×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بورس یا بانک کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

بورس یا بانک کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ بورس و بانک را می‌توان دو رقیب برای سپرده مالی و کسب سود دانست، این در حالی بوده که در برهه‌های مختلف سهم هر یک از این دو در ارائه سود تفاوت داشته و به این ترتیب گاها موجب می‌شود تا افراد در تصمیم گیری‌ها دچار تردید شوند.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از سرویس پول و سرمایه اقتصاد ۱۰۰– الهام صادقی: وجود بازارهای موازی در زمینه سرمایه‌گذاری موضوعی بوده که وجود آن به طور قطع می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی بستری برای رشد اقتصاد کشور و در کنار آن سودآوری بهینه برای سرمایه‌گذارانش شود، این در حالی بوده که تجمع سرمایه در یک بخش به یکباره موجب رکود در بخش‌های دیگر و به طبع آن فرار رسیدن زود هنگام افت سودآوری برای سرمایه‌گذارانش خواهد شد.

تجربه‌ای در دو تا سه سال اخیر بورس با آن مواجه شد.

از سوی دیگر می‌توان به بحث بانک‌ها و نرخ بهره شان به عنوان رقیبی برای بورس و دیگر بخش‌های در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد که گاها و در برهه‌های زمانی مشخص شاهد استفبال صاحبان سپرده‌گذاران از آنها بوده‌ایم.

ایده تغییر جهت منابع از سیستم بانکی به بورس

اکنون اما برخی از افراد از جمله جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس براین باور هستند که تغییر جهت منابع از سیستم بانکی به بورس ضرورت دارد.

به عبارتی وی بر این باور است که باید بخشی از منابعی که به سمت سیستم بانکی می‌رود، به سمت بورس سوق داده شود.

کلیک کن و برای مهاجرت تحصیلی آماده شو!!

از بزرگی سینه‌هات رنج می‌بری؟ این عمل جراحی رو بهت پیشنهاد می‌دیم

بدون نیاز به درس خوندن و آزمون دادن مهاجرت کن!!

فرم ثبت نام کاشت مو از طریق سلول‌های بنیادی

پیشنهادی که البته به طور قطع به سرنوشت نمادها در بورس و روند رشد یا ریزش آنها بستگی دارد.

ضمن اینکه باید به یاد داشت که در سرمایه‌گذاری در بورس از آنجا که بین ریسک و بازدهی رابطه مستقیمی وجود دارد، می‌توان از روش‌های پرریسک، انتظار کسب سود زیادتری نسبت به روش‌های کم‌ریسک داشت.

با این وجود پیش از ورود به هر بازار مالی، ابتدا علم فعالیت در آن بازار و نحوه کسب سود از آن را فرا بگیرید.

آنچه که همه افراد از آن بهره مند نیستند.

نقدشوندگی یک شاخص مهم

این در حالی بوده که نباید از یاد برد که از نظر نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در بانک یا بورس با یکدیگر یکسان نبوده زیرا که  بازار سهام به شما این امکان را می‌دهد که سهام خود را در هر زمان که صلاح می‌دانید، بفروشید.

اما در خصوص سپرده بلندمدت بانکی، نقدشوندگی پایین بوده و در صورت خارج کردن پول از حساب پیش از سررسید، بخشی از سود خود را از دست خواهی داد.

با وجود همه این‌ها اما همانطور که قادری بیان کرده است هم کارهای کوتاه مدت و هم اقدامات بلند مدت را در بورس مدنظر قرار داد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این راستا تاکید کرده است که تلاشمان در راستای بهبود بازار سرمایه باید براین اساس باشد که هم بسته‌های حمایتی از این بازار را به کار بگیریم و هم تغییرات جدی و اساسی تری را در این بازار اعمال کنیم.

واقعیت این است که حمایت از بخش‌های تولیدی کشور به خوبی می‌تواند به بورس کمک کند.

دلالان و واسطه‌ها هم می‌توانند نقش آفرین باشند

از سوی دیگر مساله هم این بوده که باید از مسائل دیگری نیز در این خصوص بهره برد که البته این امر نیاز به نظرات کارشناسی و دقیق دارد اما به طور نمونه قادری بر این اعتقاد است که برخورد با بخش‌هایی که به دلالی و واسطه‌گری در بازار مشغول هستند به خوبی می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.

علاوه براین ما هر چقدر بتوانیم راه را برای فعالیت‌های تولیدی باز کنیم و راه را بر فعالیت‌های دلالی ببندیم و مالیات‌ها را در این بخش‌ها ارتقا دهیم، به بهبود بازار سرمایه کمک کرده‌ایم.

البته در قالب مقایسه‌های یکه پیش‌تر اشاره شد این را هم باید عنوان کرد که بورس ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد زیرا که سودآوری در آن به عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی و … گره خورده است.

با این وجود ولی باید به یاد داشت که برای سرمایه‌گذاری در بانک یا بورس نیازی به سرمایه کلان ندارید و با سرمایه‌های اندک خود نیز می‌توانید در این دو عرصه فعالیت کنید. شما می‌توانید تنها با سرمایه ۵۰۰ هزار تومان، فعالیت خود را در بورس آغاز کنید، این کار را با گذشت زمان ادامه داده و اندازه سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهید.

اصلاحات قانونی در بازار سرمایه یک راهکار

در کنار همه این موارد اما موضوع دیگر این بوده که باید تغییرات ساختاری در بورس اعمال شود و مد نظر قرار گیرد. در این زمینه نیز باید به طور حتم موانعی که در بورس وجود دارد بررسی و برطرف شود زیرا که باعث می‌شود که شفافیت‌ها زیر سئوال برود.

براین اساس شاید نیاز است اصلاحات قانونی در بازار سرمایه صورت گیرد تا به واسطه این اصلاحات قانونی مشکلات را از سوی بهارستان نیشینان برطرف شود. 

به عنوان مثال نیاز است در دامنه نوسان قیمت‌ها اصلاحات قانونی صورت گیرد و همچنین باید در بستر سازی در زمینه سرمایه‌های خارجی در بورس اصلاحات  انجام شود.

موضوعی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم به آن اشاره کرده است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false