×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ابلاغ ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل ‌و نقل کالای خوداتکایی

ابلاغ ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل ‌و نقل کالای خوداتکایی؛‌ ​رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابلاغ ضوابط تأسیس و فعالیت این شرکت‌ها با رویکرد توسعه شرکت‌ها و ارتقای بهره‌وری خبر داد.​

به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر و رئیس این سازمان گفت: موضوع ارتقای بهره‌وری ناوگان عمومی حمل ‌و نقل جاده‌ای در سال‌های اخیر از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده و همواره در تمامی جلسات مدیریتی و کارشناسی، اهمیت و ضرورت بهره‌برداری از ناوگان یاد شده مطرح می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر عدم سهولت دسترسی متقاضیان صدور اسناد حمل در اقصی نقاط کشور به شرکت‌های حمل ‌و نقل و نیز محدودیت‌ها در تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های خوداتکایی باعث شده تا قسمتی از محمولات و کالاها در کشور بدون دریافت بارنامه جابجا شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق ضمن عدم پرداخت عوارض قانونی، سازمان راهداری را نیز در ارایه عادلانه خدمات به رانندگان زحمتکش و ناوگان با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بر این اساس سازمان راهداری اجرای راهکارهای مناسب در ارتقای بهره‌وری را در دستور کار قرار داده و با بهره‌گیری از نظرات متخصصان درون و برون سازمان و نیز مجامع دانشگاهی، موضوع توسعه بسترهای مدیریتی در حمل ‌و نقل عمومی را مد نظر قرار داده و در همین راستا ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل ‌و نقل کالای خود اتکایی را ابلاغ کرد.

حسن‌نیا با بیان این که مبنای کلی و نوآوری مورد توجه در این ضوابط ابلاغی استفاده از ناوگان ملکی شرکت متمرکز است، افزود: بر این اساس هر شرکت خود اتکا، صرفاً مجاز به تحویل بار و صدور بارنامه برای ناوگان ملکی خود است.

وی تاکید کرد:با توجه به اهمیت مدیریت ناوگان ملکی توسط شرکت، دیگر شرکت‌های حمل ‌و نقل نیز از ارایه بار و صدور بارنامه به این قبیل از وسایل نقلیه ممنوع شده‌اند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: با مد نظر قرار دادن ضرورت ارایه سوابق تجربی برای مدیران عامل این گونه از شرکت‌ها موضوع قبولی در آزمون مربوط نیز پیش‌بینی شده است که در بسیاری از کشورهای موفق در زمینه حمل ‌و نقل با جدیت مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تفاوت اساسی دیگری که در مقررات جدید برای توسعه خدمات حمل ‌و نقل پیش‌بینی شده است ضرورت نصب و بهره‌گیری از سامانه‌های موقعیت‌یابی و ردیابی وسایل نقلیه است که شرکت را در مدیریت صحیح و حساب شده ناوگان خود توانمند می‌سازد.

حسن‌نیا گفت: امکان صدور بارنامه از طریق شرکت حمل ‌و نقل خوداتکا برای ناوگان ملکی آن شرکت در سراسر کشور نیز از جمله دیگر مصادیق توانمند نمودن شرکت‌های یاد شده محسوب می‌شود که با فراهم شدن امکان بهره‌گیری از بازارگاه‌های الکترونیکی، توان بازاریابی و به کارگیری ناوگان ملکی خود را در سطح کشور افزایش دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از آنجا که فراهم شدن امکان مدیریت ناوگان ملکی همواره مورد درخواست شرکت‌های حمل ‌و نقل موجود نیز بوده است، موضوع تغییر ماهیت شرکت‌های حمل ‌و نقل موجود به شرکت‌های حمل ‌و نقل خود اتکا نیز در ضوابط پیش‌بینی شده و شرکت‌های حمل ‌و نقل موجود نیز می‌توانند با تغییر اساسنامه شرکت و رعایت ضوابط ابلاغی، در قالب شرکت‌های حمل ‌و نقل خود اتکا به فعالیت بپردازند.

حسن‌نیا اضافه کرد: ضوابط ابلاغی راه را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های حمل ‌و نقل در زمینه توسعه ناوگان ملکی و در نتیجه مدیریت حرفه‌ای ناوگان ملکی در راستای توسعه مدیریت لجستیک و زنجیره تولید فراهم می‌آورد. ضمن اینکه شرایطی را به وجود خواهد آورد که ارتباط بین اجزای حمل ‌و نقل شامل صاحب کالا، راننده، شرکت حمل ‌و نقل و در نهایت مالک وسیله نقلیه در بستری شفاف شکل گرفته و شرکت حمل ‌و نقل خود را موظف به مدیریت ناوگان خود در سطح کشور کند و این مهم سبب افزایش بهره‌وری ناوگان عمومی حمل ‌و نقل جاده‌ای خواهد شد که همواره آرزوی دست‌اندرکاران بخش حمل ‌و نقل بوده است.

بر اساس این گزارش ضوابط نحوه تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های حمل ‌و نقل کالای «خوداتکایی» مشتمل بر ۱۵ ماده بوده که جهت اجرا به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور ابلاغ شده است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false