×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تکانه‌های اقتصادی؛ آفت ماندگار

تکانه‌های اقتصادی؛ آفت ماندگار، بسیاری تصور می‌کنند شوک‌های اقتصادی؛ در بازه‌های زمانی مشخصی به تناسب شرایط سیاسی، ترمیم یافته، بازار تولید و توزیع به مسیر اولیه خود باز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: سید مهدی محمدی، دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار، تکانه اقتصادی؛ بنا به دلایل نادیده گرفتن تبعات برخی تصمیم گیری‌های شتاب آلود، بروز و ظهور می‌یابد.

تغییر در بهای حامل‌های انرژی، نوسانات نرخ ارز پایه، شیفتینگ اقتصادی بر مبنای شرایط بحرانی مانند تحریم‌های گسترده اقتصادی، تحت فشار قرار گرفتن معاملات در بورس اوراق بهادار به دلیل تغییر قیمت‌های عرضه در سطح منطقه و جهان، هریک بسته به شرایط، اقتصاد یک مملکت را شدیدا متزلزل و مجبور به اتخاذ روندهای نامتوازن می‌کند.

جراحی اقتصادی کشور؛ پیش از آن که جریان مافیای خودرو، خرید و فروش مواد پتروپالایشگاهی یا جریان خصوصی سازی شرکت‌های مهم و بزرگ دولتی و به تعبیر اقتصادی، آزادسازی آن‌ها در یک فرایند طبیعی، صورت نپذیرفته و هنوز رانت خواری، ویژه خواری و فساد بروکراتیک، در رگ و پی این اقتصاد ضعیف، جریان دارد، اگر کاری عبث نباشد، باهزینه‌های سنگین برای مردمی مواجه خواهد شد که در بدر به دنبال تامین معاش روزمره ی خود، می‌گردند.

از سویی به دلیل اتصال زنجیره‌ای اقتصاد کنش‌گران بین‌المللی به یکدیگر و ساز و کار سامان دهی شده ی تبادلات اقتصادی و جابجایی پول در سازمان‌های هم گرا مانند بانک جهانی یا سیستم سویفت، اقتصادهای نو بنیان و درحال توسعه مانند اقتصاد ایران با لرزش‌های شدیدی مواجه خواهد شد که بالارفتن غیر قابل کنترل تورم و گستردگی حجم نقدینگی، از آثار و تبعات آن است.

به نظر می‌رسد عضویت در بریکس، پیمان شانگهای و یا اقدام در جهت راه‌اندازی اقتصاد تهاتری و انجام معاملات با غیر از ارز پایه بین‌‌المللی، مانند روبل و ریال و یُوان؛ بیش و پیش از آن که به سود اقتصاد ماباشد، در چم و خم سازوکارهای منطقه‌ای، گُم و کم اثر و نهایتا به تزلزل و بی اعتمادی خواهد گرایید.

چاره کار اتکای عملی به توان داخلی؛ همزمان با تلاش برای ایجاد تعاملات جدید برپایه اعتماد متقابل با  بخش خصوصی و صنعتگران کشور ؛ به ویژه اقتصادهای نوپایی دانش بنیان و فولادگران کشور مانند اتحادیه آهن و فولاد و شرکت‌های خصوصی و دولتی در مسیر رعایت بالانس اقتصادی و توازن در صادرات  است.

در داخل؛ باید اراده ای قوی و استوار و تضمینی محکم و اجرایی برای تقابل سیستماتیک با فساد و رانت گسترده اقتصادی و مافیای پشت پرده تولیدات به ظاهر صنعتی، اما در واقع واسطه‌ای و صوری وجود داشته باشد تابتواند با تحولات جهانی، گام به گام پیش برود.

در به کارگیری تفکر نظری رسانه در اقتصاد، نقش رسانه در تعاملات بین بازیگران اقتصادی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

رسانه‌ها خودشان به عنوان بستر برخورد تولیدات و تقاضا در بازارهای غیرشخصی عمل می‌کنند.

از حروف الفبای خط میخی بابلی‌ها تا بیت‌های اینترنت، رسانه‌ها قابلیت بستن قرارداد و تجارت غیرشخصی را داشته‌اند.

از این رو رسانه همیشه بخش مهم، اما بدیهی اقتصادی مدرن بوده است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false