به برجام گره خورده است و این وضعیت باعث می‌شود که برنامه‌ها به نتیجه نرسد و قیمت‌ها مدام بالاتر رود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false