×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

ارز ۱۲۲۶ تومانی که به واردات ۱۹ هزار دستگاه خودرو اختصاص یافت می توانست با مدیریت عالمانه تر و اختصاص به تولیدکنندگان موجبات تولید ۳۰۰ هزار خودرو را در کشور فراهم می کرد

؛ پس نتیجه می گیریم کاهش ۶۶ درصدی تولید خودروسازان به دلیل تصمیمات و استفاده این چنینی از ارز است.
علی اکبرزاده ؛ بازار خبر _ فرهاد به نیا عضو هییت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در یک نشست مطبوعایت با خبرنگاران ، با اشاره به این که شرکت های قطعه سازی اکنون تنها با ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند گفت : تعداد زیادی از شرکت های ساخت قطعات خودرو به دلیل شرایط بد تولید و صنعت در کشور یا به مرز تعطیلی کشیده شده ان یا تغییر کاربری داده اند.
وی افزود : صنعت خودرو دومین صنعت بزرگ کشور است که با ایجاد ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی به صورت مستقیم و ۷۰۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم اثر گذاری بسیار بالایی در صنعت و همچنین اقتصاد کشور داشته است و معیشت ۴ میلیون نفر از هموطنانمان را تحت الشعاع قرار داده است .
به نیا در ادامه صحبت هایش به مشکلات موجود این روزها برای صنعتگران و به خصوص تولیدکنندگان قطعات خودرو اشاره کرد و گفت : بانک ها همچنان با تولیدکنندگان همکاری نمی کنند و مضاف بر این که برای تسهیلات دهی وثایق بسیار سنگینی را طلب می کنند ، در بسیاری از موارد برای جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی ، هیچ اعتبار و تسهیلاتی را به تولیدکنندگان عرضه نمی کنند.
این قطعه ساز با تاکید بر عدم تاثیر مرکز مبادلات ارزی بر رونق تولید و صنعت گفت : با وجود این که سازندگان قطعات خودرو در میان فهرست دریافت کنندگان اولویت های ارزی هستند اما تاکنون ارزی از این مرکز دریافت نکرده اند و این مرکز نیز نتوانسته در تعدیل قیمت ارز و تسهیل روند تولید اثر مثبتی داشته باشد.
عضو هییت مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه توسط شرکت های داخلی نیز گفت : تامین مواد اولیه توسط شرکت های بزرگ داخلی که با حمایت های دولتی مشغول فعالیت اند اختلالات بسیاری دارد ؛ برای مثال شرکتهایی نظیر فولاد مبارکه و پتروشیمی تبریز که برای حمایت از تولیدکننده و توسط دولت تغذیه می شوند هیچ کمکی به تولیدکننده نمی کنند و اقدام به فروش مواد به قیمتی بالا و به بهانه نرخ ارز آزاد می کنند ؛ در حالی که آنها از نرخ ارز مرجع استفاده می کنند و نباید افزایش قیمتی در تولیداتشان اعمال شود.
فرهاد به نیا در خصوص افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار نیز گفت : با وجود افزایش قیمت قطعات در بازار ، هیچ سودی از این میان نصیب قطعه ساز نمی شود زیرا تاکنون شرکت های تامین کننده قطعات خودروسازان افزایش قیمتی را اعمال نکرده اند  و این افزایش شدید قیمت های کنونی در بازار تنها نصیب دلالان می شود .
وی این را هم گفت که با وجود مشکلات بسیار برای تولید قطعه در کشور ، قطعه سازان تاکنون از کیفیت خود کم نکرده اند و با وجود کاهش شدید تیراژ تولید اما همچنان تولید قطعات با کیفیت ادامه می دهند.
برای آزادسازی برنامه داریم
به نیا با تاکید بر لزوم آزاد سازی قیمت خودرو در کشور گفت : قطعه سازان  همگی بر آزاد سازی قیمت خودرو تاکید دارند و برنامه ها و راهکار های مدونی برای این موضوع در ذهن دارند.
وی یادآور شد : باید بدانیم که با آزاد سازی قیمت خودرو بی شک قیمت خودرو کاهش می یابد و این تنها راهی است که می توان میزان عرضه و تقاضا را به تناسب رساند.
عضو هییت مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به واردات ۱۹ هزار دستگاه خودروی لوکس به کشور گفت : ارز ۱۲۲۶ تومانی که به واردات ۱۹ هزار دستگاه خودرو اختصاص یافت می توانست با مدیریت عالمانه تر و اختصاص به تولیدکنندگان موجبات تولید ۳۰۰ هزار خودرو را در کشور فراهم می کرد ؛ پس نتیجه می گیریم کاهش ۶۶ درصدی تولید خودروسازان به دلیل تصمیمات و استفاده این چنینی از ارز است.
تسهیلات ۵ میلیاردی در راه است
وی همچنین از تسهیلات ۱ تا ۵ میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به قطعه سازان نیز خبر داد و گفت : این وام ها با بازپرداخت ۲ ساله و بهره ۱۶ درصد از سوی وزارت صنعت و از محل صندوق توسعه ملی به این دسته از تولید کنندگان تعلق گرفته اما تا کنون پرداخت نشده و فقط در حد یک قول مطرح شده است.  
به نیا در پایان به نقش “خود تحریمی” ها تاکید کرد و گفت‌ : ۸۰ درصد از مشکلات فعلی صنعت در کشور به دلیل تحریم ها داخلی است که از سوی بانک ها و تصمیمات نهادهای اجرایی بر تولیدکنندگان تحمیل می شود. 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false