×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پشت قضیه رانت فولاد مبارکه چه کسانی هستند؟

پشت قضیه رانت فولاد مبارکه چه کسانی هستند؟ عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه باید دید، پشت قضیه اختلاس فولاد مبارکه چه کسانی بوده‌اند؟ گفت: متاسفانه به علت حضور خود بالادستی‌ها یعنی معادنی‌ها تغییر و تحولاتی از طریق وزارتخانه وقت اتفاق افتاد ولی منافع آن به بالادستی‌ها برمی‌گشت.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: مهرنوش خانمحمدزاده| سیدرضا شهرستانی درباره دلایل اختلاس بوجود آمده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان به تولید و بازار گفت: این موضوع به حدود ۴ سال پیش برمی‌گردد.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران
سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

زمانی که وزارت صمت تغییر سیاست داد.

قبل از آن برای تعیین قیمت‌ها در زنجیره فولاد فرمولی وجود داشت که این فرمول ده سال به خوبی کار می‌کرد.

 عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه افزود: از زمان آقای نعمت‌زاده که وزیر صمت شد، کارشناسان با وزارتخانه، انجمن و شرکت‌ها فرمولی ایجاد کردند که قیمت‌های تمام این زنجیره از خود سنگ گرفته، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و نوردی‌ها شامل ورق و میلگرد و غیره را تعیین می‌کرد.

وی افزود: فرمول هم در آن زمان براین اساس انجام شده بود که قیمت هر کالایی با قیمت تمام شده پروسه‌ای که باید از بالادستی به پایین دستی‌اش تبدیل کند و سرمایه‌گذاری اولیه‌ای که نیاز دارد که آن اتفاق بیفتد.

برای مثال هر قیمتی که فولاد خوزستان قیمتش در می‌آمد، چون شرکت معتبری است، بر اساس آن ۶ درصد قیمت سنگ، ۱۳ درصد کنسانتره، ۵/۲۳ درصد گندله و ۵۰ درصد هم آهن اسفنجی قیمت‌گذاری می‌شد و این فرمول به خوبی پیش می‌رفت.

شهرستانی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه این تغییر رویه زمانی که آقای داریوش اسماعیلی از مجلس آمد و معاون وزارت صمت شد، آغاز شد.

ایشان متاسفانه بدعتی را گذاشت که از آنجا به بعد همه این مشکلات پیش آمد.

چه از بابت متضرر شدن سهامداران شرکت‌های فولادی و چه در اختلافی که رانت بین تولید کننده و کارخانه‌ها ایجاد کرد.

اصل این مطلب از این موضوع ناشی می‌شود و به مدیریت فولاد مبارکه برنمی‌گردد. این فقط یک شرکت مبارکه است شما اگر تمام شرکت‌ها را ببینید، حتی در فولاد خوزستان، چنین اتفاقی متاسفانه برای آنها افتاده است.

شهرستانی با بیان اینکه باید دید، پشت این قضیه چه کسی بوده است؟ ادامه داد: متاسفانه به علت حضور خود بالادستی‌ها یعنی معادنی‌ها این تغییر و تحولات از طریق وزارتخانه اتفاق افتاد ولی منابع آن به بالادستی‌ها برمی‌گشت.

لذا اگر بالادستی‌ها را نگاه کنیم، قیمت‌های آهن اسفنجی به شدت بالا آمد و تمام فشار روی بخش ذوب و نورد کشور بود.

یکی از دلایل آن هم این بود چون آنها می خواستند که زنجیره خود را تکمیل کنند و دنبال ذوب و نورد رفتند که کلا این پایین دستی‌ها را نابود کنند و کل زنجیره را دست خود بگیرند. لذا تمام این معضلات به آنجا برمی‌گردد.

این اخطار را دوسال پیش داده بودم

عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: من به عنوان یکی از فعالان این صنعت، این اخطار را دوسال پیش داده بودم و در رسانه‌ها منتشر شد که چنین اتفاقی در حال رخ دادن است که باید جلوی آن را بگیرید.

اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی نبود و اکنون این معضل را بوجود آورده‌است. حال اگر دنبال شرکت‌های دیگر برویم به خصوص در شرکت‌های بالادستی که خیلی بدتر از این موضوع است.

شهرستانی در ادامه افزود: لذا ما برای اینکه حق به حق‌دار برسد و خدایی نکرده ظلمی در حق کسی نشود، احتمال می‌دهیم حدود ۲ درصد این مبالغ شاید به دلیل سوءمدیریتی باشد که در فولاد مبارکه اتفاق افتاده که باید در چهارچوب اساسنامه ارزیابی شود.

اما آن افراد واقعی که پشت این قضیه بودند و باعث شدند که چنین ضربه‌ای به مملکت وسهامداران این صنعت و مصرف کننده نهایی برسد، باید مشخص شوند.

عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تاکید کرد: ما همیشه برای اینکه جلوی همه این مشکلات گرفته شود، دو خواسته مطرح کرده‌ایم؛ اول اینکه کلا بخش خصولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند یعنی وقتی دولت یک سهم داشته باشد متاسفانه چون سهامدار است، انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل با خودش است که کلا کار را خراب می‌کند.

پس کلا یا قانون باید عوض شود یا به بخش خصوصی واگذار شود.

فروش کالای شرکت‌های تولیدی فقط از طریق بورس

وی افزود: نکته دوم برای اینکه هم شفاف‌سازی شود و هم این اختلاس‌ها جمع شود، باید به تمام شرکت‌های تولیدی دیکته کنند که فقط آنها در داخل کشور از طریق بورس باید کالای خود را بفروشند یا اینکه کالای خود را صادر کنند.

لذا آن شرکت می‌تواند کالای خود را صادر کند که چون هزینه‌های صادراتی داریم، باعث می‌شود ۵ الی ۱۰ درصد اختلاف قیمت داخلی ارزان‌تر از قیمت صادراتی باشد.

حال آن شرکت با خود حساب می‌کند اگر این اختلاف بالاتر رفت آن را صادر می‌کند و اگر اختلاف کم شد آن را در داخل عرضه می‌کند. لذا قضیه بردبرد می‌شود و جلوی این رانت‌ها گرفته می‌شود.

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: ما اکنون در دنیا بدنام شده‌ایم و خود عراق و افغانستان برای محصولات فولادی ما تعرفه حدود ۱۰۰ دلاری گذاشته‌اند.

بدتر از آن امارات شکایت بین‌المللی علیه ما در دست دارد.

این اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصدی که وجود داشته به جای اینکه در جیب یک مشت رانت‌خوار و واسطه‌گر برود که آنها هم می‌گویند قانونی است چون ما از طریق بورس خریدیم و فروختیم، این مبلغ بین مصرف‌کننده و تولیدکننده تقسیم می‌شود.

در این صورت این معامله برابر می‌شود و دولت هم در این میان اخذ مالیات خود را انجام می‌دهد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false