×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
خیر بلند ایران برای تبدیل شدن به دومین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان

خیر بلند ایران برای تبدیل شدن به دومین تولیدکننده بزرگ عسل در جهان، بعد از اینکه سال‌ها ایران در رتبه سوم تولید عسل در جهان قرار داشت، اکنون آمارهای جدید نشان می‌دهد، با افزایش میزان تولید این شهد شیرین در کشور، ایران به مقام دوم در این زمینه دست یافته است و تلاش دارد تا جدا از این جایگاه جهانی موفق به کسب درآمد ارزی بیشتری از این طریق شود.

به گزارش اکوپرشین به نقل از خبربازار، الهام صادقی: آنگونه که آمار و ارقام اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، تولید عسل کشور در بازه زمانی سال اخیر به ۱۳۶ هزار و ۴۸۵ تن رسیده است.

عددی که می‌توان آن را بالاترین میزان تولید عسل در چهار سال گذشته دانست.

این در حالی بوده که پیش‌تر کشورمان در رتبه سوم تولید این محصول قرار داشته است، براین اساس چین و ترکیه به ترتیب جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص داده بودند.

به طور نمونه در سال ۲۰۱۸ چین موفق شده بود تا ۴۵۷ هزار تن عسل تولید کنند که این عدد برای ترکیه ۱۱۴ هزار تن بود و بود، بعد از این دو کشور نیز ایران با ۷۷ هزار تن در جایگاه سوم جای داشت.

بنابراین اکنون با افزایش تولید عسل در کشورمان به ۱۳۶٫۵ تن، موفق شدیم تا مقام دوم را در این زمینه در اختیار بگیریم.

رتبه‌های سوم تا هفتم در اختیار کدام کشورها است؟

غلامحسین طهماسبی، رییس انجمن علمی زنبور عسل ایران

به این ترتیب طبق آمارهای جدید اکنون ترکیه با ۹۶ هزار تن، آرژانتین با ۷۱ هزار تن، اوکراین با ۶۸٫۵ هزار تن، هند با ۶۶٫۳ و روسیه با ۶۴٫۵ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های سوم تا هفتم را با خود اختصاص داده‌اند.

اما در رتبه بندی جهانی ایران چه مقامی دارد؟ در این خصوص می‌توان با استناد به سخنان چندی قبل غلامحسین طهماسبی، رییس انجمن علمی زنبور عسل ایران باید بیان کرد، کشورمان در زمینه متوسط عملکرد تولید در سطح کلنی‌ها رتبه ۳۵ جهان را به نام خود ثبت کرده است.

بزرگترین تولید کننده عسل جهان مهمترین مشتری ایران

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران

در این میان دربار اینکه مشتریان این محصول هم چه کشورهایی هستند، هم باید بیان کرد، چین اگرچه نخستین تولید کننده عسل در جهان به شمار می‌رود اما یکی از خریداران این شهد شیرین از کشورمان است، علاوه براین عمان، کویت، بحرین،  قطر، عراق، لبنان، استرالیا، انگلیس، آلمان، کانادا، هونگ کونگ، اندونزی و مالزی، از دیگر مشتریان مهم عسل ایران به شمار می‌روند.

آنچه که ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران از آن خبر داده، ضمن اینکه طبق اظهارات وی این محصول خود ۶ میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری به همراه داشته است.

ایجاد خط صادراتی مستقیم به چین

عدد و رقم مربوط به صادرات این شهد شیرین در شرایطی عنوان می‌شود که با توجه به درخواست خریدارن از کشور چین برای ارسال نمونه‌های عسل‌های جهت انجام آنالیز در سال گذشته، همچنین  انجام مراحل مربوط به واردات عسل که صورت گرفته است، می‌توان پیش‌بینی کرد؛ به زودی  صادرات عسل باکیفیت از کشورمان از طریق یک خط صادراتی مستمر و البته مستقیم به چین اجرایی شود، آنچه که به طور قطع می‌توان میزان صادرات کشورمان در زمینه این محصول را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

اقدامی که از نظر بازارهای جهانی بیشتری به ویژه در شرق آسیا از این مسیر فراهم شود.

از این موارد که بگذریم اما باید گفت با توجه به فاصله قابل توجه ایران با نخستین تولید کننده عسل در جهان که البته خریدار اصلی این محصول از کشورمان نیز هست، به نظر می‌رسد دستیابی به جایگاه نخست در این زمینه چندان عملی یا حداقل نزدیک به نظر نمی‌رسد، ضمن اینکه باید به یاد داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان متوسط برداشت عسل از کندوها در کشورمان عدد در حدود ۱۳ کیلوگرم بوده، این در حالی است که رقم مذکور در دنیا ۲۰ کیلوگرم است.

براین اساس به طور قطع افزایش این عدد نیاز به حمایت‌های ویژه دولت و ارائه تسهیلات به زنبورداران دارد.

موضوعی که خود نیز بحثی مهم به شمار می‌رود و باید برای آن تدابیر، اعتبارات و سیاستگذاری ویژه مدنظر باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false