تکرار مشکلات زنجیره خودروسازان در نمایشگاه، در ابتدا به عدم تغییر در تنوع سبد محصولات و کیفیت تولیدات نسبت به سال قبل که از سوی مجموعههای خوردوسازی کشور در نمایشگاه در معرض دید قرار داده اند، توجه شود.
به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از اقتصاد خودرو: نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر اینکه بیشتر تولیدکنندگان تغییری در بحث کیفیت و تنوع محصولات نداشتند متاسفانه در برخی موارد افت کیفیت و کاهش تنوع در تولید دیده میشد.
اما این نوع درجا زدنها از سوی مجموعه بزرگ خودروسازی کشور قطعا دلیلهایی دارد که سالهاست صنعتگران، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه بر آن تاکید میکنند.
کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، آن هم زمانی که تحریم، حصار بزرگی به دور صنعت خودروسازی کشور کشیده ، فریاد فعالان زنجیره صنعت خودروسازی را در آورده است.
فعالان و تولید کنندگان حاضر در این نمایشگاه همه بر یک موضوع هم نظر بودند؛ گرانی تولید و نبود نقدینگی !
به گفته این عده، بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه جهت تولید قطعات و لوازم مورد نیاز در کشور تامین میشود و بهانه تحریم خیلی بر این موضوع کار ساز نبوده و نیست.
به اعتقاد این صنعتگران؛ زمانی قیمت مواد اولیه داخلی با افزایش بیش از ۴۰ درصدی مواجه شده چطور باید قیمت تولید در بخشهای مختلف زنحیره خودروسازی را کنترل کرد!
صاحبان برندهای آشنا در مجموعه خوردسازی کشور کمبود نقدینگی را عامل اصلی تاخیر در تحویل قطعات و ملزومات لازم جهت تولید نهایی خودرو میدانند و افت تولیدات به همراه گرانی در تولید را نقطه اصلی آسیبرسانی به صنعت بزرگ خودروسازی در کشور و در نهایت زیان برای زنجیره بزرگ خودروسازی میدانند.
در کل برگزاری نمایشگاه خودرو، آن هم برای دومین صنعت کشور ،جای حرف دارد، چرا که نمایش و ظاهر سازی بدون نتیجه مطلوب برای صنعت می تواند تبعات سنگینی را بههمراه داشته باشد.