اولویت ارتقای ۱۱۸۰ کیلومتر راههای فرعی منتهی به مرز به راه اصلی منتهی به مرزهای زمینی در شبکه راههای شریانی کشور در اولویت قرار میگیرد.
به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای رضا اکبری معاون راهداری این سازمان با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای ارتقای جادههای منتهی به مرزهای زمینی کشور اظهار داشت: طبق بررسیهای انجام شده، حدود ۳۹ هزار کیلومتر از راههای کشور نقش ترانزیتی و شریانی دارند که حدود ۳۵۴۰ کیلومتر آن را راههایی با عرض کمتر از ۱۱ متر و با مشخصات فرعی تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه «برنامه ارتقای راههای فرعی به اصلی با اولویت راههای منتهی به پایانههای مرزی با هدف ارتقای شبکه راههای ترانزیتی کشور به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است»، افزود: از مجموع جادههای فرعی در شبکه راههای شریانی کشور، ۱۱۸۰ کیلومتر به پایانه های مرزی منتهی میشوند که در راستای بهبود کیفیت ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی در اولویت طرح مذکور قرار دارند.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: در طرح ارتقای راههای فرعی به اصلی منتهی به مرزهای کشور، اولویت اول جادههای دارای ترافیکی بالا در مجموع به طول ۳۴۰ کیلومتر و اولویت دوم جادههای دارای ترافیک کمتر در مجموع به طول ۸۴۰ کیلومتر قرار دارند که شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و ایلام میشود.
اکبری با اشاره به مصوبات آخرین جلسه هماهنگی برگزارشده درحضور وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد ارتقای کیفیت جادهها از مرز تا نزدیکترین جاده شریانی در اولویت قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به برخورداری از ۸۶۰ کیلومتر بزرگراه و ۱۸۸۸ کیلومتر راه اصلی منتهی به مرزهای زمینی، اگر تصمیمی مبنی بر ارتقای راههای اصلی به بزرگراه اتخاذ شود، اقدام در این مورد نیازمند یک برنامه بلندمدت است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به مشخص شدن حدود وظایف این سازمان و معاونت برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی در این طرح، یادآور شد: نیازسنجی در جادههای منتهی به یکایک مرزها انجام و عملیات مورد نیاز مانند خط کشی، روکش آسفالت، ایمنسازی و رفع نقاط پر تصادف احصاء شده است.