دانشگاه نسل سوم بینیاز از دولت و سیاست اما گرهگشای مشکلات، پرفسور داود دومیری گنجی استاد مرجع دانشگاههاروارد استنفورد کلمبیا گفت: برای تحقق اهداف و برنامههای مدون و تحول آموزش عالی با ورود به دانشگاهها نسل سوم محقق میشود.
به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین : پرفسور داود دومیریگنجی دانشمند یکدرصد برتر جهان طی سخنرانی با حضور اساتید و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و نیز ارتباط ویدئویی با پژوهشگران و محققان بینالمللی و ملی در تالار این دانشگاه اظهار داشت: حرکت بسوی دانشگاه نسل سوم یک ضرورت با قید فوریت برای دنیای امروز است چرا که گام نهادن دراین مسیر تولید پول و ثروت کلان و بینیازی مردم از قدرت و دولت سیاست مداران و جنگ است .
داود دومیریگنجی دانشمند برتر جهان در علوم مهندسی در سالهای متوالی بابیان اینکه دانشگاه باید تولید پول و ثروت برای جامعه داشته بشند افزود: تاکنون دانشگاهها دراین زمینه دستاورد ملموسی نداشتهاند .
استاد دانشگاههای برتر اروپا و آمریکا در سخنانی به تاریخچه دانشگاهها و موانع پیشروی بالندگی آن درقرون مختلف اشاره کرد و افزود: دانشگاه نسل اول که در دوره قرون وسطایی شکل گرفته بود و شخصیتهای فکری آن دانشمندانی چون افلاطون ارسطو ارشمیدس، بودند که شاخصه و عملکرد ان دانشگاهها بر مبنای خدمت و احراز رضایت خاطر قدرت حاکم وقت بود بطوریکه در آن زمان دانشگاهها اجازه بیان تضاد فکری و عقاید مختلف نداشتند و صرفا آنچه ازسوی دانشمندان وقت نظیر افلاطون و همتای آنان ارایه میشد قابل یادگیری بوده و غالبا علم در ۴ گروه حقوق، پزشکی، الهیات، و هنر تعریف شده بود.
دومیریگنجی تصریح کرد: اساسا سنگ بنای آن دانشگاه براساس استاد ودانشجو محوربود که مطلوب و مورد درخواست حاکمان وقت بود.
دانشمند یک درصد برتر جهان سپس به دانشگاه نسل دوم و سوم اشاره وتصریح کرد: درقرن۱۴ میلادی ۴۴ دانشگاه در اروپا تاسیس شد که دانشگاهها کارکردهای مختلفی داشته بطوریکه دانشگاه بولونیا صرفا دانشجو ولی دانشگاه پاریس پرفسور تربیت میکرد.
دومیری گنجی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: ویژهگیهای نسل دوم دانشگاه پژوهش، محور و کارکرد آن تبدیل علم به پژوهش و معکوس آن بود و از مزیتهای دیگر آن نیز رشتههای دانشگاهی از یکدیگر منفک و تخصصیتر شدند و این جهش به سویی رفت که در قرن شانزدهم دانشگاهها اجازه نقدپذیری داشتند که ایدههای گوناگون و متضاد هم متجلی و آزادانه بیان میشد و پس از دورهای این دانشگاههای متجلی به آکادمیکهای دینی تبدیل شد که غالبا روسای دانشگاهها ازسوی مقامات مذهبی اروپایی منصوب میشدند ولی دبیران دانشگاهها که افراد علمی و شاخص دانشگاهها بودند بدنه اصلی دانشگاه را هدایت میکردند و قدرتشان از رییس دانشگاه بهمراتب بالاتر بود در این دوره خروجی دانشگاهها در مدار تبدیل علم به فناوری و معکوس آن بوده و موازی آن مدارس و کالجهای نوین دانشگاهی زبانهای خاصی را تدریس میکردند تا اینکه جنگ جهانی اول شکل گرفت و ماحصل جنگها نیز دانشگاهها هم با یکدیگر متخاصم شدند بهطوریکه دانشگاه آلمان دانشجو فرانسوی را اخراج میکرد و دانشگاه انگلیس دانشجو کشور دیگری را اخراج میکرد تا اینکه در سال ۱۹۳۰ در انتخاب روسا دانشگاهها تحولی صورت گرفت بطوریکه روسا دانشگاهها از کسانی انتخاب میشدند که شاخصه مدیریتی و علمی و اخلاقی شان از وزیر و سایر دانشمندان هم دوره بالاتر بود.
دکتر دومیری گنجی بابیان اینکه باید دنیا شتابان بسوی دانشگاه نسل سوم حرکت کند ، خاطر نشان کرد؛ در نسل سوم دانشگاه علم و ثروت در خدمت عموم جامعه است و دانشگاهها از سرتاسر دنیا رقابت و همافزایی دارند شبکههای علمی به صنعت و بازار وصل میشوند و فرد بیکار و جویای کار در دنیای نسل سوم دانشگاه وجود ندارد مردم و دانشگاه به دولت و سیاست و قدرت احتیاج چندانی ندارند، در دنیای نسل سوم دانشگاه دانشگاهها وابسته به دولت نیستند و شبکههایی از دانشگاهها به منزل مردم وصل است و دانشگاهها فرد بیمار و تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده را پیدا میکند و مشکلشان حل میکند.
در پایان این مراسم به پاس نوآوری و گستره علم و هدایت و تربیت بیشترین دانشمندان علوم مهندسی در دو دهه گذشته، لوح تقدیر و سپاس دانشگاه علوم پزشکی به پرفسور داود دومیری گنجی اهدا شد .