خودکفایی به چه قیمت؟ وقتی یک مسوول در رسانهها حضور مییابد وخود میگوید و خوشش میآید و پاسخگوی سوالات تخصصی حوزه مربوط به خود نیست فقط یک شومن حرفهای است که برای حفظ صندلی و چهار پایه میز لرزانش آسمان و ریسمان میبافد.
اکوپرشین، علیرضا کیهانپور: لطفا باهم قدم زنان به قصد تفریح و به نیت رفع روزمره گی و به منظور گریز از مصائب و افسردگیهای روحی وروانی ناشی از محدودیتها و رعایت پروتکلهای بهداشتی ناشی از ام المرض کرونا ونه به آرزوی خرید که توانی در جیب و کیف پول نیست؛ سری به فروشگاههای عرضه انواع پروتئین قرمز وسفید بزنیم تا اثرات ملموس جلوگیری از خروج یک میلیارد دلاری ارز برای واردات گوشت قرمز را لمس کنیم که معنی خود کفایی نه خود اتکایی!!! در باب بوستان گل و بلبل خودکفایی وسرانه مصرف مردم از از سبد گوشت قرمز وسفید را بیشتر درک کنیم.
وقتی به انواع گوشتهای پروسس شده و قطعه بندی مختلف با انواع چاشنیها با بستهبندی و شرینگهای اغوا کننده با درج بارکد قیمت نه خود قیمت به زبان فارسی سری میزنیم قیمتها حدود دوبرابری، بسته به نوع انصاف تولید کننده و مراکز عمل آوری وفرآوری به ویژه نوع برند کارخانه تفکر و چشمانمان را نوازش، خراش و تراش میدهد.
اگر در همین مقطع زمانی انواع سوسیس و کالباس استاندارد کمتر از کیلوگرمی ۲۰۰ هزارتومان در بازار موجود بود پس خودکفایی حتی با بنیه صادرات!!! بالا نیز حقیقت دارد.
اگر در طباخیها یک دست کله و پاچه بدون مخلفات را کمتر از ۳۰۰ هزارتومان چربی اش به تنتان بالیف حمام مالیده نشد بعد بیایید با هم از خودکفایی و طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی و صرفه جویی ارزی یک میلیارد دلاری گوشت قرمز البته با جمعیت ۸۰ میلیونی و متوسط سرانه مصرف گپ و گفت داشته باشیم.
در مورد آمارهای تولید شیر وانواع محصولات لبنی و…..قصه همین حکایت پر قصه است.
بزرگترین مشکل ویکی از حلقههای مفقوده مدیریت در عرصههای مختلف مسوولیت این است که پس از پایان مسوولیت یک مدیر عملکرد خوب و یا ناشی از آزمون و خطای آنان به بوته نقد گذاشته نمیشود که کجا بودیم و به کجا رسیده و یا خواهیم رسید.
نگارنده منکر تلاش و خدمات و زحمات بدنه کارشناسی و متخصصان این عرصه نیست و نخواهد بود اما به شدت با آمار بازی و رقم و عدد سازی گزارش عملکرد مخالف هستم که توقع بسیار کوچکی است.
راستی آزمایی آمارها و گزارش عملکرد ملموس را در جامعه، سفره مردم و توانایی خرید روز مزه اشان رقم میزنند نه در تریبون رسانهای و مصاحبه ها! که حتی قفسهها و ویترین فروشگاههای عرضه مواد غذایی به ویژه گوشت قرمز و سفید نیز عرق شرم بر چیدمان ودیزاین ویژه مرفهین بی درد را در معرض دید اکثریت مصرف کنندگان خرما بر نخیل و دست ما کوتاه نمایش می دهند.