×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
راه‌اندازی سامانه مبادله ارزی به پشتوانه صنعت پتروشیمی

راه‌اندازی سامانه مبادله ارزی به پشتوانه صنعت پتروشیمی، وزیر نفت به همراه معاونانش در نشستی مشترک با رئیس کل دیوان محاسبات کشور و دیگر مدیران این نهاد نظارتی، بیان داشت: بانک مرکزی به‌تازگی به پشتوانه صنعت پتروشیمی سامانه مبادله ارزی خود را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی ظهر روز پنجشنبه (چهارم اسفندماه) در نشستی مشترک با رئیس و مدیران دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: طی ۳۳ سال خدمت در صنعت نفت و دیگر بخش‌های دولتی می‌توانم بگویم بی‌شک با شرایطی به‌سختی شرایط کنونی به لحاظ تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو نبوده‌ایم.

شرایط امروز وزارت نفت حتی از زمان اعمال تحریم‌های به قول ترامپ ملعون «فلج‌کننده» سال ۹۷ نیز سخت‌تر است، از این رو همکاران من در وزارت نفت در همه بخش‌ها با تأمین ارز و انرژی در خط مقدم جنگ به تمام‌عیار اقتصادی قرار دارند.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در آغاز به‌کار دولت سیزدهم به‌واسطه تحریم‌ها فروش نفت ایران در سطحی پایین قرار داشت و در بعضی ماه‌های پس از سال ۹۷ به رقمی ناچیز رسیده بود، تصریح کرد: همکاران من با توکل به خدا و کار جهادی با بازاریابی و دور زدن تحریم‌ها، امروز فروش نفت را به بالاترین رقم نسبت به سال ۹۷ رسانده‌اند.

اوجی با اشاره به وصول مطالبات ارز حاصل از صادرات نفت و گاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی خوشبختانه وزارت نفت به همه تعهدهای تأمین ارزی خود عمل کرده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها، امسال نیز با روند کنونی فروش نفت به همه تعهدهای ارزی خود عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به وجود ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم بیان کرد: با دیپلماسی فعال همکارانم و بازاریابی‌های انجام‌شده در سراسر دنیا، امروز این مقدار به سطحی پایین‌تر از رقم پیشین رسیده، در همین حال تولید میعانات گازی کشور به‌واسطه تولید حداکثری گاز از پارس جنوبی درمجموع به روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بشکه رسیده است.

اوجی افزود: در ۱۶ ماه اخیر با اعمال ابتکارهایی، بیش از ۲۰ میلیون لیتر به ظرفیت پالایش نفت کشور و روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب به تولید پالایشگاه‌های گازی کشور افزوده شده است. امسال در اوج مصرف بدون آنکه حتی یک ساعت چرخ تولید در پالایشگاه‌های گازی کشور متوقف شود، روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز شیرین داشته‌ایم.

مهم‌ترین فاز پارس جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است
مهم‌ترین فاز پارس جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است

وزیر نفت با تأکید بر اینکه مهم‌ترین فاز پارس جنوبی طرح توسعه فاز ۱۱ این میدان گازی مشترک است که طی ۲۰ سال اخیر تنها روی کاغذ برای آن تصمیم‌گیری شد، ادامه داد: بلافاصله پس از آغاز به‌کار در دولت سیزدهم با پذیرش ریسک کاری پیچیده و انجام‌نشده، اقدام‌های لازم برای جابه‌جایی سکوی C ۱۲ به موقعیت B ۱۱ انجام شد، پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال آینده این فاز به بهره‌برداری برسد.

اوجی اظهار کرد: هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری آخرین پالایشگاه پارس‌جنوبی (پالایشگاه فاز ۱۴ با ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز) به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد، هم‌اکنون با توجه به وجود ظرفیت خالی در پالایشگاه‌های گازی کشور برنامه دیگری برای ساخت پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نداریم.

وی گفت: در مجموع از نظر وصول مطالبات نفت و گاز در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

اوجی گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه در بخش گاز ۸۰ میلیارد دلار و در بخش نفت ۸۹ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز داریم، هم‌اکنون برای جذب این سرمایه‌ها منتظر برجام نمانده‌ایم و تلاش کرده‌ایم از منابع داخلی استفاده کنیم، در این زمینه پروژه‌های پتروپالایشی سردار سلیمانی و مکران مروارید خلیج‌فارس به ظرفیت پالایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه و توسعه میدان نفتی آزادگان را با همکاری هلدینگ‌ها و بانک‌های بزرگ کشور پیش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی ظرفیت پالایشی کشور در پالایشگاه‌های کنونی و پالایشگاه‌های نو بیش از ۱.۵ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، افزود: هم‌زمان هشت طرح کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های موجود در حال اجراست، همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ پالایشگاه مهر خلیج فارس به بهره‌برداری برسد، همچنین طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان مراحل نهایی خود را می‌گذرانند و آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز پتروشیمی در ۱۱ ماه اخیر به سامانه نیما

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است، افزود: این صنعت سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار به سامانه نیما تزریق کرد و سال جاری نیز تا به امروز ۱۴ میلیارد دلار دیگر به این سامانه تزریق کرده است، البته به پشتوانه صنعت پتروشیمی بانک مرکزی به تازگی سامانه مبادله ارزی خود را راه‌اندازی کرده است.

اوجی اظهار کرد: ۱۳ پارک پتروشیمیایی در کشور در آینده در چهار استان با هدف جلوگیری از خام‌فروشی ساخته خواهد شد؛ این پارک‌ها اقلام کلیدی و مورد نیاز وارداتی پتروشیمی به کشور را تولید خواهند کرد.

وزیر نفت در پایان به تخصیص بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومانی وزارت نفت در زمینه اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی در قالب سفرهای استانی در مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده در دولت، وزارت نفت به‌موقع پرداخت‌های خود در این زمینه را انجام داده است.

جواد اوجی همچنین در حاشیه نشست مشترک مدیران ارشد وزارت نفت و دیوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز معاونان و مدیران هر دو دستگاه اجرایی و نظارتی نشستی بسیار سازنده داشتند، اظهار کرد: دیدگاه‌های مدیران این دستگاه نظارتی در این نشست به خوبی مطرح و امیدواریم در قالب کارگروه‌های مشترک مسائل آینده پیگیری شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در هر یک از شرکت‌های اصلی وزارت نفت با حضور نمایندگان و مدیران دیوان محاسبات کشور کارگروه‌هایی جداگانه تشکیل خواهد شد؛ تصریح کرد: نشست‌های مشترک در هفته‌های آینده با هدف رفع موانع و مشکلات موجود در پروژه‌های جاری صنعت نفت تشکیل خواهد شد و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق خدمتگذاری به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بدهد.

دستغیب: قانون گرایی وانضباط مالی در گرو همراهی با دیوان محاسبات

احمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات نیز در نشست مشترک با جواد اوجی، وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت با بیان اینکه هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف با دیوان محاسبات کشور، افزون بر تحقق شفافیت بیشتر، انضباط مالی را نیز به‌دنبال خواهد داشت، گفت: تلاش بنده و همکارانم در این دستگاه نظارتی، بر کاهش تعداد پرونده‌ها و محاکم متمرکز است؛ از این رو کار ویژه دیوان محاسبات، تمرکز بر اقدام‌های پیشگیرانه‌ای است که به‌وسیله آن، از مدیران کشور صیانت شود.

وی با بیان اینکه قانون‌گرایی، شفافیت و انضباط مالی در گرو هماهنگی و همراهی مدیران جهادی با دیوان محاسبات است، افزود: در روند گزارش‌دهی‌ها، ابتدا باید مشخص شود که ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی تا چه مقدار است و سپس عملکرد آن مجموعه بررسی شود، زیرا تا زمانی که معیار مشخصی برای سنجش بهره‌وری وجود نداشته باشد، قضاوت صحیح و منصفانه در این باره امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس کل دیوان محاسبات اظهار کرد: شفافیت در سه حوزه «تولید»، «فروش» و «صادرات» و مشخص شدن سهم بخش خصوصی واقعی و توجه ویژه به موضوع حسابرسی قیمت تمام شده در صنعت نفت و گاز، از مهمترین مواردی است که دیوان محاسبات به‌دقت آنها را دنبال می‌کند.

دستغیب با یادآوری اقدام‌های مطلوب وزارت نفت در عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حیطه میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه، تأکید کرد: همه تلاش خود را به‌کار خواهیم بست تا خدمت‌رسانی در وزارت نفت، مطلوب‌تر از گذشته انجام شود.

گفتنی است، در این نشست همچنین معاونان دیوان محاسبات کشور و وزارت نفت ضمن گفت‌وگو درباره مسائل مختلف بر تشکیل کارگروه ویژه بین دو دستگاه برای بررسی راهکارها به‌منظور بهبود فرآیند نظارت اثربخش تأکید کردند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false