×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
راه‌اندازی دو سامانه مهم برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور

راه‌اندازی دو سامانه مهم برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور، رئیس مرکز اطلاعات مالی گفت: برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و مبارزه با فساد اقتصادی لازم است دو سامانه مهم و تاثیرگذار با قدرت و حمایت همه جانبه حاکمیت در کشور اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین: هادی خانی در حاشیه همایش مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: در بحث مبارزه با فساد، چندین و چند سال است که حاکمیت دنبال این موضوع بوده و اکنون هم هست که باید با فساد اقتصادی آنهم با رویکرد پیشینی مبارزه نماییم.

اما واقعیت این است که فساد و مشتقات فساد از جمله پولشویی و فرار مالیاتی و سایر تقلب‌ها و تخلف‌های مربوط، به صورت شبکه‌ای صورت می‌پذیرد و مبارزه با این پدیده شوم بدون شبکه‌سازی در سطح دستگاه‌های متولی و اشخاص ذیربط و ذینفع امکان پذیر نمی‌باشد.

به کرات و با تجربه دیده‌ایم که هر شخصی در یک پرونده فساد شناسایی می‌شود، با یک گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در ارتباط بوده و این موضوع که مفسدین هماهنگ و شبکه‌ای عمل می‌کنند بر کسی پوشیده نیست و آنطرف و با وجود زیرساخت‌های متعدد قانونی، سیستمی و اطلاعاتی، صرفا به دلیل عدم هماهنگی و هم‌افزایی و هم‌گرایی ظرفیت‌های موجود، هزینه‌های بیشتر از حد معمول را در مبارزه با فساد پرداخت می‌کنیم که نتیجه آن نارضیاتی و بی‌اعتمادی عمومی است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی در ادامه با بیان اینکه در چنین شرایطی مبارزه با فساد قطعا باید چهارچوب سیستماتیک و هماهنگ داشته باشد، اظهار کرد: با کارهای فردی و جزیره‌ای قطعا نمی‌توان با فساد مبارزه کرد.

همه در نهایت خسته و مستهلک می‌شوند و آنچه که انتظار داشته‌ایم نیز محقق نمی‌گردد .

دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کرد: برای حل این مشکل روی ۲ یا ۳ محور باید متمرکز شد، اولا دو سامانه مهم در قوانین موجود کشور داریم که این سامانه‌ها باید سریع در کشور و با قدرت و حمایت همه جانبه حاکمیت اجرایی و عملیاتی شوند.

یکی سامانه مودیان و پلتفرم پایانه فروشگاهی و دیگری سامانه هوشمند تحلیل و تقاطع گیری اطلاعات است سامانه مودیان و تکالیف متعدد مرتبط با این سامانه در قانون پایانه فروشگاهی و قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده این قابلیت را ایجاد خواهد کرد که تمامی اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی خرد و کلان کشور از جمله خریدها، فروش‌ها و معاملات در یک چهارچوب مشخص جمع‌آوری و وارد سازمان مالیاتی شوند.

البته این اطلاعات برای سازمان مالیاتی کاربرد مبارزه با فرار و مبارزه با کتمان در اعلام درآمد را دارد.

اما برای حاکمیت دسترسی به اطلاعات ریز اقتصادی کشور برای طراحی و تحلیل‌های دقیق اطلاعاتی را به همراه خواهد داشت.

سامانه دوم که به نحوی مکمل سامانه مودیان می‌باشد، سیستم هوشمند تحلیل اطلاعات اقتصادی با رویکرد تقاطع‌گیری و با هدف رصد جریانات مالی به خصوص جریانات مالی افراد پر ریسک می‌باشد که برابر قانون و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، مقرر است در مرکز اطلاعات مالی راه‌اندازی و عملیاتی شود.

خانی افزود: خوشبختانه در کشور زیرساخت‌های اجرای هر دو سامانه فوق‌الذکر را داریم، لیکن تحقق این مهم به عنوان آرزوی چند ساله نظام نیازمند عزم جدی نهادهای مرتبط و البته مستلزم یک تقسیم کار دقیق ملی است

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز اطلاعات مالی تولید بانک‌های اطلاعاتی بسیار مهم نظیر بانک شگردها و رفتارهای مستعد فساد اقتصادی، بانک شاخص‌ها و معیارهای کشف پولشویی، بانک اشخاص مظنون، بانک اشخاص پر ریسک، بانک الگوریتم‌های کشف پولشویی و … در دستور کار قرارداده است و از ابتدای سال آتی سامانه رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی در اجرای تکالیف قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را راه‌اندازی و گزارش اقدامات دستگاه‌ها به سران سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری به صورت مستمر ارسال خواهد شد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false