×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
در ترکیه از هر ۴ گردشگر یک نفر خرید طلا و جواهرات دارد

در ترکیه از هر ۴ گردشگر یک نفر خرید طلا و جواهرات دارد، اگر مردم به خرید سکه و طلا و ارز روی آورده‌اند برای ایمن‌سازی سرمایه خود در قبال افت ارزش ریال و تورم لجام گسیخته است .

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه: در ترکیه ورود ارز (دلار) وارد جریان ارزی بازار می‌شود، در حالیکه در ایران ارز پیوسته در حال خروج است.

سیاست دولت بر اخذ مالیات بر درآمد حاصل از کار که به صورت سپرده بالاخص در طبقه بازنشستگان و معمرین و اخذ مالیات از درآمد حاصله از سرمایه گذاری (که یکبار صاحبان سرمایه در کارخانجات و مراکز تولید به صورت مالیات بر درآمد شرکت‌ها و واحد دریافت شده است) عامل برداشت و خروج پول  از سپرده‌ها شده است و عامل  تحرک در سپرده‌های ریالی در بانک‌ها گردیده که این استراتژی خود عامل خروج سپرده از بانک‌ها و تبدیل آن به دلار و طلا شده است و مردم خرید طلا را ایمن تر یافته‌اند و از سوی دیگر تورم لجام گسیخته که هر روز ارزش ریال را پایین می‌آورد که هر روز قیمت ارز گرانتر می‌شود عامل دیگری در برداشت از حساب‌های سپرده است .

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه
دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

اگر در ترکیه ارز یا طلا گرانتر می‌شود به این علت است که از هر چهار گردشگر که به ترکیه می‌آید یک نفر جواهرات می‌خرد که ۴۰ درصد از آن جواهرات طلا است که به صورت تجارت چمدانی از ترکیه خارج میشود و اگر ۳۰ تا ۴۰ میلیون گردشگر را که وارد ترکیه می‌شوند در نظر بگیریم ۱۰ میلیون نفر آن خرید طلا و جواهرات می‌کنند و این امر بعلت تقاضای زیاد در قیمت طلا تاثیر دارد و از سوی دیگر هر گردشگر به طور میانگین ۱۵۰۰ تا۲۰۰۰ دلار ارز وارد می‌کند که در ضریب تعداد گردشگر قسمتی از نیاز بازار را در تثبیت قیمت دلار تامین می‌کند گرچه ترکیه مجبور است بدهی خارجی خود را به دلار بپردازد.

گفته می‌شود ۶۰ تن طلا در سال توسط گردشگران خریداری می‌شود و به طور کلی مردم ترکیه طلا را یک امنیت و پشتوانه خانواده می‌دانند ولی باز هم با همه طلایی که در خانوارهای ترکیه است قیمت طلا اعم از تولیدی کار شده و مسکوک تقریبا تابع قیمت‌های جهانی است و نوسان زیادی ندارد .

بر حسب مطالعاتی که انجام شده و بنا به نوشته اکبای با اینکه ۱۲۰ تن طلا وارد اقتصاد ترکیه شده است ولی صدها تن به صورت مسکوک، زیورآلات طلا، شمش در زیر بالش‌ها در شهرها و روستای مناطق مختلف آناطولی است.

سیاست دولت در ایران نباید آنچنان باشد و اجرا گردد که مردم دارایی خود را به طلا تبدیل کنند و تضمین امنیت سرمایه‌هایشان زیر بالش‌ها و داخل آنها بدانند.

اگر مردم روبه خرید طلا و سکه کرده‌اند برای ایمن‌سازی خود در قبال افت شدید قیمت ریال و تورم لجام گسیخته است.

به طور کلی در ایران که از دیرزمان مسکوکش طلا و نقره بود و به طور اعم در حوزه قفقاز و آناطولی طلا پیوسته جایگزین مطمئن برای پول و اسکناس بوده حتی طلا بیشتر از ارز مورد توجه طبقات مختلف اجتماعی ایران بوده است چون :

۱- قیمت  طلا به ارز خارجی قابل احتساب است

 ۲- دوم اینکه کاغذ نیست پاره نمی‌شود

۳- نمی‌سوزد

 و- افزایش تورم قیمت  آن را کاهش نمیدهد .

اگر مردم به خرید سکه و طلا و ارز روی آورده‌اند برای ایمن‌سازی سرمایه خود در قبال افت ارزش ریال و تورم لجام گسیخته است .

در ترکیه از هر ۴ گردشگر یک نفر خرید طلا و جواهرات می‌کند.

در ترکیه ورود ارز (دلار) وارد جریان ارزی بازار می‌شود، در حالیکه در ایران ارز پیوسته در حال خروج است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false