×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ارتباط نداشتن بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها

ارتباط نداشتن بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها ؛ رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: نهضت داخلی‌سازی باید تقویت شده و ادامه یابد و اگر موفق شویم عمق ساخت داخل قطعات را به ۹۰ درصد برسانیم، تحریم‌ها بر این صنعت بی‌اثر می‌شود.

اکوپرشین به نقل از ایرنا: محمدرضا نجفی‌منش درخصوص سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره ارتباط نداشتن بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها، افزود: خودروسازی نخستین صنعتی بود که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها قرار گرفت، اما در عین حال تحریم‌ها هشداری به مسوولان کشور به دلیل وابستگی ارزی بالای صنعت خودرو بود.

به گفته این مقام صنفی، زمانی در سال‌های گذشته می‌توانستیم بر مشکلات اقتصادی و در راستای داخلی‌سازی برخی قطعات و مواد اولیه گام برداریم، اما به دلیل پایین نگه داشته شدن مصنوعی نرخ ارز از سوی بانک مرکزی، مورد توجه سرمایه‌گذاران و قطعه‌سازان واقع نشد.

وی ادامه‌داد: نرخ پایین دلار و هزینه‌های بالای تولید در عمل سبب شد تا واردات مواد اولیه و تجهیزات از خارج کشور توجیه و جذابیت داشته باشد.

نجفی‌منش یادآورشد: در سال‌های گذشته به‌جز یکی دو مورد، توجه کمتری به طراحی خودرو در داخل شد، در حالی که به دلایل یاد شده واردات قطعات به صورت سی. کی. دی (منفصله) و مونتاژ آنها مقرون به صرفه بود.

وی اضافه‌کرد: از هم اکنون نیز نگران روزی هستیم که با گشایش‌های احتمالی در فضای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، دوباره این موارد به فراموشی سپرده شود و واردات از داخلی‌سازی پیشی بگیرد.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به برگزاری «نمایشگاهی از نداشته‌ها» برای نخستین بار در سال‌های گذشته، آغاز نهضت داخلی‌سازی را یادآور شد و گفت:‌ با به‌کارگیری توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌ها، در راستای داخلی‌سازی حداکثری حرکت شد.

هند و داخلی‌سازی

وی به هند اشاره کرد که تولید خودروها در این کشور با داخلی‌سازی حداقل ۸۰ درصدی انجام می‌شود و افزود: به‌طور نمونه در این کشور خودروی کوئید طراحی رنو با داخلی‌سازی ۹۷ درصدی قطعات ساخته می‌شود و اینکه این کشور سالیانه چند میلیارد دلار صادرات خودرو انجام می‌دهد، حاصل توجه ویژه آنها به داخلی‌سازی است.   

نجفی‌منش ادامه‌داد: باید نرخ ارز و میزان داخلی‌سازی‌ها به گونه‌ای تعیین و مدیریت شود که کفه ترازو به جای جذابیت واردات، به نفع تولید داخل باشد.

تحریم‌های داخلی به مشکلات اقتصادی دامن می‌زند

این مقام صنفی، با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری، گفت: در این برنامه، مشکلات اقتصادی و تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی به روند تولید ضربه زد.

وی افزود: در ماه‌های گذشته کارشناسان و مسوولان صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی بارها و بارها خواستار اجازه ترخیص قطعات وارده به گمرکات شده بودند، اما بانک مرکزی به دلیل نبود تخصیص ارز اجازه نمی‌داد، حتی واردات بدون انتقال ارز را خواستار شدیم که در ابتدا با آن مخالفت شد اما به‌تازگی گشایش‌هایی در گمرکات ایجاد شده است.

نجفی‌منش تاکیدکرد: تولیدکنندگان داخلی توانمند بوده و قادر به انجام کار هستند، به شرطی که اجازه داده شود تا از توانمندی‌های خود به خوبی استفاده کنند.

وی بیان‌داشت: باید با یک سیاست درست، کاری کرد تا بتوان در عین حفظ ارتباطات بین‌المللی و توسعه آنها، نیروها و توانمندی‌های داخلی را نیز تقویت کنیم.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود:‌ باید آنقدر به استقلال صنعتی رسیده و توان برنامه‌ریزی داشته باشیم که هرگونه تغییر و تحول در نظام سیاسی بین‌الملل بر صنعت کشور بی تاثیر باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false