×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
انسداد ۵۰ هزار میلیارد تومانی طرح فروش خودرو

انسداد ۵۰ هزار میلیارد تومانی طرح فروش خودرو؛ متقاضیان ثبت‌نام خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی باید مبلغ یکصد میلیون تومان در بانک منتخب خود مسدود کنند.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین، طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با فروش گسترده خودروهای ایران خودرو و سایپا و مشارکت بالغ‌بر ۱۳ بانک آغاز می‌شود و متقاضیان باید پس از گشایش حساب وکالتی در هر یک از این بانک‌ها، مبلغ یکصد میلیون تومان در حساب خود تا پایان فروردین‌ماه مسدود کنند.

قرار است در این طرح تعداد ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو از سوی ایران‌خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به‌جز گروه بهمن بدون قرعه‌کشی و در سامانه عرضه شود که لازمه آن مسدود کردن مبلغ اعلام شده است که این انسداد تا قبل از روشن شدن وضعیت تخصیص است و پس از اعلام وضعیت هنوز مشخص نیست که زمان تحویل چند ماه طول خواهد کشید ولی نکته مهم این است که بانک‌ها و خوردوسازان در شب عید ۱۴۰۲ مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند که رقم آن قابل توجه است.

چنانچه عدد ۵۰۰ هزار خودروی اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت صمت را مبنا قرار دهیم، رقم مسدودی متقاضیان ثبت‌نام کننده به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و در صورتیکه عدد پذیرش ثبت‌نام‌کنندگان به چهار برابر ظرفیت خودروی اعلام شده افزایش پیدا کند، رقم مسدودی در بانک‌های منتخب به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که جمع‌آوری چنین نقدینگی آن هم در روزهای پایانی سال برای خودروسازان و بانک‌ها، فرصت مغتنمی خواهد بود تا آنها از این موجود برای جبران زیان‌های انباشته خود بهره گیرند و اینان نیز به تقویت بیش از پیش سپرده‌های خود اقدام کنند که در نظام بانکی کشور برایشان مهم و ویژه است. 
و جزئیات خرید خودرو از این سامانه را توضیح داد.

بنابراین گزارش، سخنگوی وزارت صمت با اشاره به آغاز طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی از شنبه ۲۰ اسفندماه گفت: در گام  اول متقاضیان خرید خودروی داخلی از روز شنبه ۲۰ اسفند تا سه‌شنبه ۲۳ اسفند فرصت دارند حساب شخصی وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد و مبلغ یکصد میلیون تومان در آن مسدود کنند. همچنین متقاضیان نباید پلاک فعال بنام خود داشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو نخریده باشند.

امید قالیباف با اشاره به اینکه در طرح یکپارچه عرضه خودرو قرعه‌کشی حذف شده، افزود: پس از بررسی حساب‌های وکالتی متقاضیان، مرحله دوم از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه اجرا می‌شود که در این مرحله متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.esalecar.ir نسبت به ثبت‌نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

مشاور وزیر صمت ادامه داد: بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، اول اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود و دوم باتوجه به برنامه تولید نسبت به زمان‌بندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود که این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و در این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب خریدار باقی بماند.

قالیباف تصریح کرد: پس از این مرحله چنانچه زمان تحویل خودروی شخص بیشتر از سه ماه باشد می‌تواند نسبت به رفع انسداد (با حفظ نوبت) اقدام کند و سپس براساس فراخوان خودروساز منطبق با فهرست انتظار هر محصول درباره قطعی کردن ثبت‌نام اقدام کند.

به‌گفته سخنگوی وزارت صمت اسامی بانک‌هایی که امکان ایجاد حساب وکالتی دارند تا این لحظه عبارت از رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت است. اما این فهرست در حال تکمیل است و فهرست نهایی روز شنبه در سامانه بیان شده اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت مرحله پایانی آخر طرح یکپارچه عرضه خودرو را تکمیل یا واریز وجه و دریافت خودرو برشمرد و خاطرنشان کرد: خریداران خودرو توجه داشته باشند قیمت روز خودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود و کسانی که فقط با هدف کسب درآمد قصد ثبت نام دارند باید خطر بالای این کار را در نظر بگیرند.

قالیباف هدف از این طرح را عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی باتوجه به افزایش بیش از ۳۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری و تثبیت جریان تولید و  برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: این طرح براساس الگوبرداری از نحوه فروش بسیاری از خودروسازان جهانی و به‌منظور شفاف‌سازی عرضه خودروسازان انجام می‌شود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false