×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ابلاغ رسمی نرخ مرغ و تخم مرغ

ابلاغ رسمی نرخ مرغ و تخم مرغ، پس از کش و قوس‌های بسیار قیمت مرغ و تخم مرغ رسمی ابلاغ شد این در حالی است که پس از برگزاری آخرین جلسه قیمت‌گذاری گندم در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی هنوز قیمت گندم بلاتکلیف است.

به گزارش اکوپرشین به نقل از مهر، پس از کش و قوس‌های بسیار قیمت مرغ و تخم مرغ تعیین شد. در حالی که روز دوشنبه شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی توافق بر سر افزایش قیمت تخم‌مرغ را رد کرده و اظهار کرده بود «چنین موضوعی صحت ندارد و با هرگونه افزایش قیمت از سوی مرغداران برخورد تعزیراتی خواهد شد» قیمت آن رسمی ابلاغ شد. به این ترتیب بر اساس توافق انجام شده بین اتحادیه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو گوشت مرغ گرم ۷۳ هزار تومان شد.

قیمت محصولات پروتئینی

قیمت گوشت و مرغ

عطااله حسن‌زاده، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد «دامنه قیمت جوجه یکروزه نیز بین ۱۵.۹۰۰ تا ۱۶.۹۰۰ برای تحویل به مرغداران است».

همچنین قیمت جدید تخم مرغ برای مصرف کننده در هر کیلو ۵۶ هزار تومان شد که این عدد سال گذشته ۴۷.۲۰۰ تومان بود.

محمد مرادی درباره تثبیت این قیمت تا پایان سال عنوان کرد «اگر قیمت نهاده‌های دامی و طیور تغییر نکند این مبلغ تا پایان سال ثابت خواهد بود».

گفتنی است قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن ۱.۸۰۰ کیلو گرم ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در نهایت قیمت جدید تخم مرغ با یک شرط و درخواست با وجود تکذیب مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

هزار توی یک قیمت

قیمت نهایی گندم

احتمالاً قیمت نهایی گندم، هر کیلو ۱۶ هزار تومان خواهد بود (قیمت پایه ۱۵ هزار تومان به اضافه ۱,۰۰۰ تومان جایزه تحویل) اما هنوز این قیمت به طور رسمی اعلام نشده است. نرخ جدید باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی (سرپرست وزارتخانه) ابلاغ شود.

کارشناسان عنوان می‌کنند افزایش قیمت بار مالی زیادی برای دولت داشته و باید این منابع از محلی تأمین شود. به گفته آنها افزایش هر ۱,۰۰۰ تومان قیمت گندم ۸ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت به همراه خواهد داشت.

مازاد قیمت پیش از سال زراعی جدید به اضافه تأمین یارانه آرد نیاز به نقدینگی زیادی دارد.

در حال حاضر که قیمت گندم ۱۳ هزار تومان است آرد یارانه‌ای که در اختیار نانوایی‌های کشور قرار می‌گیرد از نوع اول گندم ۸۱۵ و از نوع دوم آن ۱.۲۵۰ تومان است.

در ادامه باید منتظر بود تصمیم دولت برای تعیین قیمت جدید گندم چیست؟ احتمالاً تصمیم گیری نهایی در دولت و ابلاغ آن به هفته آینده پس از برگشت سید ابراهیم رئیسی از دمشق بر می‌گردد.

از سوی دیگر گندم ماده اولیه و اساسی بسیاری از صنایع غذایی است. کاهش ارزش پایه پولی کشور نقدینگی را به سوی بازارهای کاذب هدایت و مدیریت آن را با مشکل رو به رو کرده است.

کسری بودجه در چند سال اخیر و کاهش قدرت خرید مردم مسائلی مانند به روز رسانی قیمت محصولات را همچون شمشیر دو لبه کرده است؛ از یک سو افزایش قیمت، فقر را گسترش می‌دهد و از سوی دیگر دستوری نگه داشتن نرخ کالاها ادامه حیات فعالیت‌های تولیدی را با خطر توقف مواجه می‌کند.

برخی از گندمکاران در واکنش به تعیین قیمت گندم عنوان کرده‌اند اگر قیمت خرید حتی ۱۷ هزار تومان هم تعیین شود پاسخگوی هزینه‌های جاری گندمکاران نخواهد بود.

یکی از کشاورزان نوشته «من کشاورز گندمکار به نشانه اعتراض، محصول خود را به دامدار و مرغدار می‌دهم یا به زیان به غیر از دولت می‌فروشم تا مسؤولان بی تجربه و عاشق واردات تصمیمات درست تری بگیرند».

دیگری هم اظهار کرده با وجود قیمت ۴۰۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت قرمز، فروش گندم به دامداران سودمندتر خواهد بود.

گندمکار دیگری هم از یارانه کشاورز به دولت نوشته و عنوان کرده «در کجای دنیا کشاورز به دولت یارانه می‌دهد؟»

حرف و حدیث‌های قوت غالب

تغییر نرخ گندم و قیمت نان

آیا با تغییر نرخ گندم قیمت نان‌های سنتی هم تغییر خواهد کرد؟ رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره تغییر قیمت آرد پس از اعلام نرخ جدید گندم گفت «آرد فقط ۲۰ درصد قیمت تمام شده نان است. ۸۵ تا ۹۰ درصد هزینه تمام شده مربوط به بخش‌های دیگر است».

بیژن نوروز مقدم اظهار کرده نرخ نان از سال ۹۹ که قیمت جدید تعیین و سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز قیمت‌ها تغییر نکرده است در حالی که نرخ نان هر سال باید متناسب با تورم تغییر کند در غیر این صورت با انباشت قیمتی در سال‌های بعد مواجه خواهیم بود که تغییر آن قیمت فشار زیادی به خانوارها وارد خواهد کرد.

بازار میوه و سبزی جات

بازار میوه و سبزیجات

در هفته جاری قیمت جدید میوه و سبزی جات از ۱۱ تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ تعیین شد. بررسی قیمت‌ها حاکی از ارزان‌تر شدن محصولات این فصل نسبت به ابتدای سال و البته گران‌تر شدن میوه‌های نیمه دوم سال قبل است.

سیب زرد بین میوه‌های به اصلاح معمول و رسمی بازار با قیمت بین ۴۳.۸۰۰ تا ۴۹.۸۰۰ هزار تومان در مناطق مرکزی شهر و هندوانه با نرخ ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان گران‌ترین و ارزان‌ترین میوه‌های بازار فعلی کشور هستند.

میوه‌های آبدار با گرم شدن هوا از محصولات پر تقاضا بوده و امروز کف قیمت عمده طالبی ۱۵ هزار تومان بوده و این عدد در بازار خرده فروشی به ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

قیمت عمده ملون در میدان بزرگ میوه و تره بار تهران ۱۲ هزار تومان و در میوه فروشی‌های سطح شهر ۲۳.۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت پرتقال تامسون هر کیلو ۳۷.۸۰۰ و هر کیلو پرتقال رسمی ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

کیوی از دیگر میوه‌های موجود در بازار است که هر کیلو ۶۴.۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

پیاز، سیب زمینی، خیار و گوجه فرنگی از سبزی‌های موجود در بازار کشور با مصرف روزانه بوده که هر کیلو پیاز شیری و زرد به ترتیب ۱۷ و ۱۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است همچنین سیب زمینی هم حدود ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

خیار رسمی بوته‌ای هر کیلو ۱۴ خیار مینی اصفهان ۱۷.۸۰۰ و خیار گلخانه‌ای ۲۴.۸۰۰ هزار تومان در میادین تره بار سطح شهر به فروش می‌رسد. گوجه فرنگی نیز هر کیلو ۱۹.۸۰۰ هزار تومان بوده که نوع گیلاسی آن قیمت بالاتری دارد.

پسته محصول تابستان و یکی از دانه‌های مغزی در کنار فندوق، بادام و گردو است.

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان بوده که رتبه سوم تا نوزدهم را در تولید ۲۰ محصول مهم کشاورزی از آن خود کرده است.

بر اساس این گزارش ایران در تولید محصولاتی مانند خرما، عسل، پسته و گردو جایگاه سوم را دارد. در تولید پسته آمریکا با کشت ۴۷۴ هزار تن پسته رتبه نخست را داشته در حالی که ایران مامن کشت این محصول به شمار می‌رود.

جالب‌تر اینکه ترکیه در جایگاه دوم ایستاده و ایران با کشت ۱۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰ جایگاه سوم را دارد.

محمدعلی انجم شعاع، رئیس کمیسیون باغبانی انجمن پسته ایران در این باره عنوان کرد، فائو برای انتشار آمار تولید محصولات کشاورزی هر کشوری به سراغ دولت‌ها می‌رود. به این ترتیب وزارت کشاورزی ترکیه اعلام می‌کند که چقدر کشت و تولید فندق یا پسته داشته است.

کشوری مانند آمریکا که دارای اقتصاد آزاد است و همه امور تولیدی آن شفاف رصد می‌شود حتی تولید محصولات کشاورزی به کیلو هم قابل رصد است چرا که کشاورزان بر اساس تولید محصولات مالیات می‌پردازند؛ اما در کشورهایی مانند ترکیه و ایران به دلیل دخالت زیاد دولت آمارها شفاف نیست.

ضمن اینکه به دو دلیل آمار تولید پسته ترکیه غلوآمیز است؛ نخست آمار این کشور، حجم پسته با پوست نرم آن به دست آمده است.

از سوی دیگر دولت ترکیه برای تبلیغ صنعت کشاورزی خود به دنبال اعلام آمار بالا بوده تا جایگاه بهتری در جهان کسب کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false