رئیس جمهور ارائه گزارش های کیفی و کمی از وضعیت خدمات دولت الکترونیک، کاستیها و نقاط قوت آن را بسیار مهم برشمرد و با تاکید بر اینکه انعکاس انتظارات و مطالبات مردم در زمینه خدمات هوشمند به مدیران دستگاه های اجرایی، آنها را در ارایه خدمات بهتر به مردم یاری خواهد کرد، همه دستگاه های اجرایی را موظف کرد که سازوکار دریافت انتقادات و پیشنهادات مردم را تقویت و تسهیل کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در شانزدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، با بیان اهمیت ضرورت دسترسی آزاد مردم به اطلاعات گفت: همه دستگاه ها برای تأمین رضایت شهروندان و کاستن از دغدغه های آنان، روند فعالیتها و خدمات خود را برای مردم اطلاع رسانی کرده و هرکجا ابهام و نگرانی برای مردم وجود دارد، فورا رفع کنند.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت الکترونیک باید در خدمت سلامت و معیشت شهروندان باشد، به همه دستگاه های اجرایی دستور داد در جهت ارتقای خدمات الکترونیک، هم افزایی و تلاش برای رفع کاستی ها یا نارسایی های آن را بطور ویژه مورد توجه قرار دهند.
رئیس جمهور تقویت زیرساخت دولت الکترونیک را از ابتدای فعالیت دولت یازدهم جزو اولویت ها برشمرد و با اشاره به نقش ارزشمند آن در مهار زنجیره انتقال کرونا و حفظ سلامت شهروندان تاکید کرد: کیفیت ارایه خدمات شهری در سطوح مختلف باید منطبق با خواست و نیازهای شهروندان باشد و در کمترین زمان و دقت بالا انجام گیرد.
وی ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان را با یک عزم جدی، امری کاملاً دست یافتنی خواند و گفت: امروز هوشمندسازی شهرها باید از اولویت های بخش مسکن و شهرسازی و شهرداریها باشد و انتظار می رود که در کنار توسعه شهری، به موضوع هوشمندسازی شهرها هم توجه ویژه شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه در توسعه شهرهای هوشمند باید به استقرار شبکه های پهن باند، استفاده از تجهیزات هوشمند، توسعه فضاهای شهری هوشمند و توسعه خدمات الکترونیکی توجه لازم شود، گفت: یکپارچگی میان دستگاه های اجرایی خدمات رسان، کلید دستیابی به شهر هوشمند است و به رغم قدم های مهمی که تاکنون برداشته شده، امروز شهرهای بزرگ کشور ما از جمله تهران با استاندارد یک شهر هوشمند، فاصله زیادی دارد.
رئیس جمهور هوشمند سازی خدمات شهری برای شهروندان و اتباع خارجی را یک ضرورت برشمرد و گفت: ارائه خدمات هوشمند مختص شهروندان ایرانی نبوده و راه اندازی سامانه جامع اتباع و مهاجرین خارجی کشور و الکترونیک نمودن فرایندهای مربوطه در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، دربرگیرنده خدمت مرتبط با اتباع مزدوج با بانوان ایرانی و فرزندان آنها، باید روزبهروز توسعه و فرایند انجام این گونه کارها ارتقاء یابد.
دکتر روحانی همچنین با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه دولت هوشمند، اظهارداشت: در زمینه هوشمندسازی خدمات و امور دولت در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی و خدماتی از جمله اخذ عوارض به صورت الکترونیکی در آزادراهها، به کارگیری اسناد الکترونیکی در مجموعه قوه قضائیه به ویژه دفاتر اسناد رسمی و دادگاه ها و توسعه شعب و پیش خوانهای مجازی بانکها و مؤسسات اعتباری، بیش از پیش باید توسعه یابد.
رئیس جمهور تاکید کرد: فراهم کردن امکان دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی و کاهش هزینه های آنان از طریق یکپارچه سازی و حذف سامانه های مازاد به منظور کارآمد سازی عملیات دولت الکترونیک جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان از مهمترین برنامهها و اقدامات مورد نظر در سال پایانی دولت تدبیر و امید است.
دکتر روحانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات را بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی دانست و اظهارداشت: امروزه بدون اینترنت و فناوری دیجیتال شیوه زندگی مدرن غیرقابل تصور است. حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، مراقبت های بهداشتی، امنیتی، آموزشی و تقریباً هر بخش از جامعه وابسته به فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
رئیس جمهور یکپارچه سازی خدمات دولت الکترونیک با هدف کارآمدی مطلوب را یک ضرورت خواند و تاکید کرد:ارائه خدمات الکترونیکی جزیرهای نیست بلکه برای آن سازوکارهای مهمی چون نظارت، راهبری به منظور تحقق پنجره واحد خدمات دستگاه های اجرایی دولت الکترونیک الزامی است که دولت زیرساخت آن را تدوین کرده است.
دکتر روحانی با اشاره به ارزیابی و شناسایی سامانه های موفق احراز هویت، افزود: هرکدام از دستگاه های اجرایی یا شرکتها، سامانه هایی برای احراز هویت شهروندان طراحی کردهاند که ضروری است با تجربیات و نقاط قوت این سامانه ها و هم پوشانی یکدیگر، در ارتقای امنیت و سلامت الکترونیک گام های مؤثری برداشته شود.
رئیس جمهور همچنین پس از ارائه گزارش عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه تلاشهای انجام شده برای پیوستن به دولت الکترونیک، از زحمات و تلاشهای کارکنان و مدیران گمرک قدردانی کرد.
در این جلسه تسهیل فرآیندهای الکترونیکی صدور مجوزهای شهرسازی و نوسازی، دستورالعمل ایجاد درگاه شفافیت دستگاه های اجرایی، فرآیند تسهیل مکاتبات تعاملی دولت و مردم (پیام ایران) و راهکارهای تسریع در بکارگیری خدمات بیمه در نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب شورا رسید.